Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitáni průmyslu mládnou

aktualizováno 
Řízení velkých českých firem, to byla až donedávna parketa především starší manažerské generace. Šedé sako, věk nad padesát let a socialistické školy. Rok 2000 je však rokem generační výměny. Třicátník jako generální, finanční nebo marketingový ředitel velkého podniku či banky přestává být výjimkou. A jejich o pět let starší kolegové již tvoří skupinu, která do života firem promlouvá velmi důrazně. Proč přichází změna právě nyní? Hlavně proto, že velké tuzemské firmy se v posledních měsících dostaly do krize a stávající manažeři už neměli co nabídnout.
"Nyní na jejich místa nastupují mladí lidé, nezatížení starými vazbami. Mají vzdělání podpořené často studiem na prestižních zahraničních školách, většinou prošli mezinárodními firmami a mají chuť a schopnosti řešit nahromaděné problémy. A nebojí se rozhodovat," říká Zdeněk Pasák, šéf agentury Medson and Taylor, zabývající se vyhledáváním manažerů.

Většině špičkových manažerů Komerční banky je nyní kolem pětatřiceti let, obdobný věkový průměr mají i v České pojišťovně.

Škodu Plzeň vede třicátník, řediteli pražské Škody je dokonce o rok méně. A na posty pod generálním ředitelem se pak dostávají ještě mladší lidé. Finančnímu řediteli Vítkovic je sedmadvacet a jeho kolegovi ze Škody Plzeň o rok více.

Změna v tuzemských poměrech je radikální také proto, že v zemi chybějí odborníci středního věku.

"To je rozdíl od většiny vyspělých zemí, kde na místa odcházejících manažerů nastupují lidé, kteří dlouho procházeli sítem přirozeného výběru," říká Jan Bubeník z české pobočky renomované světové manažerské agentury Korn/Ferry International.
Stejný názor mají i sami mladí manažeři. Sedmadvacetiletý Jan Kala, který nedávno opustil post generálního ředitele Expandia Banky, aby nastoupil jako šéf speciálních projektů GE Capital Bank, říká: "Za posledních deset let se prudce změnil požadavek na manažerský styl, který dnes mladým lidem přijde naprosto přirozený a starším může, i když to není pravidlem, dělat problémy." Když už se manažer středního věku najde - jako v případě šéfa Vítkovic Václava Nováka pak jde vesměs o lidi, kteří část života strávili v zahraničí.

Fakt, že tuzemská tradiční ekonomika nyní prochází obdobím velkých změn, připouští i představitel starší generace špičkových manažerů, bývalý šéf elektrárenské firmy ČEZ a nynější prezident Svazu průmyslu Petr Karas. "Mládí neznamená automaticky poukázku na vysoká místa, stejně jako stáří není automaticky diskvalifikace. Ale česká ekonomika nyní prochází obdobím transformace, kdy firmy musí být dravé, přebírat si trhy, a na to mají tradiční manažeři trochu tvrdé myšlení," soudí.

Mladí jsou podle něho flexibilní, mají znalosti ze zahraničí a vědí, že úspěch není továrna plná výborných technologií.

"Úspěch je jejich výrobu dobře prodat," dodává Karas.
Příchod mladých lidí tak ve většině případů znamená, že s nimi přijdou do podniku nové vize, jež mají výsledky.

Například tým třicetiletého šéfa plzeňské Škody Martina Romana, který vznikl před osmi měsíci, přišel s následujícím projektem: založil zcela novou firmu, převedl do ní hlavní strojírenské výroby a věřitelům nabídl, aby se stali akcionáři nového podnikatelského subjektu. Po letech ztrát je nová Škoda Holding zatím v zisku.

Radovan Vávra zase v Komerční bance rozhýbal řešení starých sporů o odpovědnosti za ztrátové úvěry a policisté již mají na stolech první trestní oznámení. Z banky odešly po měsíci práce nového vedení dva tisíce přebytečných lidí a výsledky hospodaření se zlepšují.

Změna na postu nejvyššího manažera se ovšem nejdříve promítne v samotném vnitřním chodu firmy. "Od té doby, co máme devětadvacetiletého ředitele, jsme například přestali používat počítače jen jako lepší psací stroj. Také rozhodování je v řadě věcí mnohem jednodušší a rychlejší," říká ředitel kanceláře ředitele Škody Praha Milan Kuchta.

Finanční ředitel plzeňské Škody Tomáš Krsek, který se členem představenstva stal již za předchozího vedení, pak říká: "Dříve se přešlapovalo kolem důležitých rozhodnutí, dnes mají věci mnohem větší spád." Kromě problémových českých firem se mladí lidé prosazují i v podnicích se zahraničními majiteli. "Změna souvisí se zhoršeným hospodařením některých z těchto společností. Zahraniční vlastníky nezajímá, že recese postihla v nedávné době celé hospodářství, oni chtějí od manažerů zisky, a když nejsou, tak je vymění," tvrdí Zdeněk Pasák z agentury pro vyhledávání manažerů Medson & Taylor.

Příkladem může být společnost Aero Vodochody, kde před několika měsíci americký Boeing vyměnil část vedení. Na post finančního ředitele se dostal ještě ani ne třicetiletý Igor Stratil.

Mladé lidi ve vedení ovšem nemají jen průmyslové firmy, ale i obchodní společnosti, například Whirlpool, Procter & Gamble. Totéž platí i pro telekomunikační společnosti. Mladé lidi ve špičkovém vedení mají mobilní operátoři RadioMobil a EuroTel.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.