Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdenku na trajekt nelze kupovat jako lístek na vlak

  16:22aktualizováno  16:22
Kdo v pokladně lodní společnosti vyřkne jednoduchý požadavek "dvakrát do Patrasu", nechť se připraví na dlouhé zpovídání. Bude mimo jiné muset sdělit zda mu stačí sedět na palubě, nebo požaduje luxusní kajutu s výhledem na moře a vlastní koupelnou, jestli jede malým, či velkým autem, chce-li cestovat o víkendu, či ve všední den nebo jestli se bude vracet se stejnou flotilou i zpátky. To všechno ovlivňuje cenu jízdenky, a ne zanedbatelně. Rozdíl mezi částkou, kterou zaplatí pasažér za palubní sedadlo a komfortní kajutu, může být i čtyřnásobný. Až o třetinu se liší ceny ve vedlejší a hlavní sezoně.

Nerůzní se ale jen cena služeb v rámci jedné lodi. Trajekty provozuje na jedné trase i několik společností, poplatky se liší i mezi nimi. Jak zjistit, který spoj a jaká lod' je nejlevnější? Nabídky konkurence lze porovnávat například na internetu. Většina provozovatelů lodních linek má totiž své webové stránky včetně cen a jízdních řádů.

Špatně se v nich bude orientovat ten, kdo neovládá angličtinu nebo němčinu, tedy jazyk, v němž bývají nejčastěji zpracovány. Potřebné údaje poskytnou také ve specializovaných kancelářích, které trajektové lístky prodávají (například Intercontact Praha, Orbis Link, Wings TTA či agentura Magris), případně v cestovních kancelářích. Za jízdenku by v nich neměl zákazník zaplatit více než přímo v pokladně lodní společnosti. Využít služeb takové kanceláře může být pro cestovatele výhodnější nejen z finančního hlediska, rezervací cesty se vyhne v přístavu nepříjemnému zjištění, že je trajekt, se kterým počítal, beznadějně obsazený.

"Velmi vytížené bývají například lodě na Korsiku a Sardinii v letních dnech, kdy se střídají turisté v ubytovacích zařízeních, což jsou nejčastěji soboty," doplňuje René Močuba ze společnosti Orbis Link. Zároveň upozorňuje, že někdy už na jaře bývají v prázdninových trajektech vyprodaná levnější místa, hlavně levné kajuty. Na toho, kdo nechá zajištění lodě na poslední chvíli, může zbýt kabina drahá - pro něj třeba zbytečně luxusní anebo jen méně pohodlné sedadlo.

Za co se platí

Je třeba počítat s tím, že si lodní společnost obvykle účtuje za každou osobu, zvíře a dopravní prostředek. Čím větší vůz, tím dražší jízdenka.

* Slevy

Lodní společnosti zvýhodňují většinou skupiny - například čtyři nebo pět lidí jedoucích v jednom autě. Některé nabízejí speciální slevy pro rodiny. Zdarma většinou mohou cestovat děti do čtyř let, starší mívají jízdenku za polovinu. Výhodněji také často až o 20 procent mohou plout mladí do 26 let či senioři.

* Zpáteční cesta

Většina trajektových společností zvýhodňuje také cestovatele, kteří si vyberou její lod i na zpáteční cestě. Sleva se pohybuje zpravidla od deseti do padesáti procent z ceny jednosměrného lístku. Pozor: pokladna prodá levnější jízdenku jen tomu, kdo předloží první, na kterou přicestoval. Možností slev je mnoho, u prodejců lodních lístků se proto rozhodně vyplatí pídit po takzvaných balíčcích či "jackpotech", jak levnější jízdenky někde nazývají. Ušetřit lze i desítky procent z plné ceny jízdenky.

Co určuje cenu

* Sezona

V případě trajektů hlavní a vedlejší sezonu neurčují jen měsíce, nýbrž i dny. Soboty, neděle a například začátek prázdnin či firemních dovolených, v západní Evropě zpravidla v srpnu jsou nejdražší. Rozdíl ceny ve vedlejší a hlavní sezoně se může lišit i o třetinu.

* Místo na lodi

Nejlevnější je paluba, člověk je však odkázán na pobyt bez zázemí vlastní kajuty. Některé speciálně označené trajekty umožňují kempování, to znamená, že za cenu levného palubního lístku cestovatel využívá svůj kempinkový vůz. O něco málo dražší bývají sklopná "letecká" sedadla, na nichž lze i spát. Více se platí za kajuty, přitom platí, že levnější bývají vnitřní, připlácí se za vnější, ze kterých lze vstoupit přímo na palubu. Cena se zvyšuje podobně jako v hotelu s menším počtem lůžek a úrovní vybavení. Pozor: některé společnosti uvádějí ve svých prospektech konečnou cenu, jiné nezahrnují poplatky za nalodění a vylodění a uvádějí je malým písmem pod čarou.

* Společnosti

Už první pohled na několik prospektů odhalí, že co trajekt, to jiný tvar, velikost, vybavení. "Zejména na trasách západní Evropy mají všechny lodě velmi dobrou a vzájemně srovnatelnou úroveň," uvádí René Močuba. Doplňuje, že totéž nebylo donedávna možné tak úplně říci o všech řeckých trajektech. "V souvislosti s loňským potopením jednoho z nich, provedli Řekové důkladnou kontrolu a asi sedmdesát lodí - některé z nich jezdily třeba i padesát let - vyřadili, " doplňuje Močuba. Nyní by měla být i jejich flotila v pořádku. Rozdíly v ceně mezi jednotlivými společnostmi se mohou lišit například kvůli nabídce a úrovni na trajektu poskytovaných služeb, případně rychlosti lodě.

