Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy kopírují konkurenci. Cestu na Lipno jim ale zaplatí stát a kraj

  5:00aktualizováno  5:00
Od dubna začne z Prahy až na Lipno a dál na Šumavu jezdit druhý přímý vlak. Kromě vozů se ale budou oba spoje lišit. Zatímco Arrivě, která loni v prosinci s nápadem přišla jako první, nepřispěje na vlak nikdo, České dráhy budou inkasovat od ministerstva dopravy a Jihočeského kraje přes sto korun za každý kilometr. Bez soutěže.

Do Nového Údolí budou turisty od roku 2017 vozit vlaky společnosti GW Train Regio. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

České dráhy protáhnou od 5. května svůj expres Josef Seidel z Prahy do Českého Krumlova až do Nového Údolí na Šumavě, s jedním přestupem na autobus tak nabídnou přímé spojení až do německého Pasova. Vyplývá to ze změny jízdního řádu zveřejněné na stránkách SŽDC.

Jde o vlak, který vyjíždí z Prahy v osm hodin a dosud končil jako expres v Českém Krumlově.

Nově pojede až do Nového Údolí jako rychlík vyšší kvality pojmenovaný po dalším Seidlovi: Františkovi. Jde o syna fotografa Josefa Seidela, který šel v otcových šlépějích a po kterém je pojmenován expres. Do června bude zajíždět na Šumavu jen o víkendech, od června do září potom každý den. Stejně jako Arriva, která zatím jezdí na jih Čech pouze o víkendech a každodenní provoz spustí ve stejný den, který jako datum svého spuštění oznámily České dráhy.

Do Českého Krumlova jezdí expres Českých drah každý den, drahám jeho ztrátovost dorovnává ministerstvo dopravy. I dál směrem k česko-německé hranici pojedou vlaky bez rizika: peníze jim pro změnu pošle Jihočeský kraj.

Kolik přesně to bude, kraj neuvedl. Podle informací iDNES.cz jde o necelé dva miliony korun za tuto sezónu. „Cena za vlakokilometr bude odpovídat ceně v již uzavřeném dodatku smlouvy na rok 2017. Nelze ji v současné době sdělit, protože dodatek není dosud podepsán,“ řekl mluvčí kraje Radek Šíma.

Arriva: Konkurence nevadí, podpora státu je ale nepřijatelná

Postup Českých drah a kraje se nelíbí hlavně Arrivě. Podle šéfa Arrivy v Česku Daniely Adamky cestujících na trase přibývá a vidí, že si vybrali dobrou trasu.

„Nevadí nám, že nás dráhy kopírují, je to vlastně kompliment. Pokud ale na provoz konkurenčního vlaku přispívá finančně Jihočeský kraj za státní peníze, je to naprosto nepřijatelné. Měli by se ozvat samotní lidé a mělo by jim vadit, jak stát hospodaří s jejich penězi,“ tvrdí Adamka. Konkurence Českých drah už dříve protestovala proti ministerské objednávce na expresy na jih Čech, která proběhla zcela bez soutěže.

Kraj vysvětlil uzavření objednávky jednak tím, že s Českými drahami na rozdíl od Arrivy už smlouvu mají a také lepšími časy u Českých drah. Arriva jede z Prahy o hodinu později. „Chtěli jsme jet o hodinu dříve, ale nedostali jsme přidělenou kapacitu právě kvůli objednávce Českých drah,“ vysvětlil Adamka.

Podle Šímy navíc vlak Českých drah jede dále. Arriva končí v Nové Peci, České dráhy v Novém Údolí, které je o dvacet kilometrů dále. V Novém Údolí bude na vlak navazovat regionální autobus až do bavorského Pasova.

„Nádraží Nové Údolí bezprostředně za hranicí u Haidmühle se tak stane od května místem průchodného autobusového a železničního spojení mezi Pasovem a Prahou,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Kraj se rozhodl vlaky objednávat, i když vůbec neví, zda budou pokračovat i v příští sezóně. Na trati převezme provoz vlaků GW Train Regio a podle smlouvy nesmí kraj uzavřít kontrakt na provoz dotovaných vlaků na této trati s jiným dopravcem.

Nejde o první případ, kdy si konkurence stěžuje na případ, kdy České dráhy okopírovaly jejich nabídku. Před dvěma lety například přišly České dráhy s autobusem z Ostravy do Krakova jen pár týdnů poté, co ho spustil Leo Express.

Přímé spojení Prahy a Pasova zavádí od května RegioJet. „Ať České dráhy ukážou, že také umí samy férově podnikat a ne, že okopírují služby konkurence a ještě si to nechají zaplatit z peněz daňových poplatníků,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Na dotaz, jaké další spoje od konkurence hodlají České dráhy okopírovat, jejich zástupci neodpověděli.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

Silnice mezi poli nad Dýšinou a ve vesnici Kyšice na Plzeňsku. Díry v silnici....

Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Stát chce vědět, kde jsou zácpy. Desítky tisíc aut dostanou čip

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Propojená síť sto padesáti tisíc aut má odhalit dopravní kolony. Informace se budou scházet v Národním dopravním...

Najdete na iDNES.cz