Stát chce napadnout slevovou akci Kauflandu, vadí mu mléko za korunu

  10:12aktualizováno  10:12
Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět antimonopolnímu úřadu kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích. Ministru Jiřímu Milkovi se nelíbil prodej litru mléka v Kauflandu za jednu korunu. Firma se hájí, že jde o běžnou praxi.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ sdělilo v úterý tiskové oddělení ministerstva.

Podle něj z pohledu platných zákonů nejde prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové ceny, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní.

Kaufland prodával rohlíky za padesát haléřů. Nemravné, zlobí se pekaři

„Stejně tak je diskutabilní otázka takového tržního chování dopadu na výběr DPH. S ohledem na všechny tyto skutečnosti pan ministr zmínil nezbytnost prošetření ze strany ÚOHS, případně i ze strany dalších institucí. Právě probíhá právnická analýza možností a příprava podnětu,“ dodalo ministerstvo, které v minulosti ještě žádný návrh k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže na šetření těchto praktik nepodalo.

„Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR,“ oponuje mluvčí řetězce Renata Maierl.

„Jenom u nás nám rozbourají náš trh“

Ministr Milek mluvil o této prodejní akci i před poslanci při sněmovních interpelacích. „To by si nedovolili podle mě v žádné staré evropské zemi. Jenom u nás nám rozbourají náš trh, vozí sem vykostěnou vepřovou kýtu za 60 korun, vozí sem přebytky. Dneska jsme bohužel svědci souboje národních rozpočtů,“ řekl podle sněmovního stenoprotokolu zákonodárcům.

Obchodní řetězec nabízel na přelomu května litr polotučného trvanlivého mléka K-Classic za jednu korunu ke každému nákupu, který stál více než 100 korun.

Úřad v polovině dubna oznámil, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve Milek mluvil jako o zajímavých nápadech zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech. Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace. (čtěte rozhovor s Milkem: Potraviny se nesmí prodávat pod cenou. Tak jako ve Francii)

Kaufland ale není jediným obchodem který v minulosti nabízel potraviny za podnákupní ceny, které se blížily nule. Mléko za 1 korunu od firmy Olma prodával v roce 2016 v rámci své marketingové akce také online supermarket Košík. Plná cena výrobku Dobré mléko polotučné čerstvé před slevou byla 18,90 Kč. Akce proběhla v době, kdy online obchod vstupoval na trh.

Považujete slevovou akci Kauflandu za pokřivení trhu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. června 2018. Anketa je uzavřena.

NE 6974
ANO 4242
Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

TEST DNES: Úplné výsledky testu proteinových tyčinek

Proteinové tyčinky

MF DNES otestovala dvanáct tyčinek, které zdůrazňují přítomnost bílkovin výrazem „protein“ v názvu. Zde najdete úplné...



Najdete na iDNES.cz