Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Ministerstvo dopravy návrh podpořilo.
Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Podle předkladatelů by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.
„Zahnání kamionů do jednoho proudu bez možnosti předjetí pomalejšího naloženého vozidla způsobí jen další stres těmto řidičům a i pro řidiče pomalejších osobních vozidel nebo skútrů bude těžké a nebezpečné se zařazovat do souvislých dlouhých kolon kvůli odbočení nebo pro svou pomalejší jízdu,“ uvedla Hospodářská komora.
Chybí 20 000 řidičů
Podle podnikatelů navíc plošný zákaz prohloubí kritický nedostatek profesionálních řidičů v Česku, protože šoféři jej budou chápat jako šikanu. Tím podle stanoviska komory klesne i tuzemská nákladní doprava, kterou nahradí dopravci z východu. V Česku podle komory aktuálně chybí přes 20 000 šoférů.
Na kritických úsecích, zvláště na D1 v oblasti Vysočiny, by podle zástupců podnikatelů měl být spíše zaveden speciální režim zimní údržby a zákaz předjíždění kamionů by měl být vynucován pomocí dočasných dopravních značek.
Současná legislativa umožňuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu zejména prostřednictvím dopravních značek. Kamiony mají zakázán také vjezd do třetího jízdního pruhu a řidiči nesmí předjíždět v případě, že jejich vůz nedosahuje potřebné rychlosti.
Podle ministerstva vnitra by plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnic mohl způsobit zpomalení průjezdnosti pravého pruhu. Vnitro však zaujalo k novele neutrální postoj s tím, že rozhodující je postoj ministerstva dopravy, které návrh uvítalo. Podle úřadu je to další opatření, které povede ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnicích. O zavedení plošného zákazu hovořil v souvislosti s kolapsem na opravovaném úseku D1 na Vysočině ještě před uveřejněním poslaneckého návrhu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nebo komunisté.
Předlohu skupiny poslanců posoudí před projednáváním v zákonodárných sborech vláda. Předkladatelé navrhli, aby ji Sněmovna schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.
Archivní video: Dálnici D1 úmyslně blokovali řidiči kamionů