Ťok přizval k dostavbě rychlodráhy na letiště Korejce. Zájem potvrdili

  11:21aktualizováno  11:21
Ministr dopravy Dan Ťok začal jednat o dokončení rychlodráhy na pražské letiště. Při návštěvě Jižní Koreje v rozhovoru se svým protějškem přizval do chystaného tendru místní firmy. Korejci o stavění železnic v Česku mají zájem. Projekt rychlodráhy se připravuje a odkládá už dvacet let. Ťok chce tendr vypsat do tří let.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

„Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ uvedl ministr ve čtvrtek v Soulu po setkání s korejským protějškem Suh Seoung-hwanem.

Projekt rychlodráhy dlouho blokovaly mimo jiné vysoké finanční požadavky Prahy 6, z nichž nedávno městská část ustoupila. „Rozběhnout roky zamrzlý projekt by mělo pomoci i nedávné jednání s Prahou 6, ze kterého vzešla shoda na ekonomicky vhodném řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nyní se na modernizaci železničního spojení centra města s letištěm zpracovává studie proveditelnosti. „Na podzim by měla být vybrána stavební varianta a zhruba do tří let by tak mohly být vypsány tendry první části modernizace této trati,“ dodal mluvčí.

Fotogalerie

O rychlodráze se v Česku mluví už dvacet let. Bývalí ministři dopravy si s ní nevěděli rady a na její dokončení příliš netlačili. Projekt se neustále odsouval nebo dokonce rušil.

Dopravní expert Petr Šlégr za hlavní problém považuje dřívější odpor Prahy 6 i vedení metropole za primátora Pavla Béma, který prosazoval prodloužení metra A. „Obyvatelé Prahy 6 byli strašeni, že železnice bude mít velmi negativní dopad do života obyvatel této městské části, což není pravda,“ říká Šlégr. Z toho důvodu se také projekt nedotáhl po investiční stránce. Ministři dopravy měli navíc jiné priority.

V současnosti se už podle Šlégra veřejnost tak negativně k dokončení projektu nestaví. Vlaky by na území Prahy měly jezdit rychlostí do 80 kilometrů za hodinu, za městem by mohly zrychlit na zhruba 120 km/h.

„Rychlost a úspěšnost výstavby dopravní infrastruktury u nás v současnosti limitují kapacity i odborné kompetence českých projekčních firem, které kontrolují tento trh. Proto je každé zapojení zahraničních dodavatelů ve smyslu otevření podmínek ve vypisovaných tendrech žádoucí. Korejci v minulosti postavili na železnici celou řadou zajímavých projektů v obtížných podmínkách včetně seismicky aktivních oblastí, takže zkušenosti určitě mají,“ říká Šlégr.

Korejci mají zájem i o stavbu dráhy Berlín-Praha-Budapešť

Ministr Ťok by chtěl využít zkušeností jihokorejských firem i při výstavbě dalších železničních projektů v Česku. Například má zájem o vybudování moderního a rychlého spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.

Podle ministra Ťoka je velikou inspirací pro ČR také jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. V Jižní Koreji existuje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi.

„Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ uvedl v tiskové zprávě Ťok.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Málo míst a delší zpoždění, kritizuje kraj působení soukromníka na železnici

Cestující se s vylepšenými vlaky setkají na trati Mariánské Lázně - Karlovy...

Přechod od Českých drah k soukromníkovi provázejí v Jihočeském kraji problémy. Vyplývá to ze zhodnocení půlročního...

Najdete na iDNES.cz