ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Wikimedia Commons; ŠJů

Soukromníci poslali ministrům karafiáty. Kvůli krajským vlakům

  • 147
České dráhy jsou blíže tomu, aby se na řadě krajských tratích udržely bez soutěže až do roku 2034. Soukromí dopravci kvůli tomu chystají nezvyklý protest.

Vláda dnes podle očekávání schválila dohodu o financování regionální železnice až do roku 2034. Podepsali ji ministr dopravy Dan Ťok a jihomoravský hejtman a šéf Asociace krajů Michal Hašek. Pro kraje znamená jistotu přísunu peněz na více než patnáct let na regionální spoje.

Kabinet nevyslyšel volání soukromých dopravců, kteří chtěli začlenit do podmínek dotací i nutnost provoz objednávaných vlaků soutěžit. Podle nich to povede ke zvýšení kvality cestování i snížení ceny. To ostatně ukazují i zkušenost z několika tratí v Česku, kde soutěž proběhla.

Nová dohoda nahradí kritizované memorandum z roku 2009, které narychlo uzavřela tehdejší úřednická vláda. Zatímco tehdy vláda zaručila krajům peníze na deset let, teď na patnáct. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace.V minulosti někteří ministři financí zkoušeli peníze na krajské vlaky omezit.

Objednávky od krajů jsou klíčovou položkou byznysu Českých drah. Ze 13 miliard korun, které dostávají ročně za své služby z veřejných rozpočtů, přichází 7 miliard od krajů.

Návrh kritizovala Hospodářská komora i soukromí dopravci. Ti ve středu zvolili nezvyklou formu protestu. Premiérovi Bohuslavovi Sobotkovi, ministru financí Andreji Babišovi a dopravy Danu Ťokovi poslali pugét z karafiátů. Podle Barbory Mičkové z Leo Express jako symbol z dob socialismu a návratu k politice proti soukromému podnikání.

„Podpisem dochází k postupné likvidaci podnikatelských možností soukromé konkurence s tím, že stát se o rozvoj služeb postará lépe. Vláda měla na vybranou, zda zajistí lepší služby, a tedy větší zájem o veřejnou dopravu, nebo raději financování provozu prázdných vlaků,“ uvedli dopravci ve svém prohlášení.

Kraje soutěžit mohou, jde spíše o výjimky

Kraje ale mohou soutěžit, některé již plány na tendry i ohlásily. Jde ale spíše o výjimky, u řady krajů vítězí pohodlnost dál pokračovat bez soutěže s Českými drahami. Důvodem může být i fakt, že někteří regionální politici pak končí jako zaměstnanci Českých drah. Člen představenstva Českých drah a člen ČSSD Ludvík Urban patří například i mezi největší sponzory své strany.

Soukromníci tento týden od vlády nedostávají žádné pozitivní zprávy. Proti chystané státní půjčovně vlaků premiér, plány přitom podporují právě soukromí dopravci.

„Vláda chce rozdat desítky miliard Kč – zaváže tím další vlády na 15 let - a nezajímá ji, zda budou využity efektivně. Vláda se tak chová neuctivě k daňovým poplatníkům a nikoli jako dobrý hospodář,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.