Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jídelní vozy nejsou extra byznys, říká jejich bývalý provozovatel

  0:07aktualizováno  0:07
Denně vypravili lidé pracující pro podnikatele Pavla Urblíka jídelní vozy na téměř tři desítky vlaků Českých drah. Na jaře se však jejich šéf rozhodl, že s provozováním pojízdných restaurací skončí. "Na našich spojích to nebyl extrémně výnosný byznys. Občas by se to dalo nazvat charitou," tvrdí Urblík.
Společnost Urblík je na trhu 10 let.

Společnost Urblík je na trhu 10 let. | foto: Profimedia.cz

To byl hlavní důvod, proč jste skončil?
Spíš jsem byl unavený z celkové situace. Jsme na trhu deset let, spolupráce s drahami není jednoduchá. Ze začátku to děláte s nadšením, pak z toho ale začnete být opotřebovaný.

Proč jste skončil právě před letní sezonou, kdy lidé občerstvení nejvíc vyhledávají?
Nebylo to náhlé rozhodnutí. Drahám jsme náš záměr oznámili už v březnu, pak proběhla jednání a na začátku června jsme obdrželi návrh na ukončení smlouvy dodatkem, který jsme ale odmítli.

. Čtěte kde zmizely jídelní vozy

To znamená, že nyní máte platnou smlouvu, ale nejezdíte?
Předložili jsme drahám návrh, že by službu do konce jízdního řádu provozovali naši lidé bez mého zprostředkování, nyní čekáme na vyjádření drah a mělo by ještě dojít k dalším jednáním.

Pokud vím, tak posádky jídelních vozů jste nezaměstnával, ale pracovaly pro vás na živnostenský list. Proč?
Zpočátku jsem měl zaměstnance, ale ti neměli dostatečnou motivaci. Řada z nich měla velmi laxní přístup, docházelo také ke krádežím. Živnostníci se naopak musí snažit, protože si na sebe potřebují vydělat.

To ale na některých trasách moc dobře nešlo - třeba ve směru z Prahy do Chebu o jídelní vozy moc velký zájem nebyl.
Je to tak. Všechno, co vyjíždí z Prahy na západ, je špatné. Vlaky ve směru na Moravu jsou mnohem výnosnější.

Pokoušeli jste se dostat také na trať mezi Prahou a Ostravou, kde službu zajišťují Jídelní a lůžkové vozy?
Zkusili jsme to ve třetím roce působení. Přišli jsme s návrhem, že bychom z Brna zajížděli do Ostravy a následně do Žiliny. Ale málem jsme potom od drah dostali výpověď, stejně jako člověk, který tento návrh přednesl.

Ve srovnání s restauracemi JLV jsou ty vaše dost zastaralé. Investují dráhy nějak do těchto vagonů?
Ano, především v průběhu pravidelných ročních či dvouletých oprav. Ve vozech se třeba měnily lednice, dělaly se také malé vnitřní úpravy, aby vagony mohly i nadále jezdit.

Kolik jste za pronájem vozů platili?
Ty částky nebyly nijak dramatické, šlo o tři až čtyři koruny za metr čtvereční a měsíc. Problémem ale byly další vstupy - třeba každý měsíc se musely staré a předimenzované lednice plnit chladicím médiem, značná je také spotřeba skla a ubrusů - to jsme se ale snažili získávat třeba od pivovarů, jejichž pivo jsme nabízeli. Třeba ubrusy ale dlouho nevydržely - musely se prát hodně agresivním způsobem, rozbitého skla bylo také dost. Takže to žádný extra výnosný byznys nebyl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.