Nový šéf Škody Auto má s automobilkou s okřídleným šípem ve znaku velké plány: do deseti let plánuje více než zdvojnásobit počty prodaných aut. Pomoci mu v tom mají východní trhy: Rusko, Indie, a především Čína. Za deset let by tak měla automobilka vyrábět ročně nejméně 1,5 milionu aut.
Vahland, který necelé dva měsíce po svém nástupu do čela automobilky poprvé předstoupil před novináře, srší ohledně dalšího vývoje optimismem, i když zejména evropské trhy dosud spíše klesají nebo v lepším případě stagnují. Povzbuzují ho totiž čísla z Východu.
Především Čína se během několika let dostala do pozice klíčového
Nebudeme vyrábět laciná autaNový šéf Škody Auto má s automobilkou velké plány |
Vahland, který před příchodem do Boleslavi pracoval pro koncern Volkswagen právě v Číně, chce své tamní zkušenosti využít i v Česku. Tuzemští pracovníci třeba podle něj musí ještě zapracovat na produktivitě.
"Ještě není taková, jakou bych si přál," podotkl Vahland.
Čína je dnes hlavním tahounem růstu odbytu, evropské prodeje víceméně stagnují.
Umístění továrny firma tají
Volkswagen v Číně mohutně investuje, za šest miliard eur chystá postavit čtyři nové závody. Jedna z nových továren bude i druhou výrobní základnou Škody Auto v Číně, dosud působí v Šanghaji.
Winfried Vahland (53)Automobilce šéfuje dva měsíce. Ve Škodě Auto působil už dříve – v letech 2002 až 2005 byl členem představenstva odpovědným za ekonomiku. Poté odešel na pět let do Číny, kde šéfoval čínské pobočce Volkswagenu. Ve Škodě Auto prakticky kompletně vyměnil šéfy, naposled došlo ke změnám ve vedení prodejů v Česku, kdy odešli Jan Procházka a Roman Meliška. |
"Tam už nám kapacita přestává stačit," upozornil Vahland. Na jakém místě v Číně továrna bude stát, zatím firma tají.
Přestože má zahraniční výroba sloužit zejména pro tamější trhy, Vahland neodmítl, že se do Česka začnou dovážet škodovky ze zahraničních závodů.
"Také nemohu vyloučit, že budeme vyrábět v našich závodech i pro jiné značky," dodal Vahland. Nový závod vyroste možná také v Indii, kde by se Vahland nebránil spolupráci se Suzuki.
Mezinárodní expanzi poznají podle Vahlanda i Češi, a to nejen zaměstnanci, kteří budou mít podstatně více příležitostí pracovat v zahraničních závodech Škody Auto. Rozrůstání do zahraničí se projeví třeba vyšším počtem cizinců, kteří budou pracovat přímo v mladoboleslavské centrále.
"Nesmíme se leknout, až budou po české fabrice chodit Indové v turbanech," říká v nadsázce Vahland. Už jedná s mladoboleslavským primátorem o tom, jak zatraktivnit město pro cizince. "Je to otázka nabídky, sportu a kultury, prostě celé infrastruktury," vyjmenovává Vahland.
Chystají se dva nové modely aut
Škodovce k současné pětici modelových řad přibudou najisto ještě další dva typy aut. Menší vůz než fabia, který se začne montovat příští rok v Bratislavě, a také velké rodinné auto, které bude levnější a méně vybavené než octavia.
To na trh přijde zřejmě v roce 2012, zatím je označované jako A-Entry. Právě takový vůz má podniku pomoci uspět především na východních trzích. Připravuje se také následník superbu, za deset let by mohla mít firma i deset různých modelových řad: automobilka zvažuje ještě větší průnik do sportovních užitkových aut a velkoprostorových vozidel.
Vahland chce v příštích letech zvyšovat výrobu nejen v čínských závodech, ale také v Česku, byť předpokládá, že evropské trhy budou spíše stagnovat. Chce však zvýšit tržní podíl automobilky v Česku, který několik let padal, ale v posledním roce se vývoj obrátil.
Slibuje, že propouštění automobilka nechystá, naopak lze očekávat další zvýšení počtu zaměstnanců, zejména ve vývoji. Firma navíc hodlá do tuzemských závodů investovat více peněz než dosud. Také by měly být zachovány všechny tři továrny – v Mladé Boleslavi, Kvasinách i ve Vrchlabí, byť pro podkrkonošský závod nemá automobilka stále jasné dlouhodobější využití.