Úsek mezi Lahovicemi a Slivencem, který stavělo konsorcium Strabag-Hochtief-Max Bögl, podraží z 6,8 miliardy korun bez DPH o více než miliardu. Za výstavbu sousedního okruhu spojující Lahovice a Vestec bude společnost Skanska místo 4,5 miliard korun požadovat o téměř 900 milionů víc, informoval týdeník Euro.
Stavba úseků se překročením nákladů jen těsně vešla do maximálního povoleného limitu víceprací, který umožňuje zákon o veřejných zakázkách. Oba úseky byly otevřené loni v září.
Úředníci zkoumají, zda jsou všechny nároky stavebních firem oprávněné. "Státní fond v tuto chvíli řeší problém takzvaných víceprací na celém okruhu. Provádíme analýzu, nakolik byly jednotlivé práce nezbytné a jestli byly opravdu objektivně nepředvídatelné v době vypsání soutěže," řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.
V případě pochybení by fond nebo ministerstvo dopravy musely podat podnět k šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS, které by mohlo vést až k vrácení evropských dotací.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že za stamiliony navíc může nedokonalá legislativa a zpřísněné normy na bezpečnost tunelů. "Vždyť my stavíme miliardové dálnice podle stejných zákonů jako rodinný domek. Jenže pokud bychom u dálnice čekali na všechna stavební povolení, kterých je třeba i několik desítek, ta první by nám propadla," uvedl pověřený ředitel ŘSD René Poruba.
Největší položku znamená dodatečné rozhodnutí rozšířit v tunelu Cholupice jednu troubu o 75 centimetrů. To stálo 417 milionů korun, spolu s technologií za 133 milionů korun vychází dílo o více než půl miliardy dráž proti původním propočtům.