Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko nahrává v tendru na mýto Kapschi, stěžuje si firma z Maďarska

  5:05aktualizováno  5:05
Další z účastníků výběrového řízení na správu mýtného systému po roce 2019 se pustil do kritiky podmínek miliardové soutěže. Po současném správci systému, konsorciu vedeném rakouskou společností Kapsch, rovné podmínky zpochybňuje maďarský uchazeč National Toll Payment Services.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle maďarské firmy ministerstvo dopravy nastavilo podmínky soutěže příliš úzce na základě zkušeností se stávajícím systémem. A ­to údajně zvýhodňuje Kapsch, který systém před více než deseti lety vytvořil. Do tuzemského tendru se hlásí také domácí technologická společnost Eltodo.

Hlavním problémem soutěže je podle Maďarů to, že ministerstvo dopravy požaduje, aby uchazeč zahrnul do nabídky takzvané palubní jednotky, jež komunikují s čidly umístěnými na mýtných branách. Jednotkami jsou nyní povinně vybaveny všechny kamiony a autobusy, kterým je po složení kauce poskytuje český stát.

Maďarský systém však místo státem dodávaných mýtných krabiček využívá GPS navigaci, kterou dnes má téměř každý kamion.

„Dnes má ve vozidle satelitní navigaci téměř každý – ať vestavěnou, samostatnou, nebo jako aplikaci v ­chytrém telefonu. Stejně tak je prakticky každý dopravce vybaven vlastní palubní GPS jednotkou. Pořizování či pronájem dalších jednotek jsou opět náklady navíc, kterým se můžete jednoduše vyhnout,“ uvedl výkonný ředitel pro obchod společnosti Eltodo Marat Saber. Pokud ministerstvo ohledně nákupu jednotek neustoupí, spor podle něj může skončit u ­Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Zatím to ale nevypadá, že by se úřad k jakémukoliv ústupku chystal. „Ministerstvo dopravy musí zajistit stejné podmínky pro všechny a­ nemůže měnit zadávací dokumentaci na základě přání jakéhokoliv uchazeče,“ tvrdí mluvčí dopravního resortu Tomáš Neřold.

Podmínky soutěže podle něj úřad nastavil tak, aby odpovídaly českému a unijnímu právu. To, že některý z uchazečů s něčím v soutěži nesouhlasí, neznamená, že je ve výběrovém řízení něco špatně.

Kraje budou chtít peníze z mýta

Antimonopolní úřad nyní v mýtném tendru řeší podnět společnosti Kapsch, podle něhož nedostali všichni účastníci stejné podklady. Loni v listopadu ÚOHS zakázal ministerstvu kvůli podezření předběžným opatřením, aby uzavřelo výběrové řízení, dokud se nerozhodne o ­tom, zda měli všichni uchazeči rovné podmínky.

Právě rovné podmínky však česko-maďarské sdružení zpochybňuje a uvádí, že český stát zvýhodňuje mikrovlnný systém společnosti Kapsch založený na mýtných branách. Ten přitom není příliš praktický v situaci, kdy se má zpoplatněná síť rozšířit o dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd.

Samotné rozšíření sítě, o němž rozhodla předchozí koaliční vláda, má navíc své odpůrce. Řadí se mezi ně například hejtmani, kteří se obávají, že se kvůli tomu kamionová doprava začne přesouvat na silnice druhých a třetích tříd, které na takovouto zátěž nejsou stavěné.

„Pokud by k rozšíření zpoplatněných úseků mělo přesto dojít, budou kraje požadovat podíl z výběru mýta na opravu silnic druhých a třetích tříd,“ uvedla mluvčí Asociace krajů Michaela Vrbová. Kraje navíc letos zřejmě přijdou o příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který jim v posledních třech letech na rekonstrukce silnic nižších tříd přispíval miliardovými částkami.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...

Přeplněné koleje a dlouhé čekací listiny. Studentům se komplikuje ubytování

Olomoucké vysokoškolské koleje nabízejí 4550 míst. Na snímku je jeden z pokojů...

Navzdory tomu, že na české vysoké školy momentálně nastupují nejslabší populační ročníky za více než třicet let,...

Prasečí mor je v Evropě na vzestupu, ministerstvo zvažuje kontroly dovozu

Ilustrační snímek

Státní veterinární správa zvažuje zavedení povinnosti testovat dovážené vepřové maso na přítomnost viru afrického moru...



Najdete na iDNES.cz