Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

  0:59aktualizováno  0:59
Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za to, že trávili povinný odpočinek v kabině kamionu. Jde o pauzu o délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem a většinou ji čerpají o víkendu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Příběh z Belgie ilustruje napjatou situaci v evropské kamionové dopravě. I přes oficiálně otevřený trh se západoevropské země snaží zamezit působení levnějších východoevropských dopravců a vymýšlejí čím dál více překážek pro jejich působení. Od minimální mzdy po aktuální zákaz týdenního odpočinku v kamionu.

„Belgie má zákaz týdenního odpočinku v kamionu již delší dobu, ale nikdy ho nevymáhala. Když stejné opatření zavedlo Německo, najednou ho začala vymáhat,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Němci spaní přes víkend v kamionu také zakázali, a tak se dá očekávat, že kamiony hlavně z balkánských zemí raději povinnost splní, aby neriskovaly pokutu, a pojedou strávit odpočinek k nám. „Máme signály, že v západních Čechách je to už o víkendu dost patrné,“ říká Hromíř.

Zákaz spaní v kamionu míří především na takzvané nomády, tedy řidiče, kteří často křižují Evropu několik měsíců v kuse a v kamionu v podstatě žijí.

Na české dopravce zatím takové opatření nemá přímo příliš velký vliv, protože podobný způsob života většina řidičů opustila. Přesto však mohou cítit hlavně důsledky jeho zákazu v Německu.

Pokuta 60 eur za hodinu

Tuzemští dopravci mají navíc obavy, že se jim při té příležitosti zahraniční kamiony dostanou i do zakázek od místních firem.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden na konferenci s autodopravci uvedl, že se mu zamlouvá nápad zakázat trávit týdenní odpočinek i u nás. „Je to určitě věc k řešení,“ uvedl Ťok.

Česmad podle Hromíře zatím nemá na takovou možnost jasný názor. Problém s nomádskými řidiči by ale pomohla vyřešit například povinnost, že alespoň jednou za měsíc se musí auto a jeho řidič objevit ve své domovské zemi.

V Německu začal zákaz spaní v kamionech platit na konci května, zatím ho však tamní policie nevymáhá. Pokud s tím začne, řidičům a jejich dopravním firmám se cesty na západ neúnosně prodraží.

Jestliže se šofér policii neprokáže dokladem o zaplaceném ubytování, za každou hodinu pobytu v kabině zaplatí 60 eur pokuty (v přepočtu zhruba 1 600 korun), zaměstnavatele čeká trojnásobná sankce (4 770 korun).

Podle posledních informací bude Němcům zatím stačit jako doklad potvrzení, že řidiči spali u známých. To ovšem zdaleka ne všichni mohou.

Z velkých Evropanů ochranáři

Mluvčí Česmadu Martin Felix upozornil na to, že opatření se může dotknout i českých řidičů na dlouhých trasách z Česka do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí, takže řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

„Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ komentoval situaci také slovenský europoslanec Richard Sulík.

Řada tuzemských dopravců se proto podobně jako například z přeprav do Velké Británie kvůli problémům s imigranty v Calais rozhodla dlouhé trasy opustit. I kdyby chtěli nařízení plnit, nemají jak: tolik hotelů s parkovišti pro kamiony není a řidiči se od vozu s nákladem nesmějí vzdálit.

Novou podobu pravidel pro autodopravce řeší Silniční balíček Evropské komise, který se začal projednávat v Evropském parlamentu.

Kvůli svátku v Německu ucpaly kamiony přechod v Rozvadově (11/2016):


Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz