ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na železnici platí nový jízdní řád, České dráhy přichází o regionální spoje

  • 150
Od neděle začal na železnici platit nový jízdní řád. Největší změny nastaly v regionální dopravě, kde v některých krajích začali působit soukromí dopravci. Českým drahám se tak počet vypravených spojů mírně sníží. Novinkou je i posílení provozu některých zavedených linek a v některých krajích změna systému jízdenek.

České dráhy přišly o část linek objednávaných státem nebo kraji, převezmou je soukromí dopravci. Dráhy i přesto budou mít devadesátiprocentní podíl na trhu a provozovat budou v průměru 6 854 vlaků denně.

České dráhy začaly prodávat jízdenky na Vánoce a nový jízdní řád

Dopravce posílí zejména spoje mezi Prahou a Brnem, více vlaků pojede také na lince ze severu Moravy přes Břeclav do Vídně i na dalších vnitrostátních linkách. Novinkou je přímé spojení z Prahy do Českých Velenic. Od května příštího roku bude jezdit Railjet ze Štýrského Hradce přes Brno do Berlína.

Dráhy zároveň od neděle zavádějí pro cestující možnost platit kartou ve všech svých vlacích s průvodčím. Dopravce je vybaví více než tisícovkou terminálů, zároveň se zruší desítky pokladen na stanicích. 

Možnosti platby kartou rozšíří také Arriva a RegioJet. Leo Express už tuto službu nabízel dříve.

Najděte si spojení přes IDOS.cz

U Českých drah končí naopak slevy na zpáteční jízdenky, podle mluvčího Radka Joklíka totiž začaly ztrácet význam. „Většina zákazníků využívá kombinaci Flexi zvýhodněné jízdenky na cestu tam a vázané na cestu zpět. Jde o jízdenky takzvaného dynamického tarifu a ty jsou levnější než zpáteční sleva,“ uvedl.

Dynamický tarif znamená, že cena jízdenky na konkrétní trase se mění podle času a vytíženosti spoje. „Nejlevnější jsou vázané jízdenky, protože jsou vázány na konkrétní spoj, tj. nemůžete jet jiným než daným spojem, na který máte jízdenku,“ dodal mluvčí.

Kraje chtějí vlastní tarify jízdného

Od neděle se zvýší i počet spojů RegioJet. Nově začne provozovat 34 rychlíkových spojů denně na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji. Provoz dopravce rozšíří také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky budou nově zajíždět do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na Slovensku společnost rozšíří linku do dalších měst.

Vlaky se vrátí na brněnské hlavní nádraží, začne platit nový jízdní řád

Na nových tratích začne jezdit také Leo Express. Zajišťovat bude část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku. Vedle toho nasadí ještě jeden spěšný vlak, který Pardubicko ve všední dny spojí s Prahou a od pátku do neděle také s polskou Vratislaví.

Na devíti nových linkách zahájí provoz Arriva. Dosud dopravce jezdil mezi pražskou Hostivaří a Roztoky u Prahy a z Prahy do Nitry. K tomu nyní přibudou čtyři dálkové linky, které si u Arrivy objednává ministerstvo dopravy. Jde o linky Praha-Turnov-Tanvald, dále Praha-Rakovník, Praha-Příbram-České Budějovice a Kolín-Rumburk-Šluknov. Vedle toho bude Arriva jezdit v Libereckém kraji a na Zlínsku, kde bude jezdit ve spolupráci s Leo Expressem.

Začne platit nový jízdní řád, v Karlovarském kraji pojede víc vlaků

Změny čekají také některé krajské systémy jízdného. Pět krajů bude vyžadovat uplatňování vlastních tarifů, v regionálních spojích tak přestanou platit tarify Českých drah. Jízdenky bude možné koupit pouze na pokladnách ve stanicích nebo ve vlaku. Jde především o Jihomoravský kraj, který bude jízdenky Českých drah uznávat pouze ve spojích, které jezdí mezi více kraji. 

Menší změny nastanou také v Libereckém, Olomouckém, Zlínském a Ústeckém kraji. Systém každého kraje je odlišný. V ostatních krajích zůstává vše při starém a budou v nich nadále platit jízdenky státního dopravce. Důvodem změn jsou podmínky nových smluv, které kraje s Českými dráhami uzavřely.

,