Dnes tato tradiční česká značka patří jihoafrické firmě SABMiller.
"Píjů" s dobrou pověstí
Připadám si jako doma v Česku. Sedím na zahrádce pod slunečníkem s logem plzně, černošský číšník přináší novou várku piva neafricky rychle a proti mně v reklamním tričku Pilsner Urquell sedí bělošský chlapík, který si pivo ze západních Čech nemůže vynachválit.
"Píjů je hodně oblíbené hlavně mezi bělochy. Černoši upřednostňují místní piva jako Castle Lager (nejprodávanější značka v Africe – pozn. red.) nebo Black Label," říká Badenhorst, devětadvacetiletý podnikatel s výpočetní technikou. Potvrzuje tak můj dojem, že černí Jihoafričané českou pýchu příliš neznají.
Plzeň, která je vlajkovou lodí pivovarnického koncernu SABMiller na západních trzích, není v Africe také určena pro masového spotřebitele. Cílovou skupinou jsou vyšší společenské vrstvy a v těch i třináct let po konci apartheidu v Jihoafrické republice dominují běloši.
Pilsner Urquell si tady buduje aristokratickou pověst. Stačí se podívat na jeho až nadutě znějící reklamní slogany: "Poznejte, jak má opravdu chutnat pivo" nebo "Někteří říkají, že je nejlepší na světě. Ti ostatní ho ještě neochutnali."
Je také o něco dražší než místní piva. Třetinková lahev ve specializovaném obchodě s alkoholem vyjde v přepočtu na 21 korun.
Citlivý prodej
Koncern SAB (South African Breweries), který vznikl v roce 1895 v Johannesburgu, koupil Plzeňský Prazdroj i s dalšími značkami Gambrinus, Velkopopovický kozel a Radegast v roce 1999, čímž se SAB stal dominantním výčepním u středoevropské pípy.
Prodej v Česku se neobešel bez mrmlání o vyprodávání rodinného stříbra. "Pivo je citlivá záležitost, když SAB kupoval Miller Brewing Company, Američanům se to také vůbec nelíbilo," komentuje Badenhorst akvizici z roku 2002, díky které se firma pod názvem SABMiller stala druhým největším pivním producentem na světě. Zaostává jen za belgicko-brazilskou korporací In- Bev.
Závody SABMiller v šedesátce zemí (od Číny přes Rusko až po středoamerický Honduras) ročně uvaří na 134 milionů hektolitrů chmelového nápoje. Až se z toho mezinárodního mumraje SABMilleru zatočila hlava. Alespoň to tak vypadá na začátku prohlídky firemního muzea v Johannesburgu.
Ve vitríně tam mají vystavené lahve svých značek seřazené podle jednotlivých zemí. Ale co u cedulky Česká republika dělá slovenský Smädny mnich nebo Šariš? Jak se ruská piva zatoulala do Latinské Ameriky? A jak mohl kurátor výstavky umístit Plzeň do Polska?
Na konci prohlídky jinak velmi dobře udělaného Světa piva, ve kterém má Pilsner Urquell početnou reklamu, je malý lokál, ve kterém si návštěvníci výměnou za vstupenku mohou vychutnat sklenici některé ze značek z portfolia SABMiller.
Na otázku, které pivo návštěvníci muzea zkoušejí nejčastěji, zaneprázdněná číšnice jen bradou ukáže k jedné z píp. Na ní se leskne erb Plzeňského Prazdroje.