A výsledek? Každý centimetr, o který člověk přesahuje průměr, znamená na platu zhruba o 300 ročně navíc.
"Když si vezmete takovou třicetiletou kariéru, tak to už mluvíme o stovkách tisíc dolarů, které mají vyšší lidé k dobru," říká profesor Floridské univerzity Timothy Judge.
Stejně tak jsou na tom lépe podle dřívějších studií i lidé, kteří dostali do vínku hodně krásy. Londýnská Guildhall Univerzity zjistila výzkumem mezi třiatřicetiletými Brity, že nehezcí muži mají až o 15 procent nižší platy.
Ženy jsou na tom o něco lépe, jejich výplata je v takových případech maximálně o 11 procent nižší. Špatně jsou na tom i lidé s nadváhou. Ženy, které mají nějaké to kilo navíc, mají o pět procent nižší plat, než je průměr.
A čím si vědci takové výsledky vysvětlují? Dobře rostlí lidé prý mají vyšší sebevědomí, které jim pomáhá dosáhnout úspěchů. Závislost mezi výší platu a postavy se přitom prokázala v nejrůznějších oborech, od obchodu, kde hraje velkou roli kontakt s lidmi, až k místům počítačových expertů.
Personalisté v Česku hodnotí výsledky průzkumu nedůvěřivě. "Firmy hledí hlavně na znalosti a při pohovorech jde na první pohled spíše o to, jaký je uchazeč osobnost a působíli profesionálně, než je-li hezký, či ne," říká Irena Brichta z agentury TMP.
Cvalíci nesou firmám tučné zisky
Život s kilogramy navíc a malou postavou je těžký. A dražší. Jako by nestačilo, že vysocí a hezcí lidé mají podle zahraničních průzkumů vyšší platy než jejich menší a ošklivější kolegové. Lidé oplývající nadváhou ještě k tomu musí platit více za oblečení nadměrných velikostí či větší sedadlo v letadle. Nemluvě o tom, že často podléhají lákadlům firem chrlících přípravky na hubnutí.
Cvalíci jsou dnes proto velký byznys, napsal týdeník Economist. Jednoznačným favoritem jsou v tomto oboru Američané, z nichž trpí obezitou každý třetí. Ale ani Češi nejdou zcela mimo trend, protože nadváhu má téměř polovina lidí a pětina je obézních.
Z toho, jak tloustnou zákazníci, tyjí i firmy. Americké dívky si dnes například kupují oblečení dvakrát větší než jejich maminky. A také dražší.
Potravinářské firmy, především řetězce rychlého občerstvení jako McDonald's, se snaží utržit více tím, že přicházejí s dalšími novinkami nízkotučných jídel. Farmaceutické firmy se předhánějí v nabídce zázračných hubnoucích pilulek.
Výrobci oděvů dokonce přišli s fintou, aby si především ženy mohly dopřávat sladkosti a nemusely kupovat šaty stále větších velikostí, nebo dokonce těch s nepříjemným označením XXL. Takže oděvy sice šijí větší, ale velikosti na cedulkách nemění.
V Americe už je dokonce možné koupit i velikost 0. "K záporným označením už je jen kousek," lakonicky poznamenal Economist.