Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Káva zdraží až o deset procent

  0:01aktualizováno  0:01
Káva bude od jara dražší. Zvýšení ceny se bude týkat hlavně levnějších druhů - tedy těch, které se v Česku nejvíce kupují a pijí. Je to způsopeno tím, že rostou ceny kávy na světových trzích. "Zdražení bude do deseti procent," naznačil Tomáš Pitr z balíren Marila. Jejich nejlevnější Standard směs, u níž se nyní platí zhruba 12 korun za 100 gramů, by tedy mohla podražit o více než korunu.

Podobně se hodlá zachovat i další český výrobce - firma Tchibo. Obě firmy patří do pětice největších dodavatelů kávy na český trh. Ve světě zdražuje hlavně levná káva, označovaná jako "robusta". Její ceny se za poslední rok zvedly o 70 procent na 29 dolarů za kilogram.

Šálek kávy od letošního jara podraží
Špatná zpráva pro milovníky kávy - jejich oblíbený nápoj brzy podraží. Největší tuzemští výrobci přiznávají, že růst cen na světových trzích se během pár měsíců promítne i v prodejnách.

Loni na začátku roku káva zlevnila v průměru o patnáct procent a až dodnes je nejlevnější od rozpadu federace. Standard směs tak lze pořídit do 12 korun za stogramový pytlík a nejlepší druhy jsou dva- až třikrát tak drahé.

Jednička na českém trhu, společnost Tchibo, připravuje zvýšení cen kávy na březen. „Nárůst spotřebitelských cen je nevyhnutelný,“ říká generální ředitel společnosti Tchibo Torsten Kaack.

Koncem jara chce zdražovat i další společnost z „velké čtyřky“ českých producentů - tuzemská společnost Marila balírny známá zejména tradiční Standard směsí. „Zdražení bude do deseti procent a jen u levnějších balení,“ říká spoluvlastník firmy Tomáš Pitr.

HLAVNÍ DRUHY KÁVY

Arabica
• tvoří 75 % světové produkce
• výrazné aroma a jemná chuť s menším obsahem kofeinu

Robusta
• tvoří asi čtvrtinu produkce
• zemitější, drsná chuť, méně aromatická, více kofeinu

Další dva velcí hráči - Kraft Foods a Douwe Egberts - své cenové záměry nesdělili. „Samozřejmě sledujeme cenové trendy a přizpůsobujeme se jim,“ uvedla mluvčí společnosti Kraft Barbora Sákrová.

I kdyby se však zdražovaly jen levnější balíčky kávy, dopadlo by to na podstatnou část českých kafařů. Češi totiž dražší kávu příliš nekupují a nejraději si doma dělají oblíbeného turka z méně kvalitnějších směsí. „Ale pořád to je kafe. V sousedním Polsku je běžné, že se prodává ve velkém káva s různými příměsemi,“ glosuje Pitr.

Káva se dělí na dva základní druhy - jemnější a dražší arabicu a drsnější a levnější robustu. V tuzemských obchodech byly byly k nalezení hlavně směsi obou druhů, s převahou robusty. „Arabica je však skoro dvakrát dražší, a tak jí výrobci ze směsí stále ubírali a dnes už jde skoro o stoprocentní robustu,“ popisuje Pitr.

Zástupci konkurence jeho tvrzení korigují. „Počkejte, třeba naše nejlepší káva Jacobs Krönung je stoprocentní arabica,“ říká mluvčí Kraftu Sákrová. Lacinější směsi, hlavně stále nejoblíbenější Standardy, jsou však namíchané různé druhy robusty.

Na typickou chuť tohoto druhu jsou Češi zvyklí z dob socialismu. „Český konzument dává přednost hořkosladké chuti před lehce nakyslou, tolik oblíbenou právě v Německu či Rakousku,“ potvrzuje i šéf Tchiba Torsten Kaack.

Možná i proto v tuzemsku jen paběrkují luxusní značky jako je Illly nebo Lavaza. Téměř v Česku neexistují malí prodejci „fajnovostí“, typičtí pro historická jádra západoevropských měst. I kaváren je oproti vyspělejší Evropě minimum.

Podle odhadů agentury AC Nielsen a firem má vedoucí postavení Tchibo s kávami Tchibo a Jihlavanka, následuje Kraft Foods s Jacobsem a Dadákem, Marila Balírny zejména se Standard směsí a Douwe Egberts.

Všechny firmy mají v tuzemsku své balírny, což je ve středoevropském regionu výjimka. Po revoluci totiž skoupily pobočky dřívějšího státního podniku Balírny obchodu. Nyní prodávají naprostou většinu ze zhruba 22 tisíc tun kávy, která se v tuzemsku ročně vypije.

