Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K Vánocům nedostáváme správné dárky

  0:01aktualizováno  0:01
Je to rafinovaná finta. Stačí jediný dotyk a děti vědí, který dárek pod stromečkem skrývá hračku a který je "fuj". A může mít sebelepší obal. Pozná se to po hmatu. Když je balíček měkký, takzvaný "měkkoš", tak je uvnitř hlavně oblečení. A s tím si hrát nelze.

Hračky totiž Ježíšek nosí v tvrdých krabicích. "Oblečení děti moc neuspokojí, což si každý pamatuje z dětství," říká Stanislav Čihák, otec čtyř dětí a šéf internetového hračkářství.

Děti nad novým tričkem sice jásat nebudou, ale pro dospělé je to naopak jeden z nejoblíbenějších dárků. Móda je v hitparádě hned za elektronikou. Podle průzkumu, který pro MF DNES zpracovala agentura SC&C, si něco na sebe jako hlavní dárek přeje přes osm procent lidí.

K regálům s oblečením také lidé při nakupovaní míří nejčastěji. Každý druhý člověk se tedy chystá koupit jako dárek "měkkoše". Tím však shoda mezi tím, co si lidé přejí a co kupují, končí.

Elektroniku, po které lidé touží nejvíc, kupuje málokdo. Lidé podle agentury TNS Factum častěji utrácejí za alkohol a cigarety. Ty si však pod stromeček nikdo nepřeje. Stejně jako cukrovinky. Ty také nikdo nechce, přesto je letos vybalí 13 procent lidí.

Zatímco dospělí se svým dárkem často netrefí do tajných přání, v hračkách se rodiče moc nespletou. Co nejvíc letí, o tom děti doma mluví už týdny před Štědrým dnem. "Stálicí pořád zůstávají stavebnice jako Lego a další," říká Stanislav Čihák.

Velký zájem je letos i o beyblady, což je novodobá varianta káči, s níž si hráli už prarodiče.  Kdyby si lidé směli vybrat jen jediný dárek, tak by to na celé čáře vyhrál klid a rodinná pohoda. Dárek, jaký nikdo nemůže zabalit a věnovat, si přeje dvanáct procent lidí.

Od Ježíška chceme televizi. Přinese ponožky 
Kdo ví, po čem jeho blízcí touží, má vyhráno. Jenže pro většinu lidí je složité o tom přemýšlet. Neznáme své blízké ani jejich přání, a tak se neumíme dárkem trefit.

Má to být velké tajemství: co letos nadělí Ježíšek? Není moc fér říkat to dopředu. Ale třeba se zase mnozí lidé budou o to víc těšit. Pokud se trefí do jejich přání.

Z průzkumu agentury TNS Factum plyne, že většina lidí najde pod stromečkem oblečení, kosmetiku, parfém či knihu a cédéčko s muzikou. Potíž je, že by si přáli vybalit z vánočního papíru spíš myčku, novou televizi či mobilní telefon. To zjistil průzkum, který pro MF DNES provedla agentura SC&C.

Srovnání dokazuje, že Češi kupují svým blízkým jiné dárky, než po kterých oni touží. S jedinou výjimkou, a tou je oblečení. Něco nového na sebe patří mezi první tři největší přání Čechů a Češek. A to se jim také jako jedno z mála splní. Téměř 60 procent lidí letos pro dárek zamíří právě mezi regály s oblečením.

Se splněním těch ostatních přání je ale trochu potíž. Nejvíc lidí si přeje dostat cokoliv, co se dá najít v oddělení elektro - vybavení domácnosti. Nejlépe tedy novou televizi, stereo soupravu, či třeba myčku, která ladí s kuchyňskou linkou.

Jenže z toho, co letos lidé nejvíc kupují, plyne, že dárky budou skromnější. Nejčastěji lidé pořídí oblečení či prádlo nebo zajdou do drogerie pro balíček s mýdly či líčidly.

Proč kupujeme něco jiného, než si přejeme dostat? Kdo má hluboko do kapsy, ten ví, proč nesplní tajná přání nejbližších. Sociologové také míní, že se lidem nechce víc přemýšlet nad tím, co by si obdarovaní skutečně přáli.

"Těžko říct, proč to tak je. Jedním z důvodů zřejmě bude, že přání obdarovávaných neznáme, protože jsme se o ně nezajímali," míní Jana Hamanová z agentury pro výzkum veřejného mínění SC&C.

A také je jednodušší sáhnout po tom, co nám obchody servírují až pod nos. Obchodníci s kosmetikou se shodují, že nejrychleji letos mizí právě vánoční balíčky s kosmetikou. "Přitom jsou v nich stejné věci, jako leží na pultech celý rok," říká Tomáš Babka ze drogerie Rossman.

"Je normální, že na to kdekdo zabírá. Obchodníci to vědí a využívají toho. Způsob balení se začíná prosazovat jako jeden z nástrojů marketingového boje," vysvětluje Tomáš Krásný ze společnosti pro výzkum trhu Incoma.

Existují však i výjimky. Lidé, kteří při koumání, co dát milým pod stromeček, nevytahují peněženku, ale zapojí spíš vlastní ruce. Marek Kralovič z Rudy na Rakovnicku žije v rodině, kde je normální, že si všichni vzájemně vyrábějí dárky sami. Vlastnoručně.

"Loni jsem třeba ženě udělal luk. A taky ode mě dostala indiánský tkalcovský stav na tkaní korálků. Já od ní nejčastěji dostávám sponky do vlasů," popisuje. Dárkem od dětí jsou třeba na skle malované obrázky nebo hrníčky z pálené hlíny.

Vlastnoruční výrobek, to je i tip na dárek pro ty, kteří vydělávají tolik, že už mají všechno. "Což je případ mé sestry. A tak jí každý rok vyrábím nějaký originál. Třeba polštářky, speciální ubrus a podšálky nebo netradiční pantofle," říká Dita Kotyková.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

ilustrační snímek
Šmejdi měli blízko k Berdychovu gangu. Podle detektiva je řídí mafie

Exmanželka elitního detektiva a člena Berdychova gangu Petra Koňaříková řídila firmy, které pořádaly předváděcí akce. Nakonec ale skončila ve vězení za...  celý článek

daně
Nová Sněmovna změní život zaměstnanců i podnikatelů. Tvrdí, že k lepšímu

Politické strany, které usednou v novém parlamentu, se chystají změnit podmínky pro podnikání. Podle předvolebních slibů chtějí snižovat daně z příjmů pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.