Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou.

Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jindřichohradecké úzkokolejky jsou v insolvenci, dluží miliony

  • 68
Krajský soud v Českých Budějovicích zahájil insolvenční řízení se společností Jindřichohradecké místní dráhy. Úzkokolejky podle návrhu dluží trojici dodavatelů v čele s výrobcem signalizace AK signal Brno přes 4,1 milionu korun. V problémech se soukromé dráhy ocitly už loni.

Návrh podal výrobce signalizace AK signal Brno, projektová firma SUDOP Praha a společnost VHC Trade, která prodává traťovou mechanizaci. Insolvenční řízení běží od 16. července, pohledávky zatím nepřihlásila žádná další firma.

"Až se s informacemi seznámím, tak se vyjádřím," řekl překvapeně Boris Čajánek, který je předsedou představenstva jindřichohradeckých drah.

Podle záznamů v insolvenčním návrhu úzkokolejky společnosti AK Brno dluží přes 1,9 milionu korun za výstavbu železničních přejezdů a osvětlení nástupiště dopravny Křeč. Dluhy vznikly na zakázkách v ceně přes 14 milionů korun. Smlouvy obě firmy uzavřely loni na podzim.

SUDOP prováděl projekční práce za 6,6 milionů korun a přihlásil pohledávku za 2,2 milionu korun. VHC Trade má pohledávky za 73 tisíc korun za provedení servisních a montážních prací a dodávku náhradního dílu. Závazky jsou po splatnosti déle než měsíc a věřitelé proto navrhli úpadek.

Soukromé dráhy měly problémy už loni, kdy firmu opustil jeden ze zakladatelů a provozní ředitel Jan Hruška. "Osobně jsem nespokojen s ekonomickou situací ve společnosti, s nedobrou atmosférou uvnitř firmy, jakož i se směrem jejího dalšího vývoje," řekl tehdy MF DNES. Firma už tehdy nesplácela některé závazky včas (čtěte zde).

Podle zdrojů MF DNES společnost loni začala s postupným prodejem majetku a věnovala se byznysu, který s železnicí vůbec nesouvisí. Chtěla například provozovat kavárnu v centru Jindřichova Hradce.

Úzkokolejky měly přitom koncem loňska šanci na získání evropských dotací na projekt modernizace za více než půl miliardy korun. Dotace už nyní tvoří většinu příjmů dopravce. Na provoz vlaků přispívá miliony Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Firma také oznámila plán vyjet s modernizovanými motorovými vozy.