Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Obří koráby silnic šetří dopravcům peníze i šoféry. Chtějí další

  5:00aktualizováno  5:00
Zatím je to spíše okrajová záležitost, počet těchto souprav ale na českých silnicích roste. Někteří jim říkají gigalinery, jiní XXL soupravy. Jejich délka může dosáhnout až 25,5 metru.

Podle ministerstva dopravy, jehož vyhláška provoz dlouhých souprav upravuje, je v Česku aktuálně povolen provoz 31 gigalinerů pro celkem 12 dopravců. Počet těchto souprav, které musí mít povolení každé tři měsíce, podle resortu narůstá.

„Máme jich zatím šest, letos chceme koupit další dva,“ říká majitel přepravní společnosti Biofer Tomáš Havel. Dlouhými soupravami se inspiroval v zahraničí, používá je tři roky hlavně na převoz potravin.

Silniční dopravě mohou pomoci Gigalinery, obří náklaďáky

Podle Havla jsou hlavní výhodou úspory nákladů. „Do klasické soupravy se nám vejde 33 palet, do gigalineru 53. Namísto tří kamionů nám tak stačí dva,“ vysvětluje Havel. Ještě větší úspora je, když firma používá dvoupodlažní návěs. Dopravcům řeší gigalinery i jiný problém: nedostatek řidičů.

Ve flotile společnosti Biofer čítající 150 kamionů tvoří gigalinery zatím malé procento vozů. Je to dané i tím, že mohou jezdit jen po dálnicích a čtyřproudých silnicích (jízda přes železniční přejezdy není povolena). Vykládka a nakládka od těchto silnic může být maximálně deset kilometrů. Gigalinery jezdí proto nejčastěji po trase Praha - Brno - Ostrava.

Řidiče dlouhá souprava podle Havla neděsí. „Jezdí s ní radši než s tandemovou soupravou, je stabilnější,“ popsal. Náklad uvezou běžné tahače, Biofer jezdí s Volvem se silnějším motorem.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

Ilustrační snímek

Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Najdete na iDNES.cz