Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

  0:59aktualizováno  0:59
Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za to, že trávili povinný odpočinek v kabině kamionu. Jde o pauzu o délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem a většinou ji čerpají o víkendu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Příběh z Belgie ilustruje napjatou situaci v evropské kamionové dopravě. I přes oficiálně otevřený trh se západoevropské země snaží zamezit působení levnějších východoevropských dopravců a vymýšlejí čím dál více překážek pro jejich působení. Od minimální mzdy po aktuální zákaz týdenního odpočinku v kamionu.

„Belgie má zákaz týdenního odpočinku v kamionu již delší dobu, ale nikdy ho nevymáhala. Když stejné opatření zavedlo Německo, najednou ho začala vymáhat,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Němci spaní přes víkend v kamionu také zakázali, a tak se dá očekávat, že kamiony hlavně z balkánských zemí raději povinnost splní, aby neriskovaly pokutu, a pojedou strávit odpočinek k nám. „Máme signály, že v západních Čechách je to už o víkendu dost patrné,“ říká Hromíř.

Zákaz spaní v kamionu míří především na takzvané nomády, tedy řidiče, kteří často křižují Evropu několik měsíců v kuse a v kamionu v podstatě žijí.

Na české dopravce zatím takové opatření nemá přímo příliš velký vliv, protože podobný způsob života většina řidičů opustila. Přesto však mohou cítit hlavně důsledky jeho zákazu v Německu.

Pokuta 60 eur za hodinu

Tuzemští dopravci mají navíc obavy, že se jim při té příležitosti zahraniční kamiony dostanou i do zakázek od místních firem.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden na konferenci s autodopravci uvedl, že se mu zamlouvá nápad zakázat trávit týdenní odpočinek i u nás. „Je to určitě věc k řešení,“ uvedl Ťok.

Česmad podle Hromíře zatím nemá na takovou možnost jasný názor. Problém s nomádskými řidiči by ale pomohla vyřešit například povinnost, že alespoň jednou za měsíc se musí auto a jeho řidič objevit ve své domovské zemi.

V Německu začal zákaz spaní v kamionech platit na konci května, zatím ho však tamní policie nevymáhá. Pokud s tím začne, řidičům a jejich dopravním firmám se cesty na západ neúnosně prodraží.

Jestliže se šofér policii neprokáže dokladem o zaplaceném ubytování, za každou hodinu pobytu v kabině zaplatí 60 eur pokuty (v přepočtu zhruba 1 600 korun), zaměstnavatele čeká trojnásobná sankce (4 770 korun).

Podle posledních informací bude Němcům zatím stačit jako doklad potvrzení, že řidiči spali u známých. To ovšem zdaleka ne všichni mohou.

Z velkých Evropanů ochranáři

Mluvčí Česmadu Martin Felix upozornil na to, že opatření se může dotknout i českých řidičů na dlouhých trasách z Česka do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí, takže řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

„Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ komentoval situaci také slovenský europoslanec Richard Sulík.

Řada tuzemských dopravců se proto podobně jako například z přeprav do Velké Británie kvůli problémům s imigranty v Calais rozhodla dlouhé trasy opustit. I kdyby chtěli nařízení plnit, nemají jak: tolik hotelů s parkovišti pro kamiony není a řidiči se od vozu s nákladem nesmějí vzdálit.

Novou podobu pravidel pro autodopravce řeší Silniční balíček Evropské komise, který se začal projednávat v Evropském parlamentu.

Kvůli svátku v Německu ucpaly kamiony přechod v Rozvadově (11/2016):


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.