Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Kampaň autodopravců: vlaky dostávají i šestkrát víc než my

  • 396
Upřednostňování železnice ruinuje státní a krajské rozpočty, tvrdí autodopravci. V kampani sdružení Česmad upozorňuje, že stát dotuje vlaky šestkrát víc než autobusy. Odborníci ale namítají, že cena na železnici se nedá snížit tak, aby byla s autobusy srovnatelná.

Měsíc mohli řidiči na osmdesáti místech v celé zemi přemýšlet nad zdánlivě šokujícím srovnáním: za kilometr jízdy autobusu letos stát a kraje průměrně doplácejí 17 korun, za vlak je to 102 korun. "Je zřejmé, proč se železniční lobby vyplácí houževnatě udržovat mýtus o své ekologičnosti a ekonomičnosti," říká Martin Felix z Česmadu.

Spoustu řidičů čísla překvapila. "Na první pohled srovnání působí nehorázně," říká Michal Horák, který ho měl denně před očima.

Kampaň, která Česmad vyšla na několik set tisíc korun, teď pokračuje na internetu. Ministerstvo i nezávislí experti se však shodují, že jednoduché postavení těchto dvou čísel vedle sebe je zavádějící. Zatímco do běžných autobusů se vejde padesát lidí, vytížené rychlíky najednou svezou i stovky cestujících, což se odráží ve vyšších nákladech na provoz.

"Porovnání je velmi zjednodušené. Autodopravci se snaží negativní kampaní poškodit železniční dopravu jako celek, což rozhodně nepodporujeme," říká mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

"Máme na mysli lokálky"

Odborníci navíc upozorňují, že z ceny, kterou za vlaky stát nebo kraje platí, se velká část vrací do státního rozpočtu coby poplatek za využití kolejí. Ten dopravci musí platit i na regionálních tratích, zatímco autobusů se týká mýtné jen na hlavních tazích. Zatímco pro autobusy se mýto snižuje, cena za použití kolejí roste. "Protiargument je i cena vlaků. Jeden kapacitní vagon stojí jako pět i více autobusů," upozorňuje dopravní expert a poslanec za TOP 09 Václav Cempírek.

Kritika Česmadu míří především na kraje, které často objednávají vlaky na lokálkách, jež vozí jen pár lidí. "Cílem je, aby se lidé sami zeptali politiků, zda by místo vlaků neměly jezdit autobusy. Tam, kde si dráha na sebe nevydělá, nasaďme levnější variantu," říká Martin Felix.

Třeba na Pardubicku od prosince vlaky na pěti nejztrátovějších tratích autobusy nahradí, přesto na kilometr jízdy zbylých vlaků kraj stále doplatí necelých 93 korun. "Tak asi musí rušit víc, proč by se nemohli dostat na 18 korun za kilometr?" reagoval Felix.

Krajský náměstek pro dopravu Jan Tichý oponuje: "Ta argumentace je nefér, všude na světě je železnice výrazně dražší, tak nízko se dostat nedá," říká Tichý s tím, že se v kraji zachovaly vlaky tam, kde jsou rychlé natolik, že jim nemůže autobus konkurovat - třeba na trati z Pardubic do Hradce Králové.

A podobně pochybně Česmad argumentuje i v otázce ekologičnosti vlaků. Podle sdružení vlaky průměrně na osobu a kilometr spálí až čtyřikrát víc paliva. Což působí bizarně za situace, kdy valná část z nich jezdí na elektřinu.

Aktuální kampaň Česmadu není první. Už dřív se sdružení třeba snažilo zlepšit image řidičů kamionů billboardy se sloganem: "Zacláním ti na silnici, abys měl přehled o světě."