Zdražení služeb o 15 až 20 procent má být podle dopravců nutným krokem k odvrácení krachu mnoha dopravních společností, ukázala anketa sdružení Česmad Bohemia. V posledním čtvrtletí očekává ztrátu přes 57 procent vnitrostátních dopravců a 53 procent mezinárodních kamionových firem. Hlavním důvodem je skokový růst cen nafty, která je nyní o 31 procent dražší než na začátku roku. Zdražování přitom ještě tlumí o korunu snížená spotřební daň.
Vážná je pode dopravců situace zejména ve vnitrostátní přepravě, kde jen 43 procent firem očekává z dopravní činnosti zisk. Příčinou je skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysoká inflace, tlak na mzdy a také výrazné zdražení kapaliny AdBlue. To se odráží i na výhledu dopravců pro příští měsíce, nadpoloviční většina vnitrostátních dopravců hodnotí zakázky na příštích šest měsíců negativně.
Obce se kamionů jen tak nezbaví. Zpoplatňování silnic nabírá zpoždění |
„Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký,“ uvedl jeden z dopravců. Kromě rostoucích cen nafty dopravci podle sdružení v anketě kritizovali pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii. Pro mnohé je problémem i dlouhá splatnost faktur, která dosahuje až 90 dní.
Náklady nákladních dopravců rostou po celý rok. V prvních devíti měsících to bylo zhruba o deset procent, nyní výrazněji. Vedle zdražování pohonných hmot je problémem vysoká inflace a zdražování úvěrů. Upozorňují také na dlouhodobý nedostatek řidičů, kterých v Česku chybí kolem 20 tisíc a také v poslední době komplikovanou obměnu vozového parku.