Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy kopírují konkurenci. Cestu na Lipno jim ale zaplatí stát a kraj

  5:00aktualizováno  5:00
Od dubna začne z Prahy až na Lipno a dál na Šumavu jezdit druhý přímý vlak. Kromě vozů se ale budou oba spoje lišit. Zatímco Arrivě, která loni v prosinci s nápadem přišla jako první, nepřispěje na vlak nikdo, České dráhy budou inkasovat od ministerstva dopravy a Jihočeského kraje přes sto korun za každý kilometr. Bez soutěže.

Do Nového Údolí budou turisty od roku 2017 vozit vlaky společnosti GW Train Regio. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

České dráhy protáhnou od 5. května svůj expres Josef Seidel z Prahy do Českého Krumlova až do Nového Údolí na Šumavě, s jedním přestupem na autobus tak nabídnou přímé spojení až do německého Pasova. Vyplývá to ze změny jízdního řádu zveřejněné na stránkách SŽDC.

Jde o vlak, který vyjíždí z Prahy v osm hodin a dosud končil jako expres v Českém Krumlově.

Nově pojede až do Nového Údolí jako rychlík vyšší kvality pojmenovaný po dalším Seidlovi: Františkovi. Jde o syna fotografa Josefa Seidela, který šel v otcových šlépějích a po kterém je pojmenován expres. Do června bude zajíždět na Šumavu jen o víkendech, od června do září potom každý den. Stejně jako Arriva, která zatím jezdí na jih Čech pouze o víkendech a každodenní provoz spustí ve stejný den, který jako datum svého spuštění oznámily České dráhy.

Do Českého Krumlova jezdí expres Českých drah každý den, drahám jeho ztrátovost dorovnává ministerstvo dopravy. I dál směrem k česko-německé hranici pojedou vlaky bez rizika: peníze jim pro změnu pošle Jihočeský kraj.

Kolik přesně to bude, kraj neuvedl. Podle informací iDNES.cz jde o necelé dva miliony korun za tuto sezónu. „Cena za vlakokilometr bude odpovídat ceně v již uzavřeném dodatku smlouvy na rok 2017. Nelze ji v současné době sdělit, protože dodatek není dosud podepsán,“ řekl mluvčí kraje Radek Šíma.

Arriva: Konkurence nevadí, podpora státu je ale nepřijatelná

Postup Českých drah a kraje se nelíbí hlavně Arrivě. Podle šéfa Arrivy v Česku Daniely Adamky cestujících na trase přibývá a vidí, že si vybrali dobrou trasu.

„Nevadí nám, že nás dráhy kopírují, je to vlastně kompliment. Pokud ale na provoz konkurenčního vlaku přispívá finančně Jihočeský kraj za státní peníze, je to naprosto nepřijatelné. Měli by se ozvat samotní lidé a mělo by jim vadit, jak stát hospodaří s jejich penězi,“ tvrdí Adamka. Konkurence Českých drah už dříve protestovala proti ministerské objednávce na expresy na jih Čech, která proběhla zcela bez soutěže.

Kraj vysvětlil uzavření objednávky jednak tím, že s Českými drahami na rozdíl od Arrivy už smlouvu mají a také lepšími časy u Českých drah. Arriva jede z Prahy o hodinu později. „Chtěli jsme jet o hodinu dříve, ale nedostali jsme přidělenou kapacitu právě kvůli objednávce Českých drah,“ vysvětlil Adamka.

Podle Šímy navíc vlak Českých drah jede dále. Arriva končí v Nové Peci, České dráhy v Novém Údolí, které je o dvacet kilometrů dále. V Novém Údolí bude na vlak navazovat regionální autobus až do bavorského Pasova.

„Nádraží Nové Údolí bezprostředně za hranicí u Haidmühle se tak stane od května místem průchodného autobusového a železničního spojení mezi Pasovem a Prahou,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Kraj se rozhodl vlaky objednávat, i když vůbec neví, zda budou pokračovat i v příští sezóně. Na trati převezme provoz vlaků GW Train Regio a podle smlouvy nesmí kraj uzavřít kontrakt na provoz dotovaných vlaků na této trati s jiným dopravcem.

Nejde o první případ, kdy si konkurence stěžuje na případ, kdy České dráhy okopírovaly jejich nabídku. Před dvěma lety například přišly České dráhy s autobusem z Ostravy do Krakova jen pár týdnů poté, co ho spustil Leo Express.

Přímé spojení Prahy a Pasova zavádí od května RegioJet. „Ať České dráhy ukážou, že také umí samy férově podnikat a ne, že okopírují služby konkurence a ještě si to nechají zaplatit z peněz daňových poplatníků,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Na dotaz, jaké další spoje od konkurence hodlají České dráhy okopírovat, jejich zástupci neodpověděli.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Najdete na iDNES.cz