Kamionů ubylo, není co vozit. Ilustrační foto.

Kamionů ubylo, není co vozit. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Kamionů v Česku ubylo, nemají co vozit

  • 85
Komu vadí silnice plné kamionů, může mít v posledních týdnech radost. Majitelé dopravních firem však kvůli tomu řeší, zda vůbec přežijí. Zboží k převozu po silnici je čím dál méně a řada dopravců se ocitla bez práce. Kvůli snížené poptávce ubývá i provoz na silnicích.

„Zakázky hledám mimo jiné přes spediční program. Dříve tam bylo čtrnáct až patnáct tisíc nabídek denně, teď třeba jen dva tisíce,“ říká malý autodopravce, který si přál zůstat v anonymitě. Má dvě auta, přesto už musel druhého řidiče propustit.

Podobně budou nejspíš muset řešit složitou situaci i další dopravci. „Jedinou možností, jak v současné situaci přežít, je snižování nákladů,“ tvrdí Vladimír Starosta, prezident sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Nejohroženější jsou malí dopravci. „Nyní se nám víc daří získávat nové zakázky, protože k nám přicházejí firmy, které jezdily s malými dopravci, ale ti jsou teď v potížích,“ tvrdí šéf tuzemského dopravce CS Cargo Petr Vlček.

Nižší příjmy z mýtného

Meziroční pokles zakázek může být podle něj až třetinový. Špatné časy pro dopravce potvrzují i srovnání částek, které se vyberou na mýtném. Zatímco loni v lednu činily týdenní výběry kolem 120 milionů korun, letos je to průměrně o dvacet milionů za týden méně.

Nový ministr dopravy Petr Bendl předpokládá, že oslabení dopravy se projeví i v celkových příjmech státu z mýtného za celý letošní rok. „Může klesnout až o 3,5 miliardy,“ odhadl. To je přitom téměř polovina částky, kterou stát plánuje získat.

Bendl proto zvažuje ústupky ohledně pátečního zákazu jízd pro nákladní automobily. Vláda ho chystá už dva roky. Kompromisní návrh z dílny Bendlova předchůdce Řebíčka už leží ve Sněmovně. Podle něj by kamiony nesměly vyjet v pátek od 15 do 18 hodin. Dosud takový zákaz platí jen v červenci a srpnu mezi 17. a 21. hodinou.

„Vím, že to je pro zelené traumatizující, ale zákaz by byl další překážkou pro firmy,“ vysvětluje Bendl.

Pokud by se zákon dočkal dalšího odkladu, udělalo by to radost zejména firmám v automobilovém průmyslu. Ty mají také propočtenu výši dalších nákladů, které by jim zákaz přinesl. „Třeba nás by omezení přišlo na 90 milionů korun ročně,“ vypočítal viceprezident kolínské automobilky TPCA Jiří Černý.

Jak klesá mýtné
Jak klesá mýtné
Meziroční srovnání výběrů za posledních 19 týdnů
Týden 2007(8) 2008(9)
39 110,5 127,5
40 117,6 124,5
41 119,1 126,0
42 120,1 125,9
43 122,2 125,4
44 110,4 108,1
45 119,6 124,1
46 119,2 121,4
47 122,4 111,8
48 122,2 122,9
49 123,2 119,6
50 123,7 119,9
51 107,8 108,7
52 21,4 27,1
1 56,6 26,8
2 114,4 82,3
3 119,1 100,9
4 120,7 104,2
5 120,7 104,2

* pramen MYTO.cz. Údaje v milionech Kč.

, ,