Kde hledat informace na internetu

* Skandinávie

www.scandlines.de
www.polferries.com
www.superfast.com
www.colorline.com

* Velká Británie, Irsko

www.irishferries.ie
www.ponsf.com
www.posl.com
www.STENALI NE.com
www.TTLine.de
www.dfdsseaways.de

* Středozemí

www.corsicaferries.com
www.sardiniaferroes.com
www.ferries.gr
www.superfast.com
www.forti.ít/sncm/
www.mobylines.de
www.fragline.gr
www.ventouris.gr
www.stri ntzis. gr
www.minoan.gr

Příklady cen trajektů

trasa jednosměrné jízdné v korunách*
služba vedlejší sezona hlavní sezona

Itálie - Řecko

* Ancona - Igoumenitsa - Patras

paluba 1500 až 2100 2200 až 2600
sklopné sedadlo 1900 až 2500 2700 až 3200
4lůžková vnitřní kabina 3600 až 4000 4300 až 4900
2lůžková vnější kabina 5200 až 6400 7300 až 8700
auto do 5 metrů délky 1900 až 2550 3000 až 3700

* Benátky - Igoumenitsa - Patras

paluba 1500 až 2000 2200 až 2500
sklopné sedadlo 1800 až 2500 2700 až 3200
4lůžková vnitřní kabina 3600 5000 až 5400
2lůžková vnější kabina 5800 až 6400 8000 až 8700
auto do 5 metrů délky 1900 až 2400 3600 až 3800

* Brindisi - Patras

paluba 1100 1700
sklopné sedadlo 1400 2100
4lůžková vnitřní kabina 2300 2900
2lůžková vnější kabina 3400 4200
auto do 5 metrů délky 1000 1700

Pevnina - Korsika

* Livorno (Itálie) - Bastia

dospělý 520 až 780 970 až 1070
auto 2500 až 2600 3700 až 3900

* Nice (Francie) - Calvi

dospělý 950 1400
auto 1900 4800
příplatek za kabinu 800 800

Pevnina - Sardinie

* Livorno (Itálie) - Golto Aranci

dospělý auto sedadlo 210 320
4lůžkovávnitřníkabina 2500** 3900**
2lůžkovávnějšíkabina 2000** 3000**

* Janov - Porto Torres

sedadlo 1700 2800
2lůžková vnější kabina 3500 4800
4lůžková vnitřní kabina 2000 3200
auto 3400 4800

Skandinávie

* Rostock (Německo) - Trelleborg (Švédsko)

auto do 6 metrů plus 3500 až 4700 4700 až 6300
max. pět osob
auto do 6 metrů s řidičem 3500 až 4200 4700 až 5800
dospělý 360 až 1000 550 až 1300
2 až 4lůžková vnitřní kabina** 1100 až 3500

* Rostock (Německo) - Hanko (Finsko) - expres

čtyřlůžková vnitřní kabina 4500 5200
2lůžková vnější kabina 9200 10 800
auto do 5 metrů délky 3600 6400

* Kiel (Německo) - Oslo (Norsko)

2lůžková vnitřní kabina 4900 6000
2lůžková vnější kabina 5500 6700
auto do 5 metrů délky 1300 2600
5 osob, sklopné sedadlo, auto 5900 9600

* Hirsthals (Dánsko) - Oslo (Norsko)

dospělý 800 1800
5 osob, auto 2800 7200
4lůžková vnitřní kabina 600 1100
2lůžková vnější kabina 1200 1700

* Hirsthals (Dánsko) - Kristiansand (Norsko)

dospělý 750 1800
5 osob, auto 2800 7200
4lůžková vnitřní kabina 570 650
2lůžková vnější kabina 1200 1200

Pevnina - Velká Británie

* Hamburg (Německo) - Harwich (Velká Británie)

sklopné sedadlo 2000 3800
4lůžková vnitřní kabina 2100 4000
2lůžková vnější kabina 4800 6700
auto do 6 metrů délky 1700 2700

* Amsterodam (Nizozemska) - Newcastle (Velká Británie)

sklopné sedadlo 1500 2900
4lůžková vnitřní kabina 1700 3100
2lůžková vnější kabina 4300 5700
auto do 6 metrů délky 1700 2700

* Calais (Francie) - Dover (Velká Británie)

zpáteční, auto do 6 metrů 4600 10 700
návrat do 5 dnů návrat do 6 dnů a více

Chorvatsko

* Rijeka - Zadar, Split, Zadar - Korčula

osobní auto 1600 1900
2lůžková kabina 1800 2200

* Split - Supetar, Split - Ragač, Makarska - Sumartin

dospělý 80
auto 360
motorka 160
jízdní kolo 90

Poznámka: * pro jednu osobu nebo auto, ** cena za celou kabinu ceny jsou orientační, mohou se měnit v závislosti na trajektové společnosti, kurzu měny, rychlosti a vybavení lodi, zvýhodněné nabídce

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.