Nabídka sdílených kanceláří, které si firmy či zaměstnanci mohou krátkodobě pronajmout, se tak vyšplhá v hlavním městě na bezmála 70 tisíc metrů čtverečních. V těsném závěsu za Spaces se pohybují společnosti Scott & Weber a Regus, které nabízejí servisované kanceláře.
Sdílené kanceláře nejrychleji přibývají v hlavním městě. Jenom letos by měla výměra těchto prostor narůst o více než 65 procent, odhaduje poradenská společnost JLL.
Provozovatelé těchto kanceláří přitom tvrdí, že o klienty nemají nouzi. „Naše první dvě pobočky mají téměř plnou kapacitu a do té nové v Karlíně chodí poptávky na pronájem každý den,“ popisuje marketingová manažerka center WorkLounge Markéta Kučerová.
Volná místa docházejí i ve dvou pražských centrech provozovatele ImpactHub. „Vzhledem k vysoké poptávce zvažujeme otevření dalšího prostoru,“ říká marketingová ředitelka firmy Martina Kočařová.
Podle analytiků by se velké světové coworkingové platformy mohly v budoucnu intenzivněji zaměřit i na další města, v první řadě na Brno. Tuzemští provozovatelé nicméně již dnes mají své provozovny napříč celou republikou. Jenom nejsou příliš velké.
„Lokální poskytovatelé těchto služeb už působí prakticky ve všech velkých městech. Jedná se však o malá centra zaměřující se na jednotlivce,“ uvádí Martin Stričko z poradenské společnosti JLL s tím, že v průměru prostory slouží několika desítkám lidí.
Hlavní výhodou těchto pracovišť je jejich flexibilita. Na rozdíl od klasických kanceláří, v nichž se zpravidla podepisuje nájemní smlouva na pět let, si zde mohou klienti pořídit členství na libovolnou dobu.
„Při současném rychlém rozvoji technologií a podnikatelských příležitostí dnes nikdo neví s několikaletou prognózou, jak se jeho mladý nový byznys bude rozvíjet,“ uvádí Kučerová z WorkLounge.
Díky coworkingu mohou firmy ušetřit
Firmy mohou díky coworkingu i ušetřit. „Podle našich i celosvětových výpočtů se vyplatí sdílet kancelářské prostory firmám do 50 osob při krátkodobém pronájmu do tří let,“ říká Lenka Hrudíková z poradenské společnosti CBRE.
Nemovitostní fondy na vzestupu. Kanceláře a sklady vynášejí víc než byty |
V případě pronájmu klasických kanceláří totiž platí navíc pronájem prostorů, jako je kuchyňka, recepce či zasedací místnost. „V coworkingu tyto prostory sdílí s ostatními, a proto se jim tím snižují náklady. Firmy se také stěhují do již zařízených kanceláří a šetří tak počáteční náklady na vybavení a techniku,“ dodává Hrudíková.
Kromě pracovníků na volné noze či startupů míří čím dál častěji do coworkingových center i zavedené firmy. „Dnes už prakticky polovinu nájemců coworkingových center tvoří velké společnosti,“ uvádí Štěpán Šatoplet z JLL.
Coworkingová centra jim mohou nabídnout například zázemí při vstupu na trh. „Dalším důvodem může být jejich potřeba expanze, kterou dlouhodobě pronajaté prostory neumožňují, nebo vytvoření týmu na určitý, časově omezený úkol,“ vysvětluje Petr Žalský z poradenské společnosti Colliers.
Popularitě sdílených kanceláří nahrává také to, že drtivá většina tradičních kancelářských prostor je už obsazena. „Díky nízké neobsazenosti prostor jsou pronajímatelé méně ochotni uzavírat krátkodobé nájemní vztahy (tři roky a méně) a mnohdy tak může být sdílená kancelář jediným řešením pro danou lokalitu,“ říká Žalský.
Někteří provozovatelé coworkingových center se snaží přilákat zájemce dodatečnými službami, například pražský HubHub. „Snažíme se technologickou komunitu podporovat v růstu. Pořádáme vzdělávací akce zaměřené například na umělou inteligenci, zpracování dat a strojové učení,“ tvrdí manažer HubHubu Vít Řezníček.