Češi přitom nepatří ve srovnání s Evropany k žádným velkým „kafařům“. Na rok v tuzemsku připadá na hlavu asi 2,5 kilogramu kávy, zatímco například ve Francii či Itálii je to více než dvojnásobek.

Káva? To je světový obchod za dva biliony korun

Když se řekne káva, každý si představí hlavně šálek horkého nápoje a s ním buď spojenou pohodu, nebo naopak ranní stres v práci. Káva, to je však také byznys, ve kterém se točí obrovské peníze.

Za vše mluví čísla o celosvětovém obchodu s kávou. Tržby z prodeje kávy dosahují ročně 70 miliard dolarů (2100 miliard korun), živobytí tento nápoj poskytuje více než 125 milionům lidí na celém světě.

Největší zisky káva přináší obchodníkům. Naopak zaměstnanci plantáží dělají často jen za jídlo a bydlení. „Nakupujeme kávu z Vietnamu, kde se na plantážích platí miskami teplé rýže k obědu,“ říká šéf Balíren Marila Milan Šedivý.

Historie kávy je více než tisíciletá. Kávovník pochází z Etiopie, kde jej Gallové žvýkali už před rokem 1000. Pít se začala v 15. století, kdy byla otevřena první kavárna v Istanbulu.

Od té doby se světový obchod s kávou rozrostl do ohromných rozměrů a kávovými zrny dnes zásobují svět hlavně země Jižní Ameriky, Afriky a Asie. Ty jsou také často na příjmech z této tekutiny velmi závislé. Posledních deset let jim však nepřálo a příjmy hlavních producentů kávy se smrskly na polovinu. Ceny se totiž pohybují jako na houpačce, a investice do plantáží jsou tak méně výnosné než v minulosti.

V polovině 90. let vylétly ceny o stovky procent vzhůru a pod vlivem kávové horečky začaly země rozšiřovat plantáže s kávovými rostlinkami. Problém je, že než lze sklidit první úrodu, uplynou čtyři roky. A za tu dobu se poměr na světových trzích změnil. Nabídka začala převyšovat poptávku a cena šla dolů.

To je případ zejména robusty, mezi jejíž hlavní výrobce patří Vietnam. „Tato země musela v posledních letech drasticky snížit plantáže, protože řada z nich byla nerentabilní,“ říká analytik společnosti Coloseum Jiří Šťastný. Výsledkem je, že cena robusty se za poslední rok zvedla o 70 procent na zhruba 29 dolarů za kilo a v růstu bude podle odhadů pokračovat i letos. Právě robusta je přitom pro české milovníky kávy na rozdíl od západoevropských zemí rozhodující.

Dražší bude i arabica, ačkoli růst nebude tak překotný. K jejím hlavním pěstitelům patří Brazílie, kde byla letos rekordní úroda. Příští rok se však čeká pokles a s ním i tlak na růst ceny. Dnes se arabica, která je kvůli vyšší kvalitě dražší než robusta, prodává za 43 dolarů za kilo.

Na ceně kávy se podepisují i spekulace a psychologie. Se zrnky se totiž obchoduje na komoditních burzách, s arabikou v New Yorku a robustou v Londýně. S cenou tak často hýbou obchodníci, kteří chtějí na změně vydělat. „Například v dubnu hnal cenu vzhůru strach z mrazů v Brazílii, které sice chodí jednou za sto let, ale vždy v této roční době si na ně každý vzpomene,“ popisuje Tomáš Pitr z Balíren Marila.

Konečné ceny kávových balíčků a šálků v obchodech jsou však vůči denním výkyvům na burze částečně imunní. Velké firmy mají totiž dodávky kávy vždy nasmlouvány na rok až rok a půl dopředu. Konečnou cenu kávy tak většinou ovlivní až dlouhodobější zvrat v cenách, k jakému dochází právě teď.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Finanční úřad využije nový nástroj k doměřování daní. Data z EET

Data z EET budou mít další využití. Finanční úřad je bude v následujících letech používat k detailnějšímu doměřování daní podnikatelům, kteří buď neodevzdají...  celý článek

Náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht
Wagenknecht: Firma na těžbu lithia je nedůvěryhodná, EMH se brání

Firma European Metal Holdings (EMH), se kterou Česko podepsalo memorandum o těžbě lithia, je nedůvěryhodná a má nejasnou vlastnickou strukturu. Na tiskové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.