Na dálnicích chybějí odpočívadla, stát chce výstavbu nabídnout soukromníkům

  7:02aktualizováno  7:02
Státu se nedaří dostavět na české dálniční síti dostatečný počet odpočívadel. Kolem dálnic tak chybí na 1 500 parkovacích míst pro kamiony, jejich řidiči přitom musí dodržovat povinné přestávky v řízení. Ministerstvo dopravy proto zvažuje, že do výstavby zapojí soukromý sektor.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Přibyl / CNC Profimedia.cz

Podle ministra dopravy Dana Ťoka je na čase, aby se místo státního Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do výstavby nových odpočívek pustily soukromé firmy. „Chceme vytvořit podmínky na stavbu takzvaných Autohofů, tedy dvorů, kde bude k dispozici nejen zázemí pro řidiče kamionů, ale i prostor, kde budou moci z vozidel odklízet sníh,“ uvedl šéf dopravního resortu.

Nedostatek vhodných míst k zastavení a odpočinku trápí českou síť od devadesátých let, kdy na trh vstoupila řada zahraničních provozovatelů čerpacích stanic. V té době se výstavba soustředila na velké odpočívky s čerpacími stanicemi pohonných hmot, zatímco malá odpočívadla disponující pouze základním vybavením se spíše uzavírala.

V koncepčním materiálu z roku 2014 jsou sice už obsaženy i plány na obnovu výstavby malých odpočívek, které by měly lemovat dálnice v desetikilometrových rozestupech, ale skutečnost za plány stále pokulhává, připustil Ťok.

V posledních dvou letech byly postaveny dvě odpočívky. Jde o odpočívadlo Křenovice na dálnici D1 u Kroměříže a odpočívka Osice na D11 před Hradcem Králové, uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Další odpočívadlo silničáři stavějí na novém úseku D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou u obce Osek.

V následujících letech má ŘSD připraveny projekty s celkem 450 novými parkovacími místy pro nákladní vozidla, dodal Studecký. Nová odpočívadla by se tak měla řidičům otevřít na D5 u Šlovic na Plzeňsku, na D8 u Siřejovic na Litoměřicku a na D1 u Střechova nad Sázavou a Studeného na Benešovsku.

Dalších pět odpočívek by se mělo rozšířit o nová parkovací místa. Jde o parkoviště na D1 u Humpolce, Troubsko u Brna, Zelňák na D2 mezi Brnem a Hustopečemi, Mikulášov na 96. kilometru D1 na Vysočině a poslední u Horních Počernic na D11.

Odpočívadlo každých 25 až 50 kilometrů

Zda i další odpočívky bude stavět státní správce silnic, není jisté. Záměr ministerstva je zatím v teoretické fázi a není jasné, jak by stát soukromé společnosti k výstavbě dálničních odpočívadel motivoval. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Stadlera by nemělo jít o klasický PPP projekt, jak jsou označovány veřejné stavby postavené za soukromé peníze.

V rámci PPP projektů soukromý investor postaví například dálnici, kterou po dohodnutou dobu provozuje, za což od státu pobírá předem stanovenou částku. U odpočívek ministerstvo dopravy předpokládá, že by pozemek kupoval soukromý investor, který by na něm provozoval komerční služby.

Otázka, jak by stát financoval poskytování veřejných služeb, jako je třeba krátkodobé parkování nebo provoz sociálního zařízení, ještě není dořešena. Šíře služeb by přitom u nově plánovaných odpočívek měla být poměrně široká. ŘSD ve své koncepci předpokládá výstavbu tří typů odpočívadel podle velikosti a množství nabízených služeb.

Velké a střední odpočívky by se měly na síti vyskytovat každých 25 až 50 kilometrů a prostory mezi nimi by měla vyplňovat menší odpočívadla. Ta by měla obsahovat jen základní vybavení v podobě standardizovaného WC, laviček a stolku pro konzumaci doneseného občerstvení. Část by navíc mohla být vybavena automaty pro prodej nealkoholických nápojů nebo wi-fi připojením, uvádí v materiálu ŘSD. Všechny odpočívky včetně těch malých by měly být osazeny sportovním zařízením, na kterém se mohou řidiči po dlouhé jízdě protáhnout, jak je to běžné u odpočívadel v západních zemích.

Velká a střední odpočívadla pak mají vznikat především v okolí čerpacích stanic. Alternativně mohou vyrůst vedle restaurací a rychlých občerstvení.

U velkých odpočívek koncepce počítá i s možností ubytování, sprchami pro řidiče a dalším vybavením. Měla by na nich rovněž vznikat dětská hřiště, přebalovací pulty a jiné prvky pro cestující s dětmi.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

Česko dostane od Srbska 222 milionů korun. Země splácí své staré dluhy

Ministryně financí Alena Schillerová přichází na ranní jednání vlády. (14. 11....

Česká republika dostane od Srbska 221,7 milionu korun za staré dluhy. Příslušnou dohodu v pondělí podepsala na zámku v...

Lidé v práci promrhají jeden den v měsíci. Firmy přicházejí o miliony

Ilustrační snímek

Řešením osobních záležitostí v práci stráví zaměstnanci jeden den měsíčně. Firmy kvůli tomu ročně přicházejí o miliony...

Najdete na iDNES.cz