Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jste vysocí a hezcí? Máte šanci na vyšší plat

  0:01aktualizováno  0:01
Není to zrovna spravedlivé. Vysocí a krásní lidé mají vyšší platy než ti, kteří tyto přednosti nemají. Jenže vědci v několika výzkumech dokázali, že to tak skutečně je. Závislostí mezi tělesnou výškou a výší platu se zabývali profesoři z Floridské univerzity.

A výsledek? Každý centimetr, o který člověk přesahuje průměr, znamená na platu zhruba o 300 ročně navíc.

"Když si vezmete takovou třicetiletou kariéru, tak to už mluvíme o stovkách tisíc dolarů, které mají vyšší lidé k dobru," říká profesor Floridské univerzity Timothy Judge.

Stejně tak jsou na tom lépe podle dřívějších studií i lidé, kteří dostali do vínku hodně krásy. Londýnská Guildhall Univerzity zjistila výzkumem mezi třiatřicetiletými Brity, že nehezcí muži mají až o 15 procent nižší platy.

Ženy jsou na tom o něco lépe, jejich výplata je v takových případech maximálně o 11 procent nižší. Špatně jsou na tom i lidé s nadváhou. Ženy, které mají nějaké to kilo navíc, mají o pět procent nižší plat, než je průměr.

A čím si vědci takové výsledky vysvětlují? Dobře rostlí lidé prý mají vyšší sebevědomí, které jim pomáhá dosáhnout úspěchů. Závislost mezi výší platu a postavy se přitom prokázala v nejrůznějších oborech, od obchodu, kde hraje velkou roli kontakt s lidmi, až k místům počítačových expertů.

Personalisté v Česku hodnotí výsledky průzkumu nedůvěřivě. "Firmy hledí hlavně na znalosti a při pohovorech jde na první pohled spíše o to, jaký je uchazeč osobnost a působíli profesionálně, než je-li hezký, či ne," říká Irena Brichta z agentury TMP.

Cvalíci nesou firmám tučné zisky
Život s kilogramy navíc a malou postavou je těžký. A dražší. Jako by nestačilo, že vysocí a hezcí lidé mají podle zahraničních průzkumů vyšší platy než jejich menší a ošklivější kolegové. Lidé oplývající nadváhou ještě k tomu musí platit více za oblečení nadměrných velikostí či větší sedadlo v letadle. Nemluvě o tom, že často podléhají lákadlům firem chrlících přípravky na hubnutí.

Cvalíci jsou dnes proto velký byznys, napsal týdeník Economist. Jednoznačným favoritem jsou v tomto oboru Američané, z nichž trpí obezitou každý třetí. Ale ani Češi nejdou zcela mimo trend, protože nadváhu má téměř polovina lidí a pětina je obézních.

Z toho, jak tloustnou zákazníci, tyjí i firmy. Americké dívky si dnes například kupují oblečení dvakrát větší než jejich maminky. A také dražší.

Potravinářské firmy, především řetězce rychlého občerstvení jako McDonald's, se snaží utržit více tím, že přicházejí s dalšími novinkami nízkotučných jídel. Farmaceutické firmy se předhánějí v nabídce zázračných hubnoucích pilulek.

Výrobci oděvů dokonce přišli s fintou, aby si především ženy mohly dopřávat sladkosti a nemusely kupovat šaty stále větších velikostí, nebo dokonce těch s nepříjemným označením XXL. Takže oděvy sice šijí větší, ale velikosti na cedulkách nemění.

V Americe už je dokonce možné koupit i velikost 0. "K záporným označením už je jen kousek," lakonicky poznamenal Economist.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.