Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Obří koráby silnic šetří dopravcům peníze i šoféry. Chtějí další

  5:00aktualizováno  5:00
Zatím je to spíše okrajová záležitost, počet těchto souprav ale na českých silnicích roste. Někteří jim říkají gigalinery, jiní XXL soupravy. Jejich délka může dosáhnout až 25,5 metru.

Podle ministerstva dopravy, jehož vyhláška provoz dlouhých souprav upravuje, je v Česku aktuálně povolen provoz 31 gigalinerů pro celkem 12 dopravců. Počet těchto souprav, které musí mít povolení každé tři měsíce, podle resortu narůstá.

„Máme jich zatím šest, letos chceme koupit další dva,“ říká majitel přepravní společnosti Biofer Tomáš Havel. Dlouhými soupravami se inspiroval v zahraničí, používá je tři roky hlavně na převoz potravin.

Silniční dopravě mohou pomoci Gigalinery, obří náklaďáky

Podle Havla jsou hlavní výhodou úspory nákladů. „Do klasické soupravy se nám vejde 33 palet, do gigalineru 53. Namísto tří kamionů nám tak stačí dva,“ vysvětluje Havel. Ještě větší úspora je, když firma používá dvoupodlažní návěs. Dopravcům řeší gigalinery i jiný problém: nedostatek řidičů.

Ve flotile společnosti Biofer čítající 150 kamionů tvoří gigalinery zatím malé procento vozů. Je to dané i tím, že mohou jezdit jen po dálnicích a čtyřproudých silnicích (jízda přes železniční přejezdy není povolena). Vykládka a nakládka od těchto silnic může být maximálně deset kilometrů. Gigalinery jezdí proto nejčastěji po trase Praha - Brno - Ostrava.

Řidiče dlouhá souprava podle Havla neděsí. „Jezdí s ní radši než s tandemovou soupravou, je stabilnější,“ popsal. Náklad uvezou běžné tahače, Biofer jezdí s Volvem se silnějším motorem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.