Na „šňůry“ s EET pokladnami. Kapely ukazují tržby, amatéři to ignorují

  1:00aktualizováno  1:00
České kapely vyrážejí na turné s novým nástrojem - EET pokladnami. Kvůli prodeji propagačních předmětů a nahrávek se jimi vybavily například skupiny Mandrage, Vypsaná fiXa, Alkehol či Kryštof. Největší překážkou je evidence tržeb pro amatéry, kteří by měli mít pokladnu třeba kvůli prodeji pár triček.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Do EET se od 1. března zapojila řada větších hudebních formací. U improvizovaných stánků v klubech nebo na festivalech jsou a budou vidět s pokladnami, kterými okamžitě hlásí finančnímu úřadu tržby z prodeje zboží. Například triček s potisky, mikin, čepic, kšand, doplňků jako jsou plakáty, samolepky a další suvenýr pro své fanoušky.

„Pokladnu jsme pořídili a vozíme ji všude na vystoupení, protože podle zákona jsme povinni přes EET prodávat náš merchandise. Jiná možnost bohužel nebyla. Tržby z prodeje jak e-shopu, tak stánku na koncertech se tak jako tak přiznávaly, takže pro nás to byla zátěž jen v koupi zařízení,“ uvedl Radek Sladký z hudební agentury Magmakoncert, která zastupuje třeba skupiny Alkehol, Harlej a Törr.

I pro jiné profesionální kapely nepříjemnou agendu zajišťují najaté agentury. „Jezdíme po festivalech. Když kapely potřebují, posíláme člověka s naším éétéčkem. Prodej pak není přímo na kapelu, ale přes nás,“ popsala Lucie Hájková z obchodu Merchshop, který spolupracuje třeba se skupinami Wohnout, Mandrage, Vypsaná Fixa, Visací Zámek nebo Anna K.

Pokladna pro pár triček? Nesmysl

Pro jiné, často malé a amatérské skupiny, představuje nicméně EET takovou zátěž, že se rozhodly zákon ignorovat. „Je to nesmysl. Pořádáme do dvaceti koncertů ročně a prodáme tam několik triček a cédéček,“ říká člen jedné pražské rockové skupiny.

Podobně se k tomu staví další amatérští muzikanti. „Je to pro ně komplikace. Asi to budou řešit načerno. Rozhodně si nedovedu představit, že by malá kapela pořizovala pokladnu, když prodá jedno CD na koncertě,“ popsal situaci Igor Dostál ze serveru prokapely.eu, který zajišťuje kapelám merchandising. Podle něj si časem najdou různé obezličky, například jako prodej doplňků v rámci vstupného. „Ideální řešení možná je, nechat si merch prodávat přes klub, hospodu nebo kulturní dům, kde koncert pořádají,“ dodává.

„Kapely to neřeší, pokud jsou malé. Ty větší si už pokladny pořídily. Je to tak padesát na padesát,“ potvrzuje Jaroslav Sládeček z agentury Rock’n!go, která zastupuje také skupinu Support Lesbiens.

Povinnost evidovat tržby dle EET od března nicméně nemusí mít všichni hudebníci. Podle Finanční správy je rozhodující, zda jde o výrobu nebo o maloobchodní činnost. A záleží, v jakém jsou poměru. V prvním případě, u výroby, pak může povinnost platit až od příštího roku. Nicméně z dlouhodobé perspektivy faktem zůstává, že se umělci EET stejně nevyhnou.

Povinnost evidovat od 1. března má bez diskuse ta kapela, která si komplexně propagační předměty (třeba trička) nechá vyrobit třetí stranou a hotové předměty pak sama prodává na koncertech. Potom je činnost klasifikována jako maloobchod.

Pokud ale předměty vyrábí, je prodej klasifikován jako výroba a tržby z předmětů se evidují od 1. 6. 2018. „V případě, že kapela nakoupí materiál pro výrobu propagačních předmětů, navrhne jeho výslednou podobu a zpracování tohoto návrhu za použití poskytnutého materiálu provede třetí strana (například kapela zakoupí již zmíněná trička bez potisku, která následně nechá třetí stranou potisknout), je následný prodej považován za výrobu,“ uvedla v odpovědi na dotaz redakce iDNES.cz Finanční správa.

Často jde o mix výroby a maloobchodní činnosti. Potom by mělo zjednodušeně řečeno záležet na tom, co převažuje. Pokud totiž bude výroba hlavní činností a přeprodej (maloobchod) takzvanou minoritní činností, je možnost odložit evidenci u minoritní činnosti na dobu, kdy se má zapojit do EET hlavní činnost. Minoritní činnost přitom může tvořit maximálně 49 procent přijatých tržeb a současně 175 tisíc korun na danou provozovnu.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Elektřina a plyn příští rok zdraží, zlevní dřevo z kůrovcové kalamity

Ilustrační snímek

České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou při vytápění jsou...

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...



Najdete na iDNES.cz