Luxusní kabelku Himalayan Nilo Crocodile od slavné značky Hermés (na snímku)...

Luxusní kabelku Himalayan Nilo Crocodile od slavné značky Hermés (na snímku) ručně vyrobili z krokodýlí kůže, osmnáctikarátového bílého zlata a 242 diamantů. V roce 2014 se prodala za 185 tisíc amerických dolarů. | foto: Reuters

Čekání na luxus. Hermes nestíhá, kvůli kabelkám staví dvě továrny

  • 68
Jejich cena začíná na 10 tisících dolarů, přesto výrobce kabelek Hermes čelí obrovskému zájmu o luxusní zboží. Firma proto staví ve Francii dvě nové manufaktury, ve kterých zaměstná 500 lidí.

Nákup luxusní kabelky s sebou může přinést zdravotní komplikace. Módní blogerka Megs Mahoney Dusilová popsala, jak se dva dny potýkala s šokem poté, co si pořídila kabelku značky Birkin.

Podobné stavy asi bude zažívat více lidí, protože kvůli zájmu o ­módní doplněk s cenovkou začínající na deseti tisících dolarů musí jeho výrobce Hermes otevřít dvě nové manufaktury - jednu nedaleko Bordeaux a druhou poblíž Paříže. Podle agentury Bloomberg by měly obě dohromady zaměstnat 500 lidí. Hermes letos výrobu zvýšil, ale už při tom narazil na výrobní kapacity.

Na v přepočtu zhruba 220 tisících korunách však „birkinky“ jen startují, jejich nejdražší sestry se prodávají za mnohonásobek. Avšak o zájemce nouzi nemají, dokonce na ně existovaly pořadníky.

Nejdražší kabelka v Evropě? Prodala se za více než 4,5 milionu korun

Důvodů, proč jsou cenovky birkinek tak dlouhé, lze najít hned několik. Už pro samotné jméno, které dostaly po herečce a zpěvačce Jane Birkinové, sex-symbolu 70. let. Když v roce 1983 Birkinová nastoupila na krátký let mezi Londýnem a Paříží, snažila se umístit svou tehdejší kabelku do přihrádky nad hlavou. Nepovedlo se, obsah se rozsypal po palubě.

Muž sedící vedle přišel umělkyni na pomoc a vyslechl si její lamentaci nad tím, že dnešní kabelky prostě nemají dost kapes. Ohleduplným sousedem byl šéf firmy Hermes Jean-Louis Dumas, který palubu letadla opouštěl se skicou, jak si Birkinová své zavazadlo představuje, a závazkem, že její sen splní. Firma Birkinové platí za využití jejího jména a sama umělkyně používá jednu „svou“ kabelku.

Zaměstnanec se učí dva roky

Jenom hvězdné jméno však nestačí, další ingrediencí pro astronomickou cenu jsou špičkové materiály a výhradně ruční zpracování. Vytrénování jednoho zaměstnance trvá podle různých zdrojů až dva roky ­a o nábor se mohou samozřejmě ucházet pouze proškolení profesionálové. A protože výroba jedné kabelky trvá nejméně 18 hodin (záleží na velikosti) bez možnosti ji nějak urychlit, dostáváme ideální směs pro hodně nedostatkové zboží.

Birkinky mohou některým investorům posloužit jako výborné aktivum, neboť jejich cena v čase spolehlivě roste. Vzácné kousky, které se dostanou do nabídky nejlepších aukčních síní, obvykle s každým rokem pokoří nový rekord. Letos se to podařilo aukční síni Christie’s, která vydražila kabelku Himalaya Birkin za téměř 400 tisíc dolarů, tedy 8,8 milionu korun.

Jméno po nejvyšším pohoří světa odkazuje k barvě, která přechází od leskle šedivé k perleťové a připomíná úbočí horského masivu. Kromě jména a umu cenu vyšroubovaly krokodýlí kůže, 240 diamantů a 18karátové zlato. Stejný typ kabelky se v roce 2016 vydražil za 300 tisíc dolarů, což už představuje zajímavé zhodnocení.

6. listopadu 2017

Zatímco v letech 2015 a 2016 se Hermes a další výrobci luxusního zboží potýkali s propadem, letošní rok jim zisky vylepší. Ekonomika eurozóny i celé EU totiž docela svižně roste, což se už začalo promítat i­ do lepší nálady všech zákazníků - tedy i těch, kteří by jinak o ikonických kabelkách jen snili. 

Kabelky a další kožené zboží, jejichž produkci by nové manufaktury měly podpořit, tvoří podle výroční zprávy Hermes za rok 2016 zhruba polovinu jejích tržeb, tedy zhruba 2,2 miliardy eur. Z Evropy přitom pochází zhruba třetina tržeb, necelou polovinu obstarává Asie.