Cena za Zemanův kanál Dunaj-Odra-Labe: 610 miliard korun

  16:25aktualizováno  16:25
Vybudování vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe by v základní variantě stálo 610 miliard korun. Tato cena zahrnuje vybudování všech tří větví včetně napojení na území Slovenska a Polska. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou v úterý na Oderském fóru v Bohumíně na Karvinsku představil odbor strategie dopravy.

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL, | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ředitel odboru dopravy Luděk Sosna v úterý uvedl, že v případě schválení záměru a nejoptimističtějšího průběhu povolovacích procesů by se podle něj mohl kanál začít stavět nejdříve v roce 2028, záleží ovšem také na schválení stavby na polské straně.

Projekt počítá s propojením trojice řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje do Severního a Baltského moře. České vlády se už možnou výstavbou kanálu zabývaly od 90. let, ovšem zatím bez konkrétních výsledků. Současný projekt má navíc řadu odpůrců, zejména z řad ekologů, naopak jeho propagátorem je prezident Miloš Zeman.

Celkem 48 úseků a 16 variantních tras

Fotogalerie

Základní varianta kanálu je nyní koncipována jako jednokomorová, ale na některých místech jsou v návrhu dvoukomorová řešení, protože by jedna plavební komora nemusela stačit. Studie ministerstva dopravy prověřovala celkem 48 úseků a 16 variantních tras. U dunajské větve kanálu se prověřovaly dvě varianty, napojení na Dunaj nebo na Váh. 

„Plné dvoukomorové řešení u varianty, kde je dunajská větev napojena do Dunaje, vychází na 710 a dvoukomorové u napojení do Váhu na 756 miliard korun,“ řekl Sosna.

Investičně nejnáročnější je labská větev. Varianta splavnění Odry jenom do Ostravy by podle studie přišla na 42,9 miliardy korun, splavnění dunajské větve do Hodonína na 72 miliard a do Přerova na 118 miliard korun. Kombinace dunajské a labské větve by stála 423 miliard, kombinace dunajské a oderské části 209 miliard a pouze labské a oderské 488 miliardy.

Sosna řekl, že v současné době pokračuje revize studie a zapracovávání připomínek od členů monitorovacího výboru. „Odhaduju, že zhruba v horizontu dvou až tři měsíců by studie mohla být představena veřejnosti,“ řekl. Vláda by podle něj studii mohla dostat ještě letos.

U Odry se řeší například místo přechodu do Polska

„My jsme navrhli takzvanou levostrannou variantu, která umožňuje kratší obejití oderských meandrů. Čekáme na reakci polské strany, zda to pro ně bude přijatelné,“ řekl Sosna Dalším složitým místem v Moravskoslezském kraji je obchvat Chráněné krajinné oblasti Poodří. „Tam se snažíme trasu trošku uhnout tak, abychom nezasahovali do prvních dvou nejcitlivějších zón z hlediska ochrany přírody a krajiny a byli vysunuti do třetí respektive čtvrté, aby ten zásah byl co nejmenší. Nelze to vyřešit tak, že bychom obešli ten prostor úplně, to možné není,“ uvedl Sosna.

V případě schválení výstavby kanálu by stavba musela absolvovat všechny obvyklé povolovací procesy, bylo by nutné také vykoupit pozemky. „Odhaduju, že pokud by to opravdu velmi rychle všechno dobře šlo u těch nejjednodušších částí, tak realizace by mohla začít tak v letech 2028 až 2030, a to říkám nejrychleji, pokud opravdu všechno půjde hladce. A samozřejmě nebylo by logické stavět plavební cestu na našem území k hranici, když dál nic nepokračuje. Tam musí být synergie na polské straně, jinak to nemá smysl,“ řekl Sosna. Na polské straně by studie mohla být zpracována v příštím roce.

Projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Santarius uvedl, že z rozvojové studie využití splavněné Odry z polského města Kędzierzyn-Koźle přes Ostravu až do Mošnova vyplývá, že splavnění řeky podpoří turistický a rekreační ruch a rozvoj malých a středních firem. Mohlo by přinést až 632 nových pracovních míst na obou stranách hranice, především v ubytovacích, stravovacích či dopravních službách. Výnosy z cestovního ruchu by podle studie mohly ročně představovat až 16 milionů eur (přes 400 milionů korun).

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Pilot po dovolené usnul v kokpitu letadla, přeletěl o 46 kilometrů

Dvoumotorový letoun Piper PA-31 Navajo

Australský pilot první den po návratu z dovolené do práce v kokpitu usnul. Nereagoval na radiové spojení a cíl přeletěl...

DPH na jízdenky se sníží. Desetiprocentní sazbu schválila Sněmovna

Jízdenka (ilustrační foto)

Jízdné ve vlacích, autobusech nebo přívozech a lanovkách by mělo nově spadat do desetiprocentní sazby daně z přidané...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Najdete na iDNES.cz