Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

  7:00
Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje s nedostatkem zaměstnanců na prodejnách, což Kauflandu odrazuje zákazníky. Lidé si v mnoha obchodech stěžují na chybějící zboží, zejména to akční, uličky zastavěné paletami a dlouhé, až padesátiminutové fronty u pokladen.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Kaufland udělal od počátku roku několik změn, na které teď doplácí. Některá opatření už odvolal, na jiných trvá.

Německý obchodní řetězec dodavatelům od ledna zakázal, aby zboží do regálů doplňovali prostřednictvím vlastních lidí. Rozhodnutí odůvodnil tím, že nechce na prodejní ploše „cizí element“, protože pak nemá vše pod kontrolou a vzniká nepořádek.

Druhé rozhodnutí má stejného jmenovatele. Vedení obchodu rozhodlo, že už nechce brigádníky, ale jen vlastní zaměstnance. Opět proto, že brigádníci podle mínění obchodu často netuší, jak věci fungují, kam co patří a podobně.

Kolik brigádníků Kaufland má, známo není, jisté však je, že bez nich a doplňovačů placených dodavateli začaly mít minimálně některé prodejny problémy.

Kaufland se podle finančního šéfa Jana Stupky snažil brigádníky přesvědčit, aby přešli na zaměstnanecký poměr. A jak přiznává, všichni na to nepřistoupili. Kolik jich to vzalo, odpovědět nechce.

11. dubna 2018

Z extrému do extrému

Podle lidí z oboru Kaufland požadoval, aby brigádníci přistoupili alespoň na poloviční úvazek, tedy osmdesát hodin měsíčně.

Brigádníci se však často rekrutují z řad studentů, kteří mají povinnosti ve škole, takže větší úvazek a pravidelný režim jim nevyhovuje. Hlavně v Praze jde také o důchodce, kteří pracují přes zimu a na jaro vyjedou na chalupu a s prací končí.

Tím, že Kaufland už nechtěl brigádníky a nových zaměstnanců nenabral tolik, kolik by bylo potřeba, prodejny začaly cítit problém. Už před Velikonocemi proto řetězec ustoupil a brigádníky začal opět přijímat. „Jde to z extrému do extrému, nejdříve nechtěli nikoho, teď berou všechno,“ uvedl tehdy dobře informovaný zdroj z oboru. Kaufland navíc začal brát i brigádníky od agentur, zatímco do letoška si je vždy hledal sám.

Podle Stupky ale i teď přijímají brigádníky jen na práce, kde nemohou „nabourat“ jejich systém, jako je třeba práce ve skladu. Podle lidí z oboru jde profese v obchodě rozdělit třeba na práci na pokladně, kterou navíc kvůli hmotné odpovědnosti často nikdo nechce, či za obslužným pultem. Ale ten, kdo pracuje na prodejní ploše, dělá vše, od skladu přes doplňování po přebírání zeleniny.

Mezitím se obchody také snaží nabrat další vlastní zaměstnance. Jak na Facebooku rozhořčeným zákazníkům odpovídá za řetězec Anna, nyní jich hledají dvě stě osmdesát.

Jaký nástupní plat Kaufland nabízí, podle Stupky neřeknou. Dozví se to až ten, kdo projeví bližší zájem. V časech, kdy Lidl láká do mimopražské prodejny na třicetihodinový úvazek za jednadvacet tisíc korun, je problém lidi sehnat.

Pokud jde o doplňovače dodavatelů, tady si Kaufland trvá na svém a do prodejny je pustit nechce. MF DNES však od dodavatelů zjistila, že i toto opatření se mírně drolí a externí síly některých dodavatelů se na prodejně mohou neoficiálně objevit.

Podobně tomu bylo i u Teska, které stejný krok jako Kaufland udělalo před deseti lety a pak z něj pomalu vycouvalo.

Šetření Kauflandu má pragmatický základ. Jeho zisky jsou sice stále pěkné, ale už nerostou jako dříve. Za poslední známý rok končící loňským únorem poklesl Kauflandu zisk o pět procent na necelé dvě miliardy – a slabší byl i vývoj tržeb.

I Kaufland chce být čerstvý

Celé výše popsané cvičení se odehrává v době, kdy Kaufland změnil komunikační strategii a na místo „Z lásky k Česku“ se posunul k reklamě „Čerstvý jako nikdy“. Jako svou tvář si vybral známého kuchaře a nekompromisního „stírače“ nekvalitní práce restaurací Zdeňka Pohlreicha.

Ten připravil s moderátorkou Lucií Křížkovou, která má působit hlavně na matky s dětmi, na sto padesát reklamních spotů, které postupně půjdou do éteru. Ty, které se už na obrazovce objevily, se zaměřovaly na to, že Kaufland nabízí velkou šíři sortimentu a sežene se tam všechno.

Podle lidí z byznysu se Kaufland snaží vydat na cestu podobnou Lidlu, který byl zpočátku také jenom levný, ale postupně se mu podařilo pootočit vnímání lidí k tomu, že je i kvalitní.

Kaufland má novou řadu výrobků pod vlastní značkou Exquisite, podobně jako mají ostatní řetězce Tesco Finest, Albert Excellent, Globus Gold.

Otázka je, nakolik se mu kampaní podaří vnímání zákazníků ovlivnit. Většina si totiž Kaufland spojuje s akčním zbožím, což na lákání nových zákazníků nestačí.

Podle marketingových odborníků jde o běh na dlouho trať a je to spíše otázka let než měsíců. Obchodník však musí dodržovat soulad mezi tím, co slibuje, a tím, co je reálně v prodejnách.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...