Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kolik to má kalorií? Údaj se začne uvádět i u piva, vína či kořalky

  • 68
Informace o tom, kolik mají alkoholické nápoje kalorií či cukru, by měly být zhruba do tří let k dispozici zákazníkům. Nyní začal hlavní boj o to, zda tyto informace budou přímo na lahvi, nebo bude stačit, že je výrobce zveřejní na internetových stránkách.

Jedenáct půllitrů desítky od Gambrinusu by měl být strop, pokud si člověk hlídá kalorie. Do dvoutisícové denní doporučené dávky se jich prostě více nevejde. Jenže – žádné jídlo k tomu. Milovníci vína by zase neměli vypít více než tři a půl lahve červeného, pokud si chtějí udržet linii.

Přesné údaje o tom, který alkohol má kolik kalorií, by se měly už brzy dostat ke spotřebitelům. Alkohol – přesněji nápoje s více než 1,2procentním obsahem alkoholu – měl totiž dosud mezi všemi potravinami výjimku. Jeho výrobci nemuseli uvádět, jakou má kalorickou hodnotu, ani po nich nikdo nechtěl publikování podrobnější nutriční tabulky s údaji o dalších složkách.

„Alkohol je energeticky velmi vydatný a nevidím důvod, proč by měl mít výjimku v označování oproti potravinám a nealkoholickým nápojům, kde je uvádění nutričních hodnot povinné,“ uvádí Hana Málková ze společnosti STOB zaměřující se na hubnutí.

Uvádět kalorie? Zbytečná zátěž

Přesně před rokem Evropská komise vyzvala výrobce alkoholických nápojů, aby předložili návrh, jak by si představovali informování spotřebitelů o kaloriích v jejich produktech. Letos v březnu se výrobci vyjádřili.

Majitelé pivovarů tyto informace zveřejňují. Většina z nich má už nyní na internetu dostupné kalorické a nutriční tabulky k různým druhům piva.

„V současné době najdete nutriční hodnoty téměř všech našich výrobků online a zároveň postupně začínáme uvádět vybrané nutriční informace na naše obaly, a to především kalorickou hodnotu výrobku,“ uvádí Jitka Němečková za Plzeňský Prazdroj. Od loňského roku uvádí nutriční hodnoty i Heineken.

ROZKLIKNĚTE pro zobrazení celé grafiky.

Naopak vinaři a lihovarníci zatím vyčkávají, myšlenka se jim příliš nelíbí. „Máme za to, že uvádění nutričních hodnot u vína je vcelku zbytečná zátěž pro výrobce a zákazníkům moc nepřinese. Hlavním důvodem je, že relevantním a smysluplným údajem je pouze energetická hodnota tvořená alkoholem a zbytkovým cukrem obsaženým ve víně,“ uvádí prezident Svazu vinařů Tibor Niytray.

Evropané se upíjejí k smrti. Spotřebují o 20 % více alkoholu než Američané

Podobné argumenty proti prezentují rovněž lihovarníci. „Po požití alkoholu se vám rozproudí krev v žilách, zvýší tep a dojde k rychlejšímu vylučování tekutin, ať už klasickou cestou, nebo třeba pocením. Dochází tak k rychlejšímu vstřebávání a veškerou energii z alkoholu nezískáte. Tudíž uvádění nutriční či energetické hodnoty je zavádějící, chce se mi říct až nesmyslné,“ přidává se ředitel společnosti Fruko-Schulz Josef Nejedlý.

Všichni ostatní výrobci potravin však kalorie uvádět musí. Pouze nápoje s obsahem alkoholu nad 1,2 procenta mají zatím výjimku.

Na lahvi, nebo na webu

Jaký „bič“ tedy evropské asociace vinařů, pivovarníků a tvrdého alkoholu na sebe v návrhu pro Evropskou komisi upletly? Asociace výrobců podporují většinou tu verzi, díky níž vycházejí jejich produkty lépe. Pivaři a vinaři chtějí, aby se údaje v kaloriích uváděly na 100 mililitrů, jak je tomu obvykle u potravin a nealka. Producenti tvrdého alkoholu namítají, že takové množství je příliš.

„Je rozdíl vypít sto mililitrů lihoviny nebo vína či piva. V této kategorii jsme jednoznačně diskriminováni, a pokud budeme muset uvádět nutriční či energetickou hodnotu, tak ji uvedeme na servisní dávku, což v našem případě je 0,02 litru malá štamprle nebo 0,04 litru velká štamprle,“ říká Josef Nejedlý, šéf výrobce lihovin Fruko-Schulz.

Coca-Cola chystá první alkoholický nápoj. Zatím jen pro japonský trh

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Ještě větší spory vyvolává otázka, kam s novými údaji. A výrobci jsou opět rozděleni. Zatímco pivovarníci se přizpůsobují a publikují je na lahvi i na webu, vinaři a lihovarníci by údaje nejradši zveřejňovali jen na internetu.

„Jednoznačně jsme za elektronické sdělení informace. Máme již tolik povinných údajů, které musíme uvádět na etiketě, že pro další tam již nezbývá moc místa,“ uvádí Nejedlý za Fruko-Schulz.

„Kompromisní a vstřícný návrh, který teď leží na stole v Bruselu, tedy uvádění průměrné energetické hodnoty a případně jiných položek alternativně buď na etiketě, nebo online hodnoty, považujeme za přijatelný,“ uvádí i Niytray za vinaře. Podle nich stačí informaci, že 100 mililitrů bílého vína má přibližně 80 kilokalorií a deci červeného 83 kilokalorií, uvádět hromadně na veřejně dostupném informačním místě.

Proti uvádění údajů pouze na internetu je Evropská spotřebitelská organizace. „Zákazníci se rozhodují o nákupu během sekund a je nerealistické očekávat, že věnují několik minut tomu, aby kontrolovali na internetu, kolik má víno nebo vodka kalorií,“ uvedla za spotřebitelskou organizaci její šéfka Monique Goyensová pro New Food Magazine.

U ostatních alkoholů si budou zákazníci muset počkat na verdikt Unie. „Evropská komise bude v dalších měsících posuzovat náš návrh. V něm předpokládáme dvouleté monitorovací období poskytovaných hodnot a získávání těchto údajů spotřebiteli. Následně by v březnu 2021 měla být vypracována finální zpráva a vytvořena závazná pravidla,“ uvádí Jaroslav Burkart za Unii výrobců a dovozců lihovin.