Špeditéři si oddychnou. Minimální mzda se podle EU řidičům doplácet nebude

  11:51aktualizováno  11:51
Z chystané novely směrnice EU o vysílání pracovníků vypadla dálková kamionová doprava. Po devítihodinovém jednání se na tom dohodlo bulharské předsednictví EU a zástupci europarlamentu a Evropské komise.

Kolona Cholupický tunel (9.8.2017) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která se schůzky zúčastnila, ráno připomněla, že Česká republika právě o vyjmutí tranzitní dopravy dlouhodobě usilovala.

„Věřím, že uzavřená dohoda je vyvážená a respektuje hlavní výhrady, které k návrhu měly jednotlivé instituce,“ uvedla na dopolední tiskové konferenci komisařka pro zaměstnanost a sociální záležitosti Marianne Thyssenová. Kompromis se podle ní drží představy komise, umožňuje ale lepší boj se zneužíváním pravidel.

Modernizaci pravidel z roku 1996 představila Evropská komise v březnu 2016, od té doby se o věci vyjednává. Unijní exekutiva se snažila o zajištění spravedlivých platových podmínek pro pracovníky, kteří působí v jiné zemi, včetně třeba toho, že by měli být odměňováni podle pravidel země, ve které působí.

Dohoda na podobě novely směrnice, uzavřená v noci na čtvrtek, je podle Dlabajové prozatímní. Znovu se zástupci členských zemí nad věcí sejdou 19. března. Podle zástupkyně bulharského předsednictví by se finální hlasování v europarlamentu mělo uskutečnit ještě v první polovině letošního roku.

Úspěch, i když prozatímní

„Je to důležitý ale nikoliv poslední krok,“ uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Tím, že se zástupci europarlamentu a Evropské komise předběžně dohodli na vyjmutí kamionové dopravy z této směrnice, nepřestávají automaticky platit všechny zákony o minimální mzdě. Čeští řidiči tak mohou být i nadále ve Francii nebo Německu pokutováni za to, že místní minimální mzdu nedostávají. Definitivní slovo bude mít Evropský parlament v rámci jednání o takzvaném silničním balíčku.

„Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, považuji za obrovský úspěch,“ poznamenala pro ČTK Dlabajová. Rozhodnutí podle ní otevírá prostor vypracovat pro dálkové řidiče specifická pravidla a nastavit je tak, aby odpovídala reálné situaci na trhu. Dlabajová dodala, že europarlament je v této věci rozdělený, hodlá se ale snažit o „konstruktivní diskusi, podloženou argumenty“ a fakty.

Vyjmutí kamionové dopravy a řešení této problematiky speciální úpravou si kvůli svým dopravcům nepřála jen Česká republika a další země ze středu a východu unie, ale také státy jako Portugalsko či Španělsko. Také na jejich řidiče by totiž složitým způsobem dopadala pravidla týkající se například mzdy obvyklé pro každou zemi či dalších náhrad.

Mezi změnami proti původní, komisí navržené podobě směrnice, je zkrácení maximální doby vyslání pracovníka, tedy doby, než se na zaměstnance budou muset začít vztahovat národní předpisy země, do které byl vyslán. Komise původně navrhovala 24 měsíců, členské země se ale loni v říjnu dohodly na 18 měsících, kratší dobu prosazovala především Francie.

Také nynější výsledný kompromis předpokládá období 12 měsíců s možným prodloužením o dalšího půl roku, odpovídá tedy v praxi oněm 18 měsícům. Podle diplomatických informací by měly mít na základě noční domluvy členské státy po přijetí novely dva roky na převedení jejích pravidel do svého národního práva. Už v říjnu se členské země unie také domluvily na odkladu uplatňování pravidel v mezinárodní automobilové dopravě do doby, než v této oblasti začne platit speciální úprava projednávaná v rámci takzvaného silničního balíčku.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Nebesům kralují Asiaté, evropské i americké aerolinky propadly

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Australský server AirlineRatings.com v úterý zveřejnil svůj seznam nejlepších aerolinií pro rok 2019. Na prvním místě...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Plán kanálu Dunaj-Odra-Labe bude k přírodě šetrný, tvrdil jeho zastánce

Předseda Asociace D-O-L Jan Skalický (vpravo) a předseda Strany Zelených Petr...

Prospěje plavební kanál Dunaj-Odra-Labe české ekonomice, nebo jde o drahý a neefektivní projekt, jehož výstavba...

Najdete na iDNES.cz