Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát hledá firmu na pokrytí tratí signálem GSM-R. Nabídku dal jen Kapsch

  5:00aktualizováno  5:00
Zatímco veškerá pozornost v souvislosti s Kapschem se soustředí na jeho prodloužený kontrakt na provoz mýtného systému, rakouská společnost získává od státu zakázky jinde. Na železnici. Jde o byznys s pokrýváním hlavních železničních tratí signálem GSM-R, který má zajistit bezpečnější provoz vlaků a snadnější dorozumívání strojvedoucích s řídícími provozu.

Ilustrační foto | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zatím poslední kontrakt je pokrytí tratě z Ústí nad Orlicí do Lichkova za 152 milionů korun. Kapsch CarrierCom, který se touto technologií zabývá, byl jediný, kdo dal nabídku. Více než polovina práce přitom míří za subdodavateli, například firmám AŽD Praha, ČD-Telematika nebo Elektrizace železnic Praha.

Kapsch má v GSM-R od začátku v Česku monopol díky tomu, že vyhrál první soutěž. Před dvěma lety se ozvala konkurenční Nokia, že soutěže Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou pro ni diskriminační, poslala kvůli tomu i stížnost Evropské komisi. Správa na popud ministerstva dopravy soutěže na víc než rok zastavila. První vypsanou soutěž po víc než roční pauze vyhrál opět Kapsch CarrierCom.

I když se pravidla soutěží mírně změnila a SŽDC částečně ustoupila kritice Nokie, kritik soutěží na GSM-R se nepřihlásil. „Zakázka byla příliš malá na to, aby pokryla naše vstupní náklady. Situaci monitorujeme,“ řekl šéf českého zastoupení Nokia Aleš Voženílek.

Nokia v minulosti kritizovala, že správa tratí požadovala dodávku základnových stanic BTS, ale už ne jejich kontrolerů BSC. To vylučovalo technologie různých výrobců, což potvrdil i znalecký posudek objednaný firmou Vegacom patřící pod Eltodo. To se v té době snažilo do zakázek na GSM-R proniknout.

Nokia takto v minulosti prolomila monopol Kapsche v Polsku a ceny za stejnou technologii tam výrazně klesly. Výsledky Kapsch CarrierCom v Česku v letech, kdy instaloval GSM-R, ukazují, že šlo o dobrý byznys. Například ve finančním roce 2013/14 měla firma tržby 295 milionů korun a čistý zisk 48 milionů korun.

Kritika od NKÚ

Monopol Kapsche konstatoval i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). „Důvodem nízké účasti uchazečů o tyto veřejné zakázky mohly být požadavky a technické podmínky stanovené SŽDC v zadávacích dokumentacích. Vznikl tak faktický monopol jednoho dodavatele,“ uvedl NKÚ ve svém kontrolním závěru.

Hlavní část tuzemských tratí už signál GSM-R pokryl, stále však zbývají zakázky za více než miliardu, včetně například zrušeného tendru na trať Plzeň – České Budějovice. Ten chce správa železnic vypsat už v dubnu, jeho předpokládaná cena ale stoupla – ještě v roce 2015 si pokrytí cenila SŽDC na 256 milionů korun, teď na 310 milionů korun. K soutěži je připravena i další soutěž České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště za 216 milionů korun.

Co je GSM-R?

GSM-R signál je základní komunikační platformou pro evropské zabezpečovací zařízení na železnici, systém ETCS. Jeho instalace na českých kolejích začala v roce 2014, zatím na hlavních koridorech.

GSM-R zprostředkovává hlasovou a datovou komunikaci pro potřeby železničního provozu prostřednictvím palubních jednotek umístěných v kolejových vozidlech.

ETCS umožňuje zejména předávání potřebných informací pro jízdu vlaku strojvedoucímu, například povolení k jízdě či stanovení rychlostního profilu. Obojí má zvýšit bezpečnost provozu a omezit lidské chyby.

„Dále zpracováváme přípravnou dokumentaci na úseky Votice - České Budějovice, kde jsme závislí na modernizaci úseků Sudoměřice - Votice, Soběslav - Doubí a Dynín - Nemanice,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Zasíťování GSM-R bude možné až po těchto úpravách.

Největší soutěž chystá správa železnic na podkrušnohorské magistrále Ústí nad Labem – Cheb, kde začaly práce na projektu za 660 milionů korun.

GSM-R neznamená vysoké náklady jen pro správce železnice, ale i samostatné dopravce. „Nevyrábějí se v milionových počtech, ale ve velmi malých výrobních sériích, což je dáno jejich reálnou provozní potřebou, musí mít velmi vysokou mechanickou, případně i klimatickou odolnost. Tyto faktory mají velmi výrazný vliv na cenu jednotlivých typů mobilních telefonů,“ vysvětlila Šubová.

Autor:


Nejčtenější

Zoot řeší množství vráceného zboží, čeká ho boj se Zalandem

Prodejna e-shoopu Zoot v Praze.

Nakupovat oblečení a boty po internetu není zatím pro většinu Čechů obvyklé. Na tomto poli se přitom právě rozhořel boj...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Německým pivovarům docházejí lahve. Lidé jich do obchodů vracejí málo

Ilustrační snímek

Pivovary jsou uprostřed hlavní sezóny, část producentů v Německu však řeší kapacitní problémy. Nemají totiž dostatek...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Najdete na iDNES.cz