Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V pražské „továrně“ na jídlo do letadel vzniká až 18 tisíc porcí denně

  9:45
Jídlo z této firmy míří rovnou do nebe. Společnost dnata, která spadá do skupiny Emirates a je jedním ze světově největších poskytovatelů leteckých služeb, denně připraví v české centrále u pražského letiště až 18 tisíc jídel. Ty pak již v naložených vozících umísťuje do letadel.

V současnosti obsluhuje společnost sídlící na pražském letišti 18 aerolinek. Mezi její klienty patří například České aerolinie, Travel Service, Korean Air, Hainan Airlines, American Airlines, Air Canada, Emirates. Celkově funguje dubajská firma na 127 letištích po celém světě. Kromě takzvaného „inflight cateringu“ se společnost v Praze zabývá i palubním prodejem – do letadel dodává jak balené jídlo a nápoje, tak i voňavky či kosmetiku.

Firma na pražském letišti zaměstnává zhruba 50 kuchařů. Mezi Čechy jsou zástupci zahraniční kuchyně – dva z Číny a jeden z Tuniska. Za den připraví kuchaři kolem sto druhů jídel. Převažují teplé pokrmy, tradičně tedy oběd a večeře, někdy snídaně. To doplňují předkrmy, dezerty a svačiny. Jídla se připravují zvlášť v teplé a studené kuchyni, separátně oddělená je kuchyně Halal.

„Každá aerolinka po nás žádá něco jiného. Buď si sama řekne co, nebo to musíme vymyslet,“ vysvětluje ředitel František Šír, který zastupuje společnost dnata v České republice. Jednou ročně tak zástupci leteckých společností dorazí na prezentaci jídel, kde vyberou pokrmy, které se po celý rok budou objevovat na palubách letadel, a to ve čtyřech rotacích. To znamená, že se cestující během roku může u jedné aerolinky setkat se čtyřmi druhy snídaně, oběda či večeře, které se obměňují. Pro každou třídu se sestavuje jídelníček zvlášť.

Společně s vybranými pokrmy pak dostávají aerolinky i fotonávod, jak správně postupovat při servírování jídel v byznys a první třídě. Podle postupu přesně vědí, jak suroviny na talíř naaranžovat.

Při kompletování jídla a přípravě vozíků, musí být dodržena přesná nakládací schémata. „Je to hodně o logistice. Každé letadlo je jiné, každá kuchyň uvnitř je odlišně vybavená,“ podotýká Šír. Při nakládání vozíků proto musí společnost dodržovat přesné postupy. „Když cestující poprosí letušku o plátek citronu, tak ho musí najít automaticky. Ví přesně, v jaké přihrádce se surovina nachází,“ vysvětluje Šír. O nakládání vozíků do letadel se stará dispečink, který sídlí v jedné z místností společnosti. Pokud se letadlo zpozdí, či je let na poslední chvíli zrušený, společnost je schopná poměrně rychle reagovat. „Nejhorší ale je, když se letadla mění. V tu chvíli totiž musíme například přendat vozíky z Airbusu do Boeingu, a to je problém, protože se každé nakládá jinak,“ popisuje Šír.

Den na přípravu

Objednávky na jídla dostávají kuchaři 24 hodin předem. V sezóně připraví až 18 tisíc porcí denně. Na většinu surovin má společnost vlastní dodavatele, avšak některé speciální produkty si aerolinky obstarávají samy. Firma je skladuje a následně připravuje ke konzumaci. „Je tu devět celních skladů. Každá aerolinka v nich má vlastní vybavení – příbory, tácky, vozíky, slánky, ubrousky či třeba kleště na led. My se o to staráme,“ říká Šír.

V souvislosti se skladováním zmiňuje trend, který v posledních letech zaznamenal. Pro ekonomickou třídu požadují dopravci mražené produkty, které dnata nakupuje u zahraničních velkovýrobců. Následně je uskladní v mrazících boxech. „Před odletem musí dojít k rozmrazovacímu procesu podle hygienických podmínek. To máme také na starost,“ vysvětluje Šír a dodává, že z pohledu dopravce jde o finančně úspornější řešení.

Byznys s občerstvením na palubách letadel prošel v posledních letech výraznou změnou. Většina dopravců v Evropě vyškrtla ze své nabídky bezplatné občerstvení v ekonomické třídě. Podle Šíra si však cestující například za biftek v oblacích rádi připlatí.

Regenerace potravin

A čím je příprava pokrmů do letadla specifická? Především „regenerací“ potravin. Mezitím, co v restauraci dostanou zákazníci jídlo čerstvé hned po uvaření, před cestou do letadla je potřeba jednotlivé chody šokově zchladit. K tomu využívají kuchaři kapalný dusík, který zabrání množení bakterií. Na palubě letadla se pak potraviny ohřejí, popřípadě dokončí – opět podle návodu, který firma pro palubní personál připravila.

Kromě jídla pro cestující obstarává firma také občerstvení pro posádku. Některé aerolinky požadují pro své zaměstnance speciální menu, jinde dostanou to samé, co pasažéři. Piloti přitom nikdy nesmí dostat stejné jídlo. Jedná se o běžnou bezpečnostní proceduru, která má předejít situaci, že se oběma udělá nevolno.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...