Ministr dopravy Gustáv Slamečka to řekl po dnešním jednání vlády. Kapsch bude platit například za to, že se včas nepodařilo upravit terén kolem mýtných bran, postavit ke všem branám žebříky, dodat některé dokumenty k systému nebo převést softwarové licence.
Rakouskou firmu pokuta nijak nepřekvapila. "V případě celoplošného elektronického mýtného systému jde o tak rozsáhlé a robustní dílo, že některým důvodům k penalizaci se prostě nelze vyhnout. Z tohoto pohledu považujeme stanovenou výši penále za standardní a přijatelnou," sdělil ČTK šéf firmy Karel Feix.
Výstavba mýtného systému měla být rozdělena do dvou etap. V první části pokryl Kapsch zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic, v té druhé se mělo mýtné rozšiřovat na 1 100 kilometrů silnic první třídy.
Ministerstvo si však spočítalo, že by si zavedení mýtného na těchto silnicích na sebe nevydělalo. Proto smlouvu s Kapschem změnilo a místo pokrývání hlavních mimodálničních tahů bude firma budovat mýtné na všech dálničních komunikacích, které se postaví do roku 2017.
Mýtné na "jedničkách" se nyní platí pouze na zhruba 200 kilometrech cest, především tam, kde se do budoucna plánuje stavba dálnice, ale kamiony zatím jezdí po staré komunikaci.
Mýtné na dalších silnicích v Česku už bude využívat jinou technologii. Nebude nutné stavět mýtné brány, ale jízda vozidel bude sledována přes satelit. V současné době se tento systém testuje, plně funkční je několik let například v sousedním Německu. Jeho výhodou jsou nižší náklady na pokrytí silniční sítě, na druhou stranu má o něco málo nižší úspěšnost výběru než mýtné brány.
Mýtné v ČRPlatí pouze kamiony od 12 tun, od ledna se k nim přidají také malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Kapsch zároveň testuje satelitní systém, který by mohl v budoucnu hlídat celou českou silniční síť. Mýtný systém dosud vybral od kamionů přes 14 miliard korun. |