Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Marnivost, nebo investice? Luxusní kabelky se mohou vyplatit víc než zlato

  1:00aktualizováno  1:00
Koupě nóbl kabelky se někdy vyplatí víc než pořízení zlaté cihly nebo investice do akciového indexu. Navíc se dá snadno spočítat. A tento trend dorazil už i do Česka. Zatím spíš slouží jako argument pro ty, kdo si rozmařilost za několik desítek až stovek tisíc korun potřebují racionálně zdůvodnit.

Dle studie amerického e-shopu s luxusními kabelkami Baghunter.com vzrostla hodnota birkinky za posledních 35 let pětinásobně. To ročně představuje zhodnocení 14,2 procenta, tedy víc, než se za stejnou dobu zhodnotilo zlato (1,9 procenta) nebo akciový index S&P 500 (8,65 procenta po očištění o inflaci).

Birkinka neboli ikonická taška Birkin od francouzského módního impéria Hermès, jejíž cena v závislosti na velikosti začíná na sto osmdesáti tisících korun a obvykle se vyrábí z telecí kůže, není jediná, jejíž cena v čase roste. Je však pro svět módy zcela zásadní, takže se investicím přepočítaným na kabelky s nadsázkou přezdívá birkinomie.

Podle Šárky Rychtářové, manažerky secondhandového obchodu s kabelkami Luxury Bags, se zhodnocují také modely Louis Vuitton Neverfull, Chanel Flap či Gucci Soho Messenger.

Obecně platí, že pokud roste cena nového zboží na trhu, automaticky roste také cena v secondhandu. I starší kabelka tak může časem přesáhnout svou kupní cenu. Majitelka s ní ale musí dobře zacházet. „Lidé spoléhají na to, že když je luxusní a drahá, vydrží všechno. To samozřejmě tak není,“ říká manažerka.

Dámské luxusní tašky získaly statut něčeho mezi řemeslnickým uměleckým dílem a starožitností. „Lidé ocení starší věci, co už v obchodech nejsou, modely, co už neseženete,“ říká Rychtářová.

Přijímá přitom do prodeje padesát různých luxusních značek. „Od Louis Vuittona, Diora a Chanelu se prodá vše,“ dodává. V průměru každý měsíc rozšíří nabídku o tisíc kusů, které už někoho přestaly bavit nosit. Špatně se prodávají barvy zelená, žlutá, oranžová a překvapivě červená.

Z druhé ruky může stát víc než nová

Birkinky jsou v obchodě s luxusními kabelkami z druhé ruky aktuálně k mání tři, každá zhruba za dvě stě tisíc korun. „Z druhé ruky ji lze koupit hned, ale někdy i dráž než novou,“ říká Rychtářová. Zákaznicím, které kabelku do nóbl bazaru prodají, prý dají víceméně tolik, kolik si za ni řeknou.

Na rozdíl od secondhandové birkinky se na tu novou musí čekat. Firma ji zpravidla prodává pouze stálým zákazníkům.

V butiku Hermès v pražské Pařížské birkinku za výlohou nemají, zájemci se musí na kabelku zeptat v prodejně. Značka si totiž na převisu poptávky nad nabídkou zakládá. Přesto kvůli obrovskému zájmu ve Francii hodlají otevřít další dvě manufaktury. Ruční výroba jedné tašky řemeslníkovi obvykle trvá kolem osmnácti hodin.

„Teď jsem si kupovala béžovou birkinku, čekala jsem na ni tři čtvrtě roku,“ říká podnikatelka Lenka Vejvalková, která část svého luxusního byznysu v Pařížské před několika lety prodala společnosti Luxury Brand Management (LBM) manželů Bakalových a nyní se opět vrátila na scénu. V Pařížské má tři prodejny s luxusní módou.

„Rozhodně si ji nekupuji proto, že bych čekala, že se zhodnotí. Kupuju si ji, protože se mi v ní dobře nosí věci,“ vysvětluje. Birkinek má víc. „Jsou už hodně použité, obnošené, odřené, jako investice by se rozhodně neprodaly,“ tvrdí rezolutně.

Pro lidi, kteří na to mají, je tak koupě luxusní kabelky spíš investice do vlastní image. „Znám mnoho dam, které nákup kabelky považují za investici do sebe, a já se k nim počítám. Co je lepší investice?“ ptá se Zuzana Řezníčková, generální ředitelka LBM, firmy provozující několik butiků s luxusní módou a doplňky v Pařížské ulici. Řezníčková osobně za takovou investici považuje značky Bottega Veneta či Saint Laurent.

Kolik stály luxusní kabelky v oficiálních buticích
Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Najdete na iDNES.cz