K výběru peněz z automatu postačí oční duhovka

  19:05aktualizováno  19:05
- Jdete si vybrat do bankomatu peníze a zapomněli jste svůj PIN? Nevadí. Stačí, když máte duhovku. Budoucí peněžní automaty totiž právě podle této barevné části oka rozpoznají, že peníze putují do kapsy toho pravého majitele konta. Nejnovější výstřelek v peněžním bankovnictví představila dnes v Londýně firma NCR, která se na vývoji peněžního automatu příštího tisíciletí podílela.

"Jmenuji Stella. Chcete hotovost, výpis nebo jako obvykle?" dotáže se zdvořile bankomat, jehož tři kamery s vysokou rozlišovací schopností předtím sejmou 256 bodů duhovky zákazníka. Ta se podle odborníků u dvou lidí od sebe liší víc než otisky prstů. Pravděpodobnost, že by se Stella spletla, je téměř nulová. Přesně jedna ku desítce, za kterou pak ještě následuje dvacet nul. Podvodníci prý nemají šanci.

"Hotovost, prosím," odpoví zákazník, který může klidně zapomenout na nějaké osobní identifikační číslo (PIN), protože automat od něj žádné nechce. Nemá totiž ani klávesnici.

Stella se zeptá, kolik peněz v hotovosti si zákazník přeje, spočítá obnos, vysází bankovky a rozloučí se. Pokud klient při odpovědi zvolí variantu "jako obvykle", automat podle databáze pozná, kolik zákazník pravidelně vybírá, a částku pak vyplatí. Celá transakce se tím urychlí.
Stella je první mluvící peněžní automat na světě. Zatím je naprogramována na americkou angličtinu a může se stát, že britské výslovnosti zpočátku neporozumí.

U cizince hovořícího anglicky je dosti pravděpodobné, že svou žádost bude muset zopakovat několikrát, než zatím ne zcela dokonalý software pro rozeznání hlasu pochopí, že zákazník z Evropy skutečně chce "cash", tedy hotovost.

"Automat umí také elektronicky přenést informace do přenosného počítače," vysvětluje další výhody Stelly Mark Grossi, který ve firmě NCR pracuje jako hlavní technik. A hned transakci názorně předvede.
"Výpis, prosím," nahlásí a přiloží svůj palmtop k infračervenému čidlu automatu. V mžiku má na displeji minipočítače uvedeny všechny potřebné údaje: jméno, číslo účtu, výši výběru, datum a čas. Žádné papíry.
Peněžní automaty typu Stella budou běžnému zákazníkovi k dispozici zhruba do pěti let. V budoucnu si lidé z takových automatů budou moci vybírat nejenom peníze v hotovosti, ale provádět také další obchodní transakce.

"Přistoupíte ke stroji a ten z údajů rozpozná, že se životnost vašeho automobilu chýlí ke konci. Automat podle příjmu zjistí, že byste mohl mít zájem spíš o typ Mercedes než Škoda, a předloží vám výhodnou nabídku," řekl ČTK viceprezident NCR Chris Hughes. Banky budou zákazníky v budoucnu za jejich věrnost odměňovat. Děti si například budou moci do palmtopů stáhnout různé hry nebo hudbu.

Automaty jako Stella budou mít v databázi uložen profil klientů a budou jim moci nabídnout informace téměř o všem, co je zajímá. Například o jejich oblíbeném fotbalovém klubu nebo o filmu, který by si neměli nechat ujít.

Ve světě je nyní 850.000 bankomatů a brzy se jejich počet zvýší na milión. Ročně si lidé z peněžních automatů vybírají v přepočtu 540 miliard liber, což je přes milión liber každou minutu. Za jediný den by bylo možné za tuto částku nakoupit například 30 obrazů van Gogha. I ty možná jednou budou nabízet klientům následníci Stelly.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Najdete na iDNES.cz