Tchajwanci nakupují stále více bicyklů a ve stále větší kvalitě. Výrobci proto nemají nejmenší důvod zlevňovat. Ilustrační foto.

Tchajwanci nakupují stále více bicyklů a ve stále větší kvalitě. Výrobci proto nemají nejmenší důvod zlevňovat. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Jízdní kola po letech zdražují

  • 66
Zlatá léta, kdy stála jízdní kola bez ohledu na exkluzivitu značky stále méně, přinejmenším na nějaký čas končí. Od přelomu roku velká část dovozců a výrobců bicyklů zdražuje. Někteří až o pětinu, a to jen kvůli slabší koruně a tedy dražšímu dovozu, jak by se mohlo zdát.

Za pomalým zdražováním stojí i to, že na Tchaj-wanu, odkud pochází nejvíce kol, a obecně na Dálném východě poptávka po bicyklech stále roste. A výrobci tak nemají důvod jít s cenou dolů.

Výsledkem je, že například dvojka na českém trhu – tchajwanská Merida – už na podzim připravila ceníky, které počítají s vyššími cenami. Ti, kteří to z opatrnosti neudělali, zdražují letos.

Například výrobce Pell's oznámil zvýšení cen o víc než dvacet procent. A americké značky Trek a Gary Fisher zdraží o deset procent. "První jarní dodávku jsme měli zaplacenou dopředu ještě za levné dolary. Teď už ale nejsme schopní cenu udržet," řekl Petr Kubášek ze společnosti Bretton, která značky do Česka dováží.

Drahý dolar = drahá kola

Dolar od loňského léta posílil asi o pětadvacet procent a dovozci jsou přitom na americké měně zcela závislí. Obchoduje se v ní drtivá většina kol i jednotlivých součástek.

"Ceny na letošek se stanovovaly právě loni v létě," popisuje princip obchodu s koly Ondřej Havlena ze společnosti Universe Agency prodávající u nás nejrozšířenější značku kol Author. Za hotová kola se ale výrobcům zaplatí až při dodávkách přicházejících na přelomu roku.

Velcí dovozci si proto ceny fixují. "My jsme naštěstí zajistili ceny včas a dobře, takže jsme nezdražovali vůbec," doplňuje Havlena. Řada dalších ale neodolala výhledům na další posilování koruny a při dodání kol přišla o desítky procent. Na přelomu roku totiž byla koruna nejslabší.

Bicykly mizí na Tchaj-wanu

Další ránu pro ceny kol znamená tchajwanská cyklistická horečka. Ač to nikdo nedokáže vysvětlit, Tchajwanci nakupují stále více bicyklů a ve stále větší kvalitě. Ostrovní stát produkující po Číně druhý největší počet kol na světě tedy nemá důvod svou produkci zlevňovat.

O něco lépe než dovozci jsou na tom výrobci kol v Česku. Většinu součástek i materiálu na výrobu rámů sice stejně nakoupí za dolary, eura nebo japonské jeny, ztráty jim ale vyrovnává vývoz kol.

Za hranice totiž směřují asi tři čtvrtiny tuzemské produkce bicyklů. "Díky tomu nás výkyvy tak nezasáhnou. Za dolary nebo eura prodáváme do zahraničí a za utržené peníze nakupujeme materiál a součástky," vysvětlil finanční ředitel společnosti Duratec Petr Stančík.

Pokud se méně nároční cyklisté spokojí s loňskými neboli výběhovými modely, mohou stále nalézt přeci jen levnější kola než loni. "Sezona 2007 byla extrémně úspěšná a hodně dovozců počítalo, že loňská bude stejná. Ale nebyla," vysvětlil Jan Skřička z Meridy obchody plné výprodejových modelů. To potvrzuje i statistika, po letech růstu se loni prodalo o dvacet tisíc bicyklů méně.

Zdražování nekončí

Jakmile levná kola z loňské sezony dojdou, narazí zákazníci na podstatně vyšší ceny. A toho se bojí prodejci. "Zatím jsou tržby vyšší než loni bez ohledu na krizi. Je ale otázka, jakou měrou se na tom podílí extrémně dobré počasí a výprodeje," nastínil předseda Asociace prodejců a dovozců kol Petr Kohoutek.

Ještě nejistější je výhled na další sezonu, tedy rok 2010. Dovozci už nyní mají v rukou katalogy s modelovou řadou pro příští rok, zatím ji ale nepředstavují obchodníkům. Mimo jiné i kvůli ceně. "Je možné, že prezentaci cen budeme dělat v dolarových cenách, abychom naše riziko zmenšili," nastínil Jan Skřička.

Pokud se stejně zachovají i ostatní dovozci, pro prodejce a koncové zákazníky by to znamenalo, že odpadne jeden článek řetězce, který nevýhody kurzu musel nést. Kurzové výkyvy by se tak přenesly na spotřebitele, což by vedlo k tomu, že při zdražení dolaru by došlo ještě k většímu růstu cen než letos.

,