„Na dálniční známky jsou kamiony zvyklé, takže stejný způsob je nejjednodušší pro zavedení,“ vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.
Kamiony by kupovaly jednodenní známky při přejezdu hranice na jednom z pětadvaceti hraničních přechodů na silnicích první tříd, což pravidla Evropské unie umožňují.
Dopracování tohoto návrhu se ještě budou zabývat náměstci ministrů financí, vnitra a legislativní rady vlády. Variantu ministra Jaroslava Bureše zpoplatnit kamiony podle ujetých kilometrů náměstci prozatím odmítli s tím, že její zavedení by bylo komplikované a náročné na prosazení.
Podle zástupce sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe by se toto opatření domácích dopravců příliš nedotklo, protože většina z nich má roční dálniční známky.
Kromě toho uvažuje ministerstvo dopravy o tom, že by zpoplatnilo některé mosty nebo tunely. I to podle Kubínka evropská pravidla umožňují. „Zatím o tom jen uvažujeme, takže ani nemáme vybrané úseky, ale může to být třeba most u Velkého Meziříčí na dálnici D1,“ říká Kubínek.
Ani jeden způsob zpoplatnění se nemá týkat osobních aut.