Neptali jste se na zkušenosti zákazníků s investováním a neřekli jste jim, jakou za své poradenství dostáváte provizi. Komunikaci s nimi jste navíc neuchovali. Při zprostředkovávání pojištění jste se dopustili klamavých obchodních praktik, když jste investiční životní pojištění opakovaně představovali jako spoření, ze kterého jdou kdykoli vybrat peníze. Navíc jste životka „přetáčeli“, tedy doporučovali klientům jejich stávající smlouvy vypovídat a uzavírat nové, vytkla Česká národní banka (ČNB) společnosti Kapitol pojišťovací a finanční poradenství.
„Společnost...používala klamavé obchodní praktiky, ...když doporučovala klientům vypovědět stávající investiční životní pojištění, aniž by je dostatečně informovala o finančních důsledcích souvisejících s ukončením stávající smlouvy o investičním životním pojištění a současným uzavřením pojistné smlouvy nové a aniž by řádně zaznamenávala důvody svého doporučení vypovědět stávající a uzavřít novou pojistnou smlouvu,“ uvedla ČNB a „napařila“ Kapitolu pokutu 750 tisíc korun.
Propagace investičního životního pojištění
|
Za značkou Kapitol stojí pojišťovna Kooperativa se 70procentním podílem, zbylou téměř třetinu vlastní největší pojišťovací skupina ve střední a východní Evropě VIG (Vienna Insurance Group).
„Předmětem kontroly ČNB byly smlouvy uzavřené v letech 2013 až 2016. ČNB udělila Kapitolu sankci za nedostatečně nastavené vnitřní procesy, které dokumentují rozhodovací proces zákazníka. Již v průběhu kontroly Kapitol po konzultaci s ČNB zavedl potřebná nápravná opatření. Další změny připravujeme na nejbližší týdny i v souvislosti s regulací distribuce pojištění (IDD). Naše procesy tak nyní plně odpovídají požadavkům regulátora,“ reagoval na dotaz iDNES.cz mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Kapitol je další z řady poradenských firem, které centrální banka trestá za klamání lidí tím, že jim prodávají investiční životní pojištění jako „spoření“. Tedy finanční produkt s jistým výnosem, na který klienti slyší daleko spíš než na nejisté investování.
ČNB za to dává pokuty v řádech stovek tisíc i milionů korun. Největší pokuta za posledních několik let zatím padla na jaře 2016, kdy Česká národní banka za klamavé praktiky při prodeji investičního životního pojištění potrestala pětimilionovým flastrem finančně-poradenskou síť OVB.
Fincentrum dosáhlo snížení pokuty o půl milionu
Společnosti Fincentrum, která dostala vysokou sankci pár dní před Kapitolem, vytkl dohledový orgán několik věcí. Jednak, že se dopustila nekalé obchodní praktiky, když neinformovala spotřebitele o propojení tehdejšího místopředsedy představenstva společnosti Fincentrum Martina Nejedlého s poskytovatelem produktu životního pojištění, které poradci klientům prodávali. Nejedlý byl totiž významným věřitelem úvěrové firmy, jejíž dluhopisy nakupoval podílový fond v rámci investiční složky pojištění.
Dále Fincentrum nenahrávalo mobilní telefony poradců při zprostředkování investic a důchodového a doplňkového penzijního spoření a komunikaci se zákazníkem či potenciálním zákazníkem neuchovala.
Smlouva neplatí. V kauze životních pojistek uvázla už třetí pojišťovna |
Nejméně závažným přečinem bylo to, že Fincentrum nemělo po nějakou dobu v rejstříku ČNB zapsanou jednu z pojišťoven, se kterými spolupracovalo, konkrétně Axu. Mimochodem, Axa je jedna z pojišťoven, které nyní bojují s finančním arbitrem a soudy o platnost svých smluv.
Fincentrum mělo dostat původně dvoumilionovou pokutu, centrální banka ale vzala v úvahu část námitek v jeho odvolání, a tak je konečná pokuta o půl milionu nižší.
I tuto poradenskou firmu totiž ČNB mimo jiné obviňovala z toho, že „používala nekalé obchodní praktiky, když prezentovala klientům investiční životní pojištění jako spořicí produkt, resp. jako spoření, s důrazem na bezpečnost, likviditu a garantovanou návratnost zaplaceného pojistného“. Fincentrum ale přesvědčilo ČNB, že pro toto své tvrzení nemá dost důkazů, a tak bylo správní řízení v této části zastaveno.
Podle tiskové zprávy, které Fincentrum k případu vydalo, společnost udělenou pokutu ve výši 1,5 milionu Kč bez zbytečného odkladu uhradí.