Mýto

Mýto | foto: iDNES.cz

Kapsch oficiálně předal státu mýtný systém

  • 8
Stát v sobotu formálně převzal do firmy Kapsch systém pro výběr elektronického mýta. Oznámili to zástupci ministerstva dopravy a společnosti Kapsch. Mýtné tak budou na dálnicích a rychlostních komunikacích platit nákladní vozidla a autobusy s hmotností 12 tun a více od 1. ledna.

"Podle sdělení dodavatele a podle čestného prohlášení a dokumentace má tento systém několik desítek typů vad a nedodělků, které ovšem podle tvrzení dodavatele nebrání provozu," řekl novinářům Karel Hanzelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Nyní úřad systém porovná s dokumentací a čestným prohlášením Kapsche, výsledky analýzy bude mít ministerstvo v nejbližších dnech.

Hanzelka nechtěl příliš komentovat, jaký bude další postup, pokud budou nalezeny rozpory a závažnější chyby v předávací dokumentaci.

"Nepředjímejme. Budou to řešit právníci, pokud tam budou nějaké nedostatky," dodal s tím, že pokud nebude systém funkční, smluvní pokuta pro Kapsch je až 14 milionů korun denně.

Kapsch: Všechny brány jsou osazené
"Všechny brány jsou osazené a nám nic nebrání, abychom od 1. ledna spustili komerční provoz," řekl novinářům ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jako příklad vad či nedodělků například uvedl problém zatravnění ploch, které byly použity pro stavbu bran pro elektronický výběr mýtného.

Feix dodal, že k pátečnímu datu se opět zvýšil počet kamionů vybavených palubními jednotkami pro platbu mýtného. "K pátku bylo 65 tisíc jednotek, které byly aktivovány v systému a poslány na adresu našich zákazníků," podotkl.

Pilotní provoz jede od půli prosince
Podle zadávacích podmínek k systému se počítá s tím, že si jednotku zaregistruje až 80 tisíc řidičů.

Mezi nedodělky patří i naftové agregáty, které zatím pohánějí 150 ze 172 bran, které dosud nahrazují elektrické přípojky pro pohon bran. "(Naftové agregáty) jsou řešením, které nejpozději do roku a půl musí být odstraněny," uvedl.

Kapsch je k tomu navíc motivován tím, že náklady na provoz tohoto náhradního řešení hradí právě firma. Podotkl, že náklady na provoz naftových agregátů jsou přitom několikanásobně vyšší než u elektrických přípojek. Od 15. prosince běží zkrácený pilotní provoz systému, který podle představitelů Kapsche zatím vykazuje 99,66procentní úspěšnost.

V provozu bude 172 bran
Systém zkouší 150 testovacích vozidel, do pilotního provozu je zapojeno všech 172 bran.

Od 1. ledna bude měřit úspěšnost výběru nezávislý auditor, na základě jehož měření bude Kapschi vyplácena odměna.

Dopravci mají dvě možnosti, jak mýtné platit. Mohou si kilometry předplatit v tzv. systému PrePay, nebo platit až dodatečně v systému PostPay. Podle zkušeností z  Rakouska i dosavadního průběhu registrací v ČR zvolí až tři čtvrtiny českých dopravců platbu dodatečnou.

Zatím jen dálnice
Mýtné se zatím bude platit asi na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr.

Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné. Feix ale podotkl, že se stále velice intenzivně diskutuje o změně způsobu výběru. Způsob elektronického výběru mýtného za pomoci bran by mohl nahradit jiným, zvažuje se výběr přes satelit či hybridní systém.

"Během ledna máme interní termín s ministerstvem dopravy dosáhnout společné shody na řešení. V případě, že bychom zvolili jiné řešení, je možné, že by se měnila i časová lhůta," řekl bez dalšího upřesnění.

,