Káva a čokoláda zlevní

  • 4
Milovníci kávy a čokolády od příštího roku ušetří. Káva i čokoláda budou od ledna převedeny ze základní dvaadvacetiprocentní daně z přidané hodnoty do pětiprocentní sazby. Zlevnění ale přijde ve chvíli, kdy domácnosti zaplatí kvůli opačným daňovým přesunům více zejména za telekomunikační služby.

Největší tuzemští výrobci kávy předpokládají, že jejich zlevnění bude kopírovat sedmnáctiprocentní pokles sazby DPH. U levnějších druhů kávy lze však čekat ještě větší posun směrem dolů.

"Na trhu se neustále zvyšuje konkurence u levnějších druhů, ty by mohly zlevnit až o pětinu," soudí Tomáš Pitr, spolumajitel společnosti Balírny Marila, která je známa zejména tradiční Standard směsí a patří mezi čtyři největší tuzemské výrobce.

Ostatní velcí výrobci, pobočky mezinárodních potravinářských firem, se zatím vyjadřují opatrněji. "Je logické, že snížení sazby daně by vedlo ke snížení ceny. To se týká jak kávy, tak čokolády. Bližší informace však budeme moci říct, až zákon vejde definitivně v platnost," uvedla Barbora Sákrová, mluvčí společnosti Kraft, která dodává na trh kávy značek Jacobs a Dadák a čokolády Milka a Figaro.

Nejlevnější kávu lze nyní v obchodech pořídit do 12 korun za stogramový pytlík. Nejlepší druhy jsou dvakrát až třikrát dražší. Pokud nedojde k výrazným pohybům ceny kávyna světových trzích a kurzu koruny k dolaru, pak by měl sáček nejlevnější a nejprodávanější kávy stát i méně než desetikorunu.

Ceny kávy byly na přelomu tisíciletí nejnižší od rozpadu federace. V roce 2001 káva zlevnila zhruba o patnáct procent. Poslední sklizeň však byla po dlouhých letech slabší a následovalo zdražení světových cen v průměru o dvě třetiny.

Pro tuzemského konzumenta byl však cenový skok jen velmi malý, někteří výrobci dokonce zůstali na loňských cenách. Důvodem byl posilující kurz koruny k dolaru, za který výrobci nakupují.

V přepočtu na koruny se tak cena levnější odrůdy kávy Robusta, jež je v tuzemsku nejoblíbenější, zvýšila pro tuzemské výrobce jen o třetinu. Cena jemnější, ve světě oblíbenější a o polovinu dražší Arabiky šla nahoru o něco více.

Kromě jedničky na trhu, společnosti Tchibo, zvýšila na jaře ceny i firma Kraft. "U některých vybraných druhů došlo k mírnému zdražení do sedmi procent," uvedla bez bližších podrobností mluvčí Kraftu Sákrová. Od uvažovaného zvýšení cen nakonec ustoupily Balírny Marila.

Češi na rozdíl od lidí z EU pijí raději levnější Robustu, ale nepatří ani k žádným velkým pijákům kávy. Na rok v tuzemsku připadá na hlavu asi 2,5 kilogramu kávy, zatímco například ve Francii či Itálii je to více než dvojnásobek.