Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

  0:59aktualizováno  0:59
Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za to, že trávili povinný odpočinek v kabině kamionu. Jde o pauzu o délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem a většinou ji čerpají o víkendu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Příběh z Belgie ilustruje napjatou situaci v evropské kamionové dopravě. I přes oficiálně otevřený trh se západoevropské země snaží zamezit působení levnějších východoevropských dopravců a vymýšlejí čím dál více překážek pro jejich působení. Od minimální mzdy po aktuální zákaz týdenního odpočinku v kamionu.

„Belgie má zákaz týdenního odpočinku v kamionu již delší dobu, ale nikdy ho nevymáhala. Když stejné opatření zavedlo Německo, najednou ho začala vymáhat,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Němci spaní přes víkend v kamionu také zakázali, a tak se dá očekávat, že kamiony hlavně z balkánských zemí raději povinnost splní, aby neriskovaly pokutu, a pojedou strávit odpočinek k nám. „Máme signály, že v západních Čechách je to už o víkendu dost patrné,“ říká Hromíř.

Zákaz spaní v kamionu míří především na takzvané nomády, tedy řidiče, kteří často křižují Evropu několik měsíců v kuse a v kamionu v podstatě žijí.

Na české dopravce zatím takové opatření nemá přímo příliš velký vliv, protože podobný způsob života většina řidičů opustila. Přesto však mohou cítit hlavně důsledky jeho zákazu v Německu.

Pokuta 60 eur za hodinu

Tuzemští dopravci mají navíc obavy, že se jim při té příležitosti zahraniční kamiony dostanou i do zakázek od místních firem.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden na konferenci s autodopravci uvedl, že se mu zamlouvá nápad zakázat trávit týdenní odpočinek i u nás. „Je to určitě věc k řešení,“ uvedl Ťok.

Česmad podle Hromíře zatím nemá na takovou možnost jasný názor. Problém s nomádskými řidiči by ale pomohla vyřešit například povinnost, že alespoň jednou za měsíc se musí auto a jeho řidič objevit ve své domovské zemi.

V Německu začal zákaz spaní v kamionech platit na konci května, zatím ho však tamní policie nevymáhá. Pokud s tím začne, řidičům a jejich dopravním firmám se cesty na západ neúnosně prodraží.

Jestliže se šofér policii neprokáže dokladem o zaplaceném ubytování, za každou hodinu pobytu v kabině zaplatí 60 eur pokuty (v přepočtu zhruba 1 600 korun), zaměstnavatele čeká trojnásobná sankce (4 770 korun).

Podle posledních informací bude Němcům zatím stačit jako doklad potvrzení, že řidiči spali u známých. To ovšem zdaleka ne všichni mohou.

Z velkých Evropanů ochranáři

Mluvčí Česmadu Martin Felix upozornil na to, že opatření se může dotknout i českých řidičů na dlouhých trasách z Česka do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí, takže řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

„Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ komentoval situaci také slovenský europoslanec Richard Sulík.

Řada tuzemských dopravců se proto podobně jako například z přeprav do Velké Británie kvůli problémům s imigranty v Calais rozhodla dlouhé trasy opustit. I kdyby chtěli nařízení plnit, nemají jak: tolik hotelů s parkovišti pro kamiony není a řidiči se od vozu s nákladem nesmějí vzdálit.

Novou podobu pravidel pro autodopravce řeší Silniční balíček Evropské komise, který se začal projednávat v Evropském parlamentu.

Kvůli svátku v Německu ucpaly kamiony přechod v Rozvadově (11/2016):


Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Viceprezidentka Korean Air vybuchla na poradě, mrskla vodu po manažerovi

V pořadí šestou společností, která si Airbus A380 objednala je i současný...

Nejmladší dcera ředitele Korean Air a zároveň viceprezidentka společnosti Čo Hjon-min by potřebovala kurz sebeovládání....

Méně vzteku na letištích. Ztracených zavazadel extrémně ubylo

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Aerolinky hlásí, že se jim v porovnání s rokem 2007 podařilo výrazně snížit počet ztracených kufrů. Nyní chtějí, aby si...

Firmy lákají nedostatkové zaměstnance, zajistí jim dopravu i ubytování

Výroba v písecké továrně Schneider Electric.

Firmy se stále častěji musí kvůli nedostatku zaměstnanců poohlížet po vhodných uchazečích mimo svůj region. Roste proto...

Najdete na iDNES.cz