Podle odborníků z vysoké školy hotelové by mělo obecně platit následující: pokud restaurace (v Česku jsou to nejčastěji pizzerie) nabízí „jídlo s sebou“, měla by je balit do speciálních nádob a obalů, které jsou k tomuto účelu určeny. V tom případě si restaurace může, a často se tak děje, naúčtovat cenu obalu. Neměla by si však účtovat činnost, to znamená zabalení.
Jestliže vám personál připraví pokrm s sebou na vaši vlastní žádost a restaurace na to není zařízena, může vám dát jídlo do nádob, které jste si sami přinesli. Nebo je zabalí do vlastních provizorních obalů (mikrotenové sáčky, fólie, vymyté sklenice od kompotů...), které však nikdy nemohou splňovat hygienické podmínky. V tomto případě by neměla restaurace žádný doplatek účtovat.
Ihned zkontrolovat
Jakmile jídlo v restauraci převezmete, ihned si ho zkontrolujte. Předejdete tím pozdějšímu rozčarování, pokud doma zjistíte, že vám personál (omylem) zabalil jiné jídlo, než jste si objednali. Také v případě, že by bylo jídlo závadné, máte větší možnost ho reklamovat přímo na místě.
Transportem pokrm totiž ztrácí svoji hodnotu a těžko se reklamace dokazuje. Pokrm vraťte i v případě, že je obal špinavý, použitý či vykazuje jiné nedostatky. Ve všech výše uvedených případech pokrm neplaťte a požadujte novou porci.
Jídlo až do domu
Pokud si objednáte jídlo například telefonicky a poslíček vám ho doveze až domů, rovněž si ho okamžitě zkontrolujte. Neplaťte nic, co jste si neobjednali. Pokrm neplaťte ani v případě, že vykazuje vady, zapáchá, obal je nehygienický. Jestliže zjistíte až při ochutnání, že s jídlem není něco v pořádku, kontaktujte nejprve restauraci a pokuste se s personálem dohodnout.
V případě neúspěchu máte ze zákona právo podat písemně reklamaci. V tom případě si uschovejte doklad o zaplacení i část jídla pro případné hygienické rozbory.
V dobré hospodě či restauraci se vás v některých zemích automaticky zeptají, jakmile uvidí na vašem talíři nedojedené jídlo, zdali je chcete zabalit. Pokrm uloží do speciálních nádob či obalů, dokonce oddělí zvlášť i zbytky pro psa. Ve špatné pizzerii si hlavu s hostem nelámou. Přestože existují speciální krabice na pizzu, nedojedený zbytek přeloží napůl (!) a místo do krabice ho zamotají do mikrotenové fólie. Případně hodí těstoviny rovnou do sáčku.
Jak se bránit - pokrm si v restauraci před zaplacením zkontrolujte - pokud jste nedostali objednané jídlo nebo je jídlo nekvalitní či závadné, ihned ho vraťte a požadujte nové - špinavý či evidentně již jednou použitý obal vraťte, trvejte nejen na novém obalu, ale i na novém jídle - pokud se s personálem nedohodnete, můžete na praktiky restaurace upozornit hygienickou stanici |