Antimonopolní úřad zrušil tendr na mýto, ministerstvo se hodlá bránit

  12:05aktualizováno  14:08
Antimonopolní úřad zrušil výběrové řízení na správce elektronického mýta po roce 2019. V něm ministerstvo dopravy vybralo jako vítěze sdružení firem CzechToll a SkyToll, které podalo nejlacinější nabídku. Kvůli pochybení při vydávání dokumentace k výběrovému řízení ale úřad celou soutěž vrací na začátek. Ministerstvo se proti zrušení bude bránit.

„Úřad rozhodl, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek a jako opatření k nápravě zadávací řízení zrušil. Rozhodnutí není pravomocné a účastníci řízení proti němu mohou do 15 dnů podat rozklad k předsedovi Úřadu,“ uvedl v tiskové zprávě.

Pochybení podle antimonopolního úřadu spočívá v tom, že úřad vydával jednotlivým uchazečům podklady k tendru na přepisovatelných flash discích, a není tedy možné zpětně ověřit, že všichni uchazeči dostali shodné informace. Disky sice byly předávány na základě protokolu, ten však neuvádí žádné bližší informace o obsahu médií, např. ani přesný počet obsažených souborů, argumentuje ÚOHS.

Podle něj někteří uchazeči dostali verzi ochuzenou o některé údaje, a nešlo přitom pouze o začernění osobních dat, což už v minulosti ministerstvo dopravy připustilo.  V takzvané anonymizované verzi podle ÚOHS kromě osobních údajů osob, které materiál zpracovávaly, chyběly i jiné dokumenty, některé se od první verze zcela lišily, dodal ÚOHS.

Kromě toho měli úředníci ministerstva dopravy pochybit tím, že v podmínkách soutěže uvedli, že se má síť zpoplatněných komunikací rozšířit o 900 kilometrů silnic první třídy a vymínilo si možnost tento rozsah do budoucna změnit.

 „Dodavatel tak dle názoru Úřadu musí mít k dispozici konkrétní (závazný) rozsah zpoplatněných pozemních komunikací, na kterých má systém vybudovat, i s ohledem na možnou variantnost nabízeného technického řešení,“ uvedl antimonopolní úřad.

Po zjištění pochybení tohoto charakteru bylo podle ÚOHS jediným možným opatřením k nápravě zrušení celého zadávacího řízení.

Se zrušením soutěže se ministerstvo dopravy nechce smířit a připravuje proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozklad k jeho předsedovi Petru Rafajovi.

Sdružení vedené CzechTollem patřícím do skupiny PPF zvítězilo v konkurenci tří dalších uchazečů včetně současného správce mýta, společnosti Kapsch. Za desetiletou správu systému požadovala 10,75 miliardy korun včetně všech výkonnostních bonusů, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit.

Ťok: Jsem přesvědčen, že cestu najdeme

Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, případně se bude bránit i u soudu, reagoval na oznámení ministr dopravy Dan Ťok (ANO), kterého prý rozhodnutí zaskočilo. Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ řekl ministr.

Odůvodnění antimonopolního úřadu překvapilo i společnost CzechToll. „Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické. Na USB disku byly předány materiály k tendru také v Německu, kde společnost Kapsch ani jiní účastníci tuto skutečnost nijak nenapadají, uvedla v tiskové zprávě.

Výběrová komise nakonec ze čtveřice nabídek hodnotila pouze nejlacinější nabídku CzechTollu, materiály dražších uchazečů se k detailnímu prostudování nedostaly. Přestože zákon o veřejných zakázkách toto umožňuje, neúspěšní uchazeči postup ministerstva zpochybňují a tvrdí, že při očekávaných jednáních by byli ochotni svoji cenovou nabídku upravit.

Správce mýtného systému vybírá ministerstvo dopravy už déle než čtyři roky. Pokud s rozkladem k nynějšímu rozhodnutí neuspěje, hrozí, že se na konci příštího roku přestane mýtné vybírat. Nový tendr totiž podle úřadu není reálné ve zbývajícím čase dokončit, problematické by bylo i opětovné prodloužení smlouvy s Kapschem bez řádné veřejné soutěže.

K tříletému prodloužení smlouvy se už resort odhodlal v roce 2016. Prodloužením smlouvy bez soutěže ale porušil zákon, za což jej ÚOHS potrestal milionovou pokutou a situací se zabývala i Evropská komise.

Další prodloužení s Kapschem už odmítá podepsat Jakub Kopřiva, náměstek ministra odpovědný za legislativně právní úsek, který se už dříve nechal slyšet, že v případě krachu mýtného tendru na ministerstvu dopravy skončí. „Už při prvním dodatku jsme dostali varování z Evropské komise, že nejde uzavřít další dodatek bez soutěže,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz