Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Antimonopolní úřad zrušil tendr na mýto, ministerstvo se hodlá bránit

  12:05aktualizováno  14:08
Antimonopolní úřad zrušil výběrové řízení na správce elektronického mýta po roce 2019. V něm ministerstvo dopravy vybralo jako vítěze sdružení firem CzechToll a SkyToll, které podalo nejlacinější nabídku. Kvůli pochybení při vydávání dokumentace k výběrovému řízení ale úřad celou soutěž vrací na začátek. Ministerstvo se proti zrušení bude bránit.

„Úřad rozhodl, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek a jako opatření k nápravě zadávací řízení zrušil. Rozhodnutí není pravomocné a účastníci řízení proti němu mohou do 15 dnů podat rozklad k předsedovi Úřadu,“ uvedl v tiskové zprávě.

Pochybení podle antimonopolního úřadu spočívá v tom, že úřad vydával jednotlivým uchazečům podklady k tendru na přepisovatelných flash discích, a není tedy možné zpětně ověřit, že všichni uchazeči dostali shodné informace. Disky sice byly předávány na základě protokolu, ten však neuvádí žádné bližší informace o obsahu médií, např. ani přesný počet obsažených souborů, argumentuje ÚOHS.

Podle něj někteří uchazeči dostali verzi ochuzenou o některé údaje, a nešlo přitom pouze o začernění osobních dat, což už v minulosti ministerstvo dopravy připustilo.  V takzvané anonymizované verzi podle ÚOHS kromě osobních údajů osob, které materiál zpracovávaly, chyběly i jiné dokumenty, některé se od první verze zcela lišily, dodal ÚOHS.

Kromě toho měli úředníci ministerstva dopravy pochybit tím, že v podmínkách soutěže uvedli, že se má síť zpoplatněných komunikací rozšířit o 900 kilometrů silnic první třídy a vymínilo si možnost tento rozsah do budoucna změnit.

 „Dodavatel tak dle názoru Úřadu musí mít k dispozici konkrétní (závazný) rozsah zpoplatněných pozemních komunikací, na kterých má systém vybudovat, i s ohledem na možnou variantnost nabízeného technického řešení,“ uvedl antimonopolní úřad.

Po zjištění pochybení tohoto charakteru bylo podle ÚOHS jediným možným opatřením k nápravě zrušení celého zadávacího řízení.

Se zrušením soutěže se ministerstvo dopravy nechce smířit a připravuje proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozklad k jeho předsedovi Petru Rafajovi.

Sdružení vedené CzechTollem patřícím do skupiny PPF zvítězilo v konkurenci tří dalších uchazečů včetně současného správce mýta, společnosti Kapsch. Za desetiletou správu systému požadovala 10,75 miliardy korun včetně všech výkonnostních bonusů, což představuje téměř třetinu peněz, které ministerstvo dopravy předpokládalo na správu mýta vynaložit.

Ťok: Jsem přesvědčen, že cestu najdeme

Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, případně se bude bránit i u soudu, reagoval na oznámení ministr dopravy Dan Ťok (ANO), kterého prý rozhodnutí zaskočilo. Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ řekl ministr.

Odůvodnění antimonopolního úřadu překvapilo i společnost CzechToll. „Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické. Na USB disku byly předány materiály k tendru také v Německu, kde společnost Kapsch ani jiní účastníci tuto skutečnost nijak nenapadají, uvedla v tiskové zprávě.

Výběrová komise nakonec ze čtveřice nabídek hodnotila pouze nejlacinější nabídku CzechTollu, materiály dražších uchazečů se k detailnímu prostudování nedostaly. Přestože zákon o veřejných zakázkách toto umožňuje, neúspěšní uchazeči postup ministerstva zpochybňují a tvrdí, že při očekávaných jednáních by byli ochotni svoji cenovou nabídku upravit.

Správce mýtného systému vybírá ministerstvo dopravy už déle než čtyři roky. Pokud s rozkladem k nynějšímu rozhodnutí neuspěje, hrozí, že se na konci příštího roku přestane mýtné vybírat. Nový tendr totiž podle úřadu není reálné ve zbývajícím čase dokončit, problematické by bylo i opětovné prodloužení smlouvy s Kapschem bez řádné veřejné soutěže.

K tříletému prodloužení smlouvy se už resort odhodlal v roce 2016. Prodloužením smlouvy bez soutěže ale porušil zákon, za což jej ÚOHS potrestal milionovou pokutou a situací se zabývala i Evropská komise.

Další prodloužení s Kapschem už odmítá podepsat Jakub Kopřiva, náměstek ministra odpovědný za legislativně právní úsek, který se už dříve nechal slyšet, že v případě krachu mýtného tendru na ministerstvu dopravy skončí. „Už při prvním dodatku jsme dostali varování z Evropské komise, že nejde uzavřít další dodatek bez soutěže,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svést v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Hyperloop se stává realitou. Ve Španělsku vyroste testovací centrum

Společnost Virgin Hyperloop One ve Španělsku vyvíjí nové technické centrum....

Malá vesnice na jihu Španělska se brzy promění v technický komplex věnovaný ultra rychlému futuristickému dopravnímu...

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Najdete na iDNES.cz