Kanál na Labi stál už 700 milionů. Přitom se ještě nezačalo kopat

  14:10aktualizováno  14:10
Postavit kanál, aby bylo Labe splavné od Pardubic k Přelouči. O to se už přes deset let snaží správci vodních cest. Za projektanty, pozemky, odborníky a právníky zaplatili už téměř tři čtvrtě miliardy korun. Zahájení prací je ale v nedohlednu. Už pošesté v posledním roce vše zatrhl soud.
Projekt, který spolkl už třičtvrtě miliardy a jeho řešení trvá už deset let, přišel nedávným rozhodnutím o jeden z nejdůležitějších dokumentů - stavební povolení. (Ilustrační snímek)

Projekt, který spolkl už třičtvrtě miliardy a jeho řešení trvá už deset let, přišel nedávným rozhodnutím o jeden z nejdůležitějších dokumentů - stavební povolení. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Kdysi ještě coby premiér se Miloš Zeman na besedě v Pardubicích chlubil, že jednou z věcí, kterou jeho vláda pro Pardubický kraj udělala, je splavnění Labe do Pardubic.

Historie splavnění Labe do Pardubic

1996 - Vláda ho zařadila mezi priority rozvoje vodních cest.

1999 - Začalo se s úpravou koryta mezi Chvaleticemi a Přeloučí.

2000 - Projekt získává kladné hodnocení EIA.

2003 - Realizace je podmíněna přesunem živočichů a rostlin.

2005 - platné územní rozhodnutí

2006 - Soud ruší udělené výjimky.

2007 - Projekt je pozastaven.

2008 - Nejvyšší správní soud potvrdil zrušení výjimky.

2010 - Nejvyšší správní soud vyhověl stížnostem Ředitelství vodních cest ČR.

2012 - Nejvyšší správní soud zrušil stavební povolení na zařízení staveniště.

Jak on, tak i další jeho pokračovatelé ve funkci si však musejí přiznat, že stát stále tahá za kratší konec a lodě z Hamburku až do Pardubic možná nikdy plout nebudou. Prodloužení splavnosti Labe o 24 km z Chvaletic do Pardubic se zase odkládá.

Kanál se totiž znovu nedostal ani ke stavebnímu povolení na zařízení staveniště. Přitom se do něj už mohutně z veřejných peněz investovalo.

"Dosud bylo za projektanty, různé odborníky, právníky a za výkupy pozemků utraceno více než 690 miliónů korun," uvedl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země. Podle něj se po posledním rozhodnutí soudu situace vrátila o osm let zpátky.

Nejvyšší soud zamítl kasační stížnost

Brněnský Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství vodních cest proti rozsudku Krajského soudu v Pardubicích. Ten v únoru loňského roku na základě žaloby ekologů z Dětí Země a Přátel Slavíkových ostrovů zrušil stavební povolení na zařízení staveniště pro kanál.

Soud potvrdil, že stavební úřady vydaly stavební povolení, aniž by se řádným a přesvědčivým způsobem vypořádaly se všemi podklady ve spisu.

"Takové odklady nás mrzí, protože už od 90. let většina zastupitelů tento záměr podporovala a máme ho v územním plánu. Vodní cesty podporujeme jako jedny z nejlevnějších a nejekologičtějších druhů dopravy a splavnění Labe je z našeho pohledu státní zájem, který nehodláme blokovat," řekla přeloučská starostka Irena Burešová.

Ekologové: Stavba by zničila biotopy zvláště chráněných druhů

Stát tak za poslední rok u různých správních soudů neuspěl již šestkrát a odpůrci jsou na koni.

"Příprava kanálu za 3,1 miliard korun se vrátila k roku 2004, neboť stavba nyní nemá územní rozhodnutí a žádné důležité stavební povolení. Soud potvrdil, že stavební úřad v Přelouči a pardubický krajský úřad vydaly stavební povolení, aniž by se řádným a přesvědčivým způsobem vypořádaly se všemi podklady ve spisu," řekl Miroslav Patrik. Podle něj úředníci navíc ignorovali stanovisko EIA ze září 2000.

Schvalování plavebního kanálu u Přelouče považuje ekolog za příklad vědomého porušování zákonů úředníky. Podle ekologů by stavba zničila biotopy více než 70 zvláště chráněných druhů organismů na Slavíkových ostrovech včetně největší populace modrásků očkovaných v Čechách.

"Plánovaný kanál u Přelouče zbytečně zničí poslední zbytky cenných lužních lesů na Slavíkových ostrovech, je dopravně neodůvodněný a ekonomicky neefektivní," shrnul své hlavní námitky proti stavbě Patrik.

Ředitelství vodních cest začíná hledat nové cestičky, jak stavební povolení získat. "Jedna z možností je podání ústavní stížnosti. To, že nejvyšší správní soud zrušil stavební povolení pro zřízení staveniště, je samozřejmě nepříjemné, ale určitě se s tím nějak vyrovnáme a dál budeme pokračovat v přípravě. Podáme novou žádost o stavební povolení, případně to budeme řešit nějakou právní cestou," řekl manažer Václav Straka, podle něhož je právní systém nastavený tak, že dává velké pravomoci ekologickým aktivistům.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz