Růst kamionů by mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou.

Růst kamionů by mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

  • 257
Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.

Ministři roky mluví o tom, jak chtějí přilákat na železnici více nákladů ze silnice. Částečně kvůli tomu zlevnili i poplatky za používání železnice. Jenže realita je jiná – zboží v kamionech přibývá více než ve vagonech.

Ukazují to data o tuzemské přepravě za první tři čtvrtletí letošního roku, která zveřejnilo ministerstvo dopravy. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent.

Růst kamionů by přitom mohl být ještě vyšší, sami dopravci už přiznávají, že jsou na hraně s kapacitou. Kamiony jim nechybějí, nedostává se jim řidičů. „Česká kamionová doprava narazila zřejmě na své kapacitní limity,“ říká Vojtěch Hromíř, šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Růst táhla především vnitrozemská doprava, mezinárodní naopak stagnovala. Podle Hromíře to vyvolalo omezení exportu na Ukrajinu a do Ruska a také nezvládnutá situace s uprchlíky ve francouzském Calais, kde kamiony čekají na trajekt či přepravu tunelem.

Chybí dobré tratě do Německa

Čeští železniční dopravci dlouhodobě tlačí stát do toho, aby více investoval do zlepšení infrastruktury. Například volají po tom, aby stát zelektrifikoval a zdvojkolejnil trať z Plzně přes Domažlice do Bavorska. Náklad do Německa po železnici totiž stále proudí téměř výhradně po jediné trati mezi Děčínem a Drážďany.

Když tento požadavek přednesli na ministerstvu, to jejich plány víceméně odmítlo s tím, že neexistuje racionální důvod pro rozšíření, když roste doprava po silnicích směrem do Německa.

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu výsledky ukazují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. „Železnice je znevýhodněna i tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Podle něj přitom zkušenost ze Švýcarska ukazuje, že plošné zpoplatnění kamionů přitáhlo více zboží na železnici. Ministerstvo dopravy o plošném zpoplatnění silnic však zatím rozhodně neuvažuje.

Levný benzin lidi do aut nenahnal

Poslední statistiky dopravy ukazují i jiný zajímavý vývoj – i přes levné tankování zatím nenastává výrazný odliv cestujících z veřejných dopravních prostředků zpět do osobních aut.

Roste jak počet lidí v městské hromadné dopravě, tak i například ve vlacích a autobusech.

Ve vlacích letos přibylo jedno procento cestujících, a to i přes rozsáhlé výluky. „Vývoj dopravy naznačuje, že jsou pryč časy, kdy občan volil mizernou veřejnou dopravu pouze kvůli ceně,“ říká Miroslav Vyka ze Sdružení cestujících pro veřejnou dopravu. Růst letos táhnou hlavně soukromí dopravci.

Například na železnici přibývá cestujících už šest let v řadě, jezdí především na delších trasách. Podle Vyky je to z velké části tím, že se zlepšila kvalita vlaků a služeb, navíc lidé zjistili, že tak mohou lépe využít čas než při řízení automobilu. Celkově roste i počet lidí v městské hromadné dopravě, i když například ubývá lidí v tramvajích. To ale může být částečně efekt prodloužení pražského metra a omezení části tramvajového provozu.