Poskytovatel licencí značky Gloria Jean’s Coffees (GJC) pro region střední Evropy, firma H.A.M. Gastro Czech, se k 1. říjnu ocitl v konkurzu. Neplatil svým dodavatelům a jeho čtyři kavárny už mají v nájmu noví provozovatelé.
"Jejich masterfrančízová smlouva skončila v červenci. Momentálně jednáme s řadou lokálních společností ohledně nové smlouvy," uvedl Nathan Quigley, australský mediální zástupce GJC.
Řetězec podle něj plánuje v příštích dvou letech expanzi v Evropě a otvírání nových kaváren. Kdo by mohl chtít rozjet v Česku značku znovu, však neprozradil. GJC zde působila tři roky.
Po loňském převzetí kavárenského polsko-britského řetězce Coffeeheaven britskou Costa Coffee je to už druhý nadnárodní řetězec, který zmizel z českého trhu.
Na kavárny Costa má v Česku a na Slovensku licenci společnost HDS Retail Czech Republic z francouzské skupiny Lagardere. Costa je nyní s 23 kavárnami největším řetězcem specializovaným na vlastní směs kávy v kelímku v Česku. "Řetězce, které udělaly chyby v expanzi nebo které na trh nepřinesly nic nového, poměrně rychle náš trh zase opouštějí," říká Richard Procházka z HDS Retail.
Konkurence je velká
Provozovat v Česku kavárny s kávou za osmdesát a více korun není snadné. Žádná z pěti přítomných nadnárodních značek nebyla podle posledních zveřejněných výročních zpráv v zisku. Řetězec McCafé, který je součástí rychlých občerstvení McDonald’s, čísla neuvádí odděleně.
Zřejmě nejvíc poboček v Praze i v regionu letos zavřela z Rakouska vlastněná síť Coffee&Co. Ta byla ještě před nástupem Costy největší v Česku. Její český manažer Tomáš Vančata v pátek nebyl k zastižení.
"Je tu velká koncentrace podobných kávových společností, ustát souboj je čím dál těžší," popisuje Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Úspěch je podle něj založen na dobře organizované distribuci zboží, dobrém marketingu a schopnosti zaujmout zákazníka.
Káva míří už i do regionů
Ještě před třemi lety se značkové kavárny držely hlavně v Praze, kde je vyšší kupní síla a také hodně turistů. Ti znají některé kavárenské značky z domova. Během krátké doby se pobočky objevily i v krajských městech. "Těsně před otevřením je nová kavárna v Pardubicích a dvě další se projektují," přibližuje Procházka, jehož Costa má čtyři mimopražské kavárny. "Rozvoj se dnes dělá poměrně těžko, ceny pronájmů nereflektují krizi," upozorňuje.
Zřejmě největší expanzi zažívá indická kavárenská jednička Coffee day. Ten vstoupil na český trh v polovině roku 2010 převzetím klasických kaváren Emporio. Nyní má 15 poboček, zhruba polovinu mimo Prahu. "Máme nabídky z dalších mimopražských obchodních center, je to ve fázi jednání," uvedl finanční ředitel Coffee Day Břetislav Táborský.
Nejmenší z řetězců je rakouský Coffeshop Company s deseti pobočkami. Tomu se daří expandovat hlavně na Slovensku, kde zatím chybí obří Costa či Starbucks. "Na českém trhu je těžké najít vhodné místo s dostatečnou frekvencí lidí a za příznivých podmínek," říká Mario Vrbovský z Coffeshop.
Od klasických kaváren se řetězce zpravidla odlišují vlastní směsí kávy a způsobem jejího servírování – kávu si lze koupit i do kelímku s sebou. Jako první v Česku tento koncept představil Coffeeheaven v roce 2004. Světová jednička v oboru, Starbucks, dorazil o čtyři roky později.