Místo papíru displej. České obchody přecházejí na digitální cenovky

  12:22aktualizováno  12:22
Do regálů v obchodech se dere digitalizace. V Česku zavádějí elektronické cenovky například prodejny Tchibo, v trendu pokračuje také síť hypermarketů Kaufland. Přes bezdrátovou síť wifi lze cenu zboží změnit v podstatě ihned. Papírové či křídou psané cenovky ale úplně nezmizí. Lidem se líbí, že jsou „handmade“.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Displeje do regálů začal před rokem zavádět například tuzemský obchodní řetězec Kaufland. V současné době jsou elektronické cenovky v polovině jeho českých prodejen.

„Zákazníci se s nimi mohou setkat v oddělení ovoce a zeleniny. Digitální cenovky šetří životní prostředí a čas zaměstnanců. Úpravy cen díky nim můžeme provádět lehce a efektivně,“ přiblížila tisková mluvčí Renata Maierl. Také slovenský Kaufland v těchto dnech zavedl ve svých zmodernizovaných prodejnách digitální novinku.

Digitální cenovky se osvědčily i v prodejně Tchibo ve Zličíně, a rozšířují se do dalších obchodů této značky.

Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Inovace pronikla i do Datartu. Český prodejce elektra otevřel novou prodejnu v Jablonci nad Nisou v obchodním centru Central Jablonec. Jde o první realizaci konceptu Prodejna 21. století v severních Čechách, ve kterém je podle společnosti hlavní motivací humanizace prostoru s cílem nákup zákazníkům co nejvíce zpříjemnit a usnadnit. Také podle Datartu je nejvýznamnějším přínosem elektronických cenovek to, že urychlují přeceňování. „Ceny aktualizujeme přes wi­fi. Díky tomu máme ihned ve všech prodejnách novou cenu, jakmile ji centrálně změníme,“ uvádí ředitel prodeje společnosti Martin Heřmánek.

Mezi e-shopy s vlastními kamennými prodejnami je jedním z průkopníků trendu SpokojenýPes.cz. Majitelka Soňa Fialková tvrdí, že mezi internetovými obchody s kamennými prodejnami byla první, kdo digitální cenovky využil.

Řada obchodních řetězců s převahou potravin zatím technologickou novinku nezavádí. Důvodem mohou být nemalé náklady na její implementaci. Elektronické cenovky nemá Lidl, ani Globus, který patří k nejinovativnějším řetězcům a spustil už před lety například službu nakupování se skenery Scan & Go. „O zavedení elektronických cenovek zatím neuvažujeme,“ sdělila mluvčí Pavla Hobíková.

O krok pozadu

V jiných zemích však postupuje trend rychleji.Třeba Carrefour v domovské Francii udává směr ostatním maloobchodníkům. Elektronické cenovky jsou na tamním trhu už téměř standard a nikomu nevadí, když se na některé z nich sem tam objeví otazník, protože se cena zrovna tvoří.

Ale nemyslete si, že digitalizace vytěsnila starou dobrou tabuli s křídou. Naopak – i v ultra moderních obchodech se tento „old school“ formát drží. Zejména v sekci čerstvých potravin. Zákazníci jej totiž vnímají jako designový prvkek. Tradiční cenovky zkrátka začínají patřit do kategorie „handmade“, rukodělné tvorby.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Na internetu byl k dostání smrtící dudlík. Dítě může udusit

Nebezpečný dudlík

Česká obchodní inspekce varovala před nebezpečným dudlíkem, který se snadno rozlomí a může kojence zabít nebo mu...

Cena většiny potravin poroste, jednou z výjimek mohou být cukrovinky

Ukázka některých sladkostí vyráběných v olomoucké Zoře, největší továrně na...

S tradičními podzimními plískanicemi začíná mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli přetahovaná o ceny a marže na...

TEST DNES: Koupená jablka obsahují chemii, do dětské výživy by nesměla

Ilustrační snímek

Nezáleží na tom, zda kupujeme jablka z českých sadů, nebo ze zahraničí, na trhu, či v obchodních řetězcích. Laboratoř...

Najdete na iDNES.cz