Majitelé doufají, že se s novou značkou lépe prosadí v zahraničí

Majitelé doufají, že se s novou značkou lépe prosadí v zahraničí | foto: Radek Cihla, MF DNES

Karosa se přejmenuje na Iveco ČR

  • 39
Desetiletí je nerozlučně spojena s Mladou Boleslaví automobilka Škoda, s Hlinskem domácí spotřebiče společnosti Eta a Vysoké Mýto má tradiční značku autobusů Karosa. A právě ta od ledna zmizí.

Akcionáři včera rozhodli, že Karosa změní obchodní jméno na Iveco Česká republika. Vysokomýtská firma tak přijde o tradiční název, který ji provázel bezmála pět desítek let.

Se značkou Iveco do světa
"Rozhodlo o tom 98 procent akcionářů na valné hromadě. Pouze 12 hlasů z více než tisícovky bylo proti. Od 1. ledna se Karosa jmenuje Iveco Česká republika. Jiné varianty navrhovány nebyly," řekl generální ředitel společnosti Rudolf Černý.

Firma tak odstřižením tradičního názvu dokončí integraci s italskou společností Iveco, která od roku 2003 stoprocentně vlastní holding Irisbus, do kterého patří právě i Karosa.

Ještě v polovině letošního roku přitom vedení Karosy tak jistě nemluvilo. "V té době se o tom začínalo uvažovat a změna názvu nebyla stoprocentní. Čekalo se, jak autobusy dopadnou na trhu s novým označením. Ovšem ukázalo se, že pod jménem Irisbus Iveco úspěšné jsou,“ vysvětluje Černý.

Z autobusů tento rok zmizí i známé písmeno K a značka Karosa. "Letos ještě vyrábíme poslední série do Ruska. Jedná se o typy, které vyvíjela ještě stará Karosa. Od roku 2003 už loga na nových typech vozů vyvíjených v rámci holdingu nebyla," říká obchodní ředitel Karosy Petr Rusek.

Odborníci, kteří sledují automobilový průmysl i české a světové obchodní značky, považují krok italské firmy Iveco za logický.

"Iveco je světová značka, která patří mezi největší hráče na trhu užitkových vozidel. Změna názvu z Karosy na Iveco tak může přispět k vyšším prodejům," uvedl ředitel firmy Brand Brothers Tomáš Papírník.

Zároveň však přiznal, že "značka Karosa je bezpochyby stále vysoce známá a má svoji hodnotu. Jistě představuje pro českou veřejnost tradiční značku, která se pojí s jistou nostalgií".

Karosa, která každý rok navyšuje výrobu a letos dokončí více než 2200 autobusů, však většinu produkce vyváží do zahraničí, v Česku se prodá jen menší část.

"Nostalgie? Z regionálního pohledu možná, ale světový pohled říká: Kdo je Karosa? Karosa měla svoje místo a z historie nikdy nezmizí," dodal Černý.