Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Koloniály mizí kvůli drtivé síle řetězců. Za osm let jich ubyla pětina

  2:00aktualizováno  2:00
Kamenných prodejen s potravinami v Česku rapidně ubývá. Za posledních osm let jejich počet klesl o téměř tisícovku. Důvodem je expanze hypermarketů a supermarketů. Malým samoobsluhám či večerkám se nejvíce daří v Ústeckém kraji, naopak v Praze vládnou velké řetězce.

"Žena za pultem". Paní Květoslava Němcová prodává potraviny už 20 let. V dejvickém obchodě je osm let. (2. dubna 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Počet obchodů typu smíšenek či koloniálů v rukách fyzických osob od roku 2007 postupně klesá. Ke konci září podnikalo v oblasti maloobchodu s potravinami celkem 3 763 firem, před osmi lety jich bylo o tisíc víc.

Podle dat z portálu informaceofirmach.cz s tímto byznysem praštily především fyzické osoby - podnikatelé. Jejich počet se snížil bezmála o třetinu na 2 700. Naopak počet obchodních společností vzrostl o 165 na 1 064.

„Důvodem je expanze supermarketů a hypermarketů,“ tvrdí Jan Cikler, projektový manažer aplikace Cribis, která je službou společnosti Czech Credit Bureau poskytující informace o firmách.

Cikler je však přesvědčen, že k „vyhlazení“ malých prodejen s potravinami nedojde. „Malé prodejny představují oproti supermarketům či hypermarketům poměrně odlišnou skupinu subjektů a jako takové nemohou být plně nahrazeny. Svoji konkurenceschopnost si mohou udržet díky lokálním potravinám, specializací na konkrétní výrobky či specifickému přístupu k zákazníkům,“ dodává Jan Cikler.

Malých obchodů s potravinami ubývá na úkor řetězců. Zdroj: Czech Credit Bureau

Nicméně i v nabídce lokálních specialit začaly některé řetězce v posledních letech kamenným prodejnám konkurovat, byť nemají tak široký sortiment.

Největší početní převahu mají koloniály v rukou soukromníků v Ústeckém kraji, kde skóre zápasu s řetězci vedou s výsledkem 87 procent.

Na opačném pólu je Praha se 46 procenty. Ta je tak jediným krajem, kde převažují právnické typy subjektů. Druhou nejtěžší pozici pak mají malé obchody s potravinami v Jihomoravském kraji - se 67 procenty.

Desetina podniků má obrat nad 30 milionů korun ročně. Nejčastěji však mají obrat do tří milionů - z podnikatelů jich sem patří necelá polovina.

Více než dvě třetiny fyzických osob - podnikatelů nemá žádného zaměstnance, mezi ostatními subjekty jde jen o 2,5 procenta.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Tesco šlo do sebe. Ukázalo, kolik potravin ročně vyhodilo

Obchodní řetězec Tesco ve střední Evropě se rozhodl, že přestane plýtvat potravinami. Jako důkaz, že to myslí opravdu vážně, zveřejnil řetězec výsledky...  celý článek

Ilustrační snímek
Cenu másla šponuje smetana, mléka je přitom dost

Zatímco cena mléka se nemění, smetana už stojí trojnásobek. „Za rekordní cenu másla rozhodně nemohou zemědělci. Výkupní cena mléka momentálně činí pouhých 8,5...  celý článek

Generální ředitel hotelu Four Seasons v Praze René Beauchamp
Dnešní host chce rychlá data, říká ředitel luxusního pražského hotelu

Lidé díky dobré kondici světové ekonomiky tráví více času cestováním a utrácejí za ně více peněz. Z toho těží i Praha, kterou si v poslední době hodně oblíbili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.