Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapsch zaplatí za chyby na mýtném 171 milionů, vláda uzavřela první fázi

  15:27aktualizováno  16:17
Vady a nedodělky na mýtném systému vyjdou firmu Kapsch na 171 milionů. Vláda dnes odsouhlasila převzetí první fáze mýtného a sdělila, že rakouská společnost zaplatí 50 milionů za chyby a dalších 121 milionů jako penále. Dohodly se na tom obě strany.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ministr dopravy Gustáv Slamečka to řekl po dnešním jednání vlády. Kapsch bude platit například za to, že se včas nepodařilo upravit terén kolem mýtných bran, postavit ke všem branám žebříky, dodat některé dokumenty k systému nebo převést softwarové licence.

Rakouskou firmu pokuta nijak nepřekvapila. "V případě celoplošného elektronického mýtného systému jde o tak rozsáhlé a robustní dílo, že některým důvodům k penalizaci se prostě nelze vyhnout. Z tohoto pohledu považujeme stanovenou výši penále za standardní a přijatelnou," sdělil ČTK šéf firmy Karel Feix.

Výstavba mýtného systému měla být rozdělena do dvou etap. V první části pokryl Kapsch zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic, v té druhé se mělo mýtné rozšiřovat na 1 100 kilometrů silnic první třídy.

Ministerstvo si však spočítalo, že by si zavedení mýtného na těchto silnicích na sebe nevydělalo. Proto smlouvu s Kapschem změnilo a místo pokrývání hlavních mimodálničních tahů bude firma budovat mýtné na všech dálničních komunikacích, které se postaví do roku 2017.

Mýtné na "jedničkách" se nyní platí pouze na zhruba 200 kilometrech cest, především tam, kde se do budoucna plánuje stavba dálnice, ale kamiony zatím jezdí po staré komunikaci.

Mýtné na dalších silnicích v Česku už bude využívat jinou technologii. Nebude nutné stavět mýtné brány, ale jízda vozidel bude sledována přes satelit. V současné době se tento systém testuje, plně funkční je několik let například v sousedním Německu. Jeho výhodou jsou nižší náklady na pokrytí silniční sítě, na druhou stranu má o něco málo nižší úspěšnost výběru než mýtné brány.

Mýtné v ČR

Platí pouze kamiony od 12 tun, od ledna se k nim přidají také malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Kapsch zároveň testuje satelitní systém, který by mohl v budoucnu hlídat celou českou silniční síť. Mýtný systém dosud vybral od kamionů přes 14 miliard korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.