Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hladolety umořily firmu Gastro-Hroch. Byznys s jídlem v letadlech skomírá

  1:00aktualizováno  1:00
Kdysi největší dodavatel palubního občerstvení Gastro-Hroch skončil v insolvenci. Aerolinky totiž omezují nabídku bezplatného jídla. Pro dopravce přitom není nejdražší položkou samotné občerstvení, ale nakládání s ním.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Před třemi lety to byla jedna z největších transakcí v českém letectví. V té době největší cateringovou firmu Gastro-Hroch koupila společnost Skyport Gastro.

Necelé tři roky poté uhánějí Gastro-Hroch věřitelé a soud s firmou zahájil už insolvenční řízení. Firma zrušila své webové stránky a její byznys se scvrkl na minimum – podle zdrojů z Letiště Praha pracuje už jen pro několik dopravců.

Hladolety končí. V Americe se do letadel vrací vafle i preclíky

Gastro-Hroch spadl do insolvence podruhé za poslední rok. Tentokrát ho uhání společnost HVB Leasing, která pronajímala firmě Gastro-Hroch budovu na letišti. Jenže cateringová firma za ni podle materiálů v insolvenčním rejstříku přestala loni platit. Leasingová společnost proto smlouvu ukončila a domáhá se 160 milionů korun. Další peníze dluží podle návrhu například Letišti Praha či Českému aeroholdingu.

Získat vyjádření Gastro-Hroch se nepodařilo. Webové stránky firmy už nefungují, kontakt z některých vyhledávačů odkazuje telefonicky na ústřednu Letiště Praha.

Majitel Gastro-Hroch, firma Skyport, je často spojován s podnikatelem Františkem Savovem, do firmy vstoupil krátce poté, co získala zakázku na dodávku cateringu do ČSA. „Catering vhodně doplňuje rozsah služeb, které již leteckým přepravcům Skyport poskytuje,“ komentoval tehdy Skyport akvizici.

Vlastník na ostrovech

Sdílnější nebyli ani zástupci firmy Skyport, do uzávěrky neodpověděli. Podle zdrojů iDNES.cz se zaměstnanci firmy dostávají do veřejnosti nepřístupných částí letiště díky vazbě na firmu Skyport, která provozuje někdejší cargo terminál ČSA. To může znamenat bezpečnostní riziko – především ve spojení s tím, že stopy po majiteli firmy Skyport se ztrácejí v daňových rájích. To odporuje pravidlům EU a kvůli tomu už musel Skyport opustit bratislavský vzdušný přístav.

Zelený nářez i (ne)obložený sendvič. Šílená jídla z paluby letadla

Podle záznamů je zatím posledním jednatelem firmy Christophe Thierry Joseph z Dominického společenství a firma oficiálně patří britské společnosti Skyport Gastro. Její jednatelkou je Sannie Paulová z Dominického společenství.

Skyport přitom po transakci tvrdil, že její jméno je jen pozůstatkem z firmy, kterou si Skyport koupil jako hotovou pro nákup Gastro-Hroch. Podle materiálů ve sbírce listin však figurovala v Gastro-Hroch i v roce 2015.

Bez jídla zdarma už i ČSA

Byznys s občerstvením na palubách letadel prochází v posledních letech razantní proměnou. Čím dál více dopravců na evropských letech upouští od bezplatného občerstvení, naposledy na velké části linek bezplatné jídlo a pití zrušili i dva největší hráči – ČSA a Travel Service (více zde). Právě s Travel Service firma Gastro-Hroch od začátku úzce spolupracovala.

„Meziročně nám klesly náklady na občerstvení na palubě zhruba o třetinu,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Za občerstvení v letadle si zaplatíte. Travel Service zruší na kratších letech jídlo zdarma

Pro dopravce není nejdražší položkou samotné občerstvení, ale nakládání s ním. Díky tomu, že teď jídlo a pití prodávají, nemusí například tak často potravinami letadla na letišti zásobovat. Velká část zákazníků si totiž k letu nic nekoupí.

Na Ruzyni je tak v občerstvení dominantním hráčem někdejší catering ČSA, společnost Alpha Flight. Firma dnes patří pod společnost Dnata ze skupiny Emirates.

Cateringové firmy se novému trendu musely přizpůsobit – méně se zaměřují na vaření, ale více řeší logistiku a prodej občerstvení na palubě. Hledají také zákazníky mimo letectví, například Alpha Flight pronikl do poskytování občerstvení ve vlacích Leo Express.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nejžádanější benefit: pružná pracovní doba. Osvícené firmy na to slyší

Lidí bez práce je rekordně málo a zkrácené a flexibilní úvazky patří k nejžádanějším benefitům. Lidé si chtějí lépe řídit práci tak, aby jim ladila s rodinným...  celý článek

Společnost Witte Automotive přijme v Nejdku příští rok na jaře desítky nových
Montoven už je v Česku dost, naznačují politické strany před volbami

Dosud se Česko přetahovalo s okolními zeměmi o velké zahraniční investice, teď bude bojovat jen o některé – montovny přenechá jiným. Vyplývá to z programů...  celý článek

